Welke vintage draag je vandaag? Deel XXIII

Het is een penanker, dus 21 K gaatjes zou best eens kunnen kloppen. Ik heb het vandaag binnengekregen en gelijk een paar uurtjes bezig geweest, balansstaf is stuk gegaan, het heeft wel even gelopen, toen ik de plaat eraf wou halen is het gebeurt, denk ik, die pootjes van de plaat, 1 daarvan zat vlak bij de balans, de plaat zit op een manier vast dat ik nog niet eerder heb gezien, die pootjes steek je door de gaatjes en dan aan de andere kant moeten die pootjes uit elkaar gebogen worden, een heel goedkope manier van bevestiging, heb je dat wel eens eerder gezien? Volgens mij met het recht buigen kwam ik tegen de balans aan, en waarschijnlijk is het toen gebeurt.
Het kan ook zijn dat de staf al stuk was, toen het uit de Elma kwam liep het alleen aan 1 kant, ik weet niet meer of het de achterkant was of de plaatkant, ik heb de balans eruit gehaald en toen zag ik nog geen stukje as liggen, later zag ik onder de microscoop een heel klein stukje van de staf liggen. Dus het moet wel na de schoonmaakbeurt zijn gebeurd. Ik heb de staf gezien toen het nog heel was.

Het kaliber weet ik niet, geen nummer gezien.

15 likes

Mooie staat nog. Zeker de moeite waard om te herstellen.

2 likes

Moet je wel gereedschap hebben en kennis hoe dat te doen. Op eBay misschien wel iets te koop.
Maar het idd een leuk horloge.

1 like

Net uitgepakt, ik heb er niets aan gedaan, een B.Heidne. Morgen een paar mooiere foto’s bij daglicht.

13 likes

Het projectje van zojuist, een Record met 107 uurwerk:

22 likes

Vandaag de hele dag al deze Seiko Lord Marvel 1st generation mark V

18 likes

Jammer van de schade.
Dit zijn niet de uurwerken waar je makkelijk onderdelen van vindt, volgens mij.
Als je m al zou willen redden zou ik een compleet donoruurwerk zoeken en in zijn geheel overzetten

2 likes

Een ORA OC7 dus.

6 likes

25 likes

Mooie klassieke manufactuur. Dit is mijn favoriete soort horloges.
Geniet er van.

Er zijn wat verschillende fabrikanten met de merknaam Record, maar volgens mij gaat het hier om deze:

11 likes

Dat gaat goedkomen! Hij is wel in de categorie “klein maar fijn” maar het uurwerkje is echt prachtig :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik kom nog even terug op ‘dit type horloges’. Zoals de Record van @TKH hierboven…

Vandaag had ik (overdag) iets aan de pols wat qua design aardig in de buurt kwam en dat eveneens een zgn. manufactuur horloge is; d.w.z. het uurwerk in het horloge is ‘in house’ ontwikkeld en vervaardigd.

Het gaat hier om een NIDOR horloge met een BUSER 38 uurwerk.

Nidor… <…> … Buser? Dat zijn toch twee verschillende merknamen? Jawel, maar uit de zelfde koker, kijk maar in de Mikrolisk data:

NIDOR was een eigen (in house) merk van uurwerk fabrikant Buser Frères &Cie. SA uit NIederDOrf!

De firma (naam) bestaat overigens nog steeds, d.w.z. als herstart onder de vleugels van de Duitse firma DEKLA uit Stuttgart.

Dit is wat ze nu maken:

Duidelijk geïnspireerd op de ‘heritage’ van het oorspronkelijke merk.

Maar nu weer terug naar het echte vintage gebeuren:
Buser voerde destijds ook nog een ander merk: Frenca, waarvan ik nog een mooie oude advertentie terugvond.

Van al deze merken had ik nog nooit gehoord, maar Mikrolisk gaf, in combinatie met het logootje (een B in een driehoek) en het kalibernummer dat op een brug stond, duidelijkheid. Om het toch nog even moeilijk te maken kwam het kalibernummer 38 niet voor in het lijstje data wat Ranfft bij elkaar gesprokkeld had maar wèl in de ook behoorlijk goed bruikbare datalijst op deze site:

v.l.n.r. Het logo en kalibernummer op het uurwerk; een stukje van de lijst met Buser uurwerken (in totaal 30 stuks) van Ranfft (NB de 38 zit er niet tussen!) en geheel rechts de datasheet op Watch-mouvements-archive.
Dus tòch een manufactuurtje!
Wat de datering betreft vind ik verderop in de datasheet nog dit:

Ik ga er, afgaande op deze informatie, dan maar vanuit dat mijn Nidor-Buser38 zo in het begin van de jaren ’50 van de vorige eeuw de fabriek heeft verlaten.

Er zit nog een bijzonderheid aan dit horloge. Van een wat zich laat aanzien als een horloge van hoge kwaliteit (kijk naar het mooie uurwerk) verwacht je ook een stalen kastje.
Niet bij mijn exemplaar. Bij deze is het kastje van… ZAMAC! Een redelijk inferieure legering van Zink, Aluminium, Magnesium en koper. Zeer geschikt voor het met spuitgiet (‘diecast’) techniek goedkoop vervaardigen van kleine voorwerpen en onderdelen. Het laat zich verchromen en of vergulden, maar die buiten laag slijt er doorgaans vrij snel af en dan blijft er een dof grijs materiaal over. De iets ouderen onder ons herkennen het spul waarschijnlijk nog wel als hetzelfde breekbare zinkachtige materiaal waar de oude Dinky Toys en Matchbox modelautootjes van waren gemaakt.
In de horloge industrie is ZAMAC in de 50-er en 60-er jaren enige tijd gebruikt voor de productie van horloges in het goedkopere segment, je vind ze nu met name nog terug in vintage aanbod uit het voormalige Oostblok, waar in de communistische tijd van de Koude Oorlog de Zwitsers voor de wat goedkopere horloges een afzetmarkt hadden. Met name de horloges van het Zwitserse merk Omikron waren / zijn berucht voor die Zamac kastjes van vaak zeer inferieure kwaliteit, binnenin wonderlijk genoeg vaak uitgerust met hoogwaardige Unitas en A.Schild Wehrmachtswerk kalibers zoals de AS 1130.

Mogelijk is mijn Nidor ook ooit zo’n voor Oost-Europa bedoelde modelvariant geweest.
Mijn Zamac horlogekastje was toen ik het verwierf weliswaar heel vuil, maar alle chroom of andere plating was er al af en het onderliggende Zamac was – bij wijze van uitzondering - nu eens niet heftig verweerd of geoxideerd. Dus liet het zich, na grondige reiniging in mijn ultrasoon machientje, keurig tot een zacht glanzend metallic grijs oppoetsen, waarbij het metaal enigszins een uiterlijk kreeg alsof het van titanium was gemaakt. Gelukkig was/is het achter deksel wèl van RVS en kan ik het dus redelijk zonder gevaar voor metaalvergiftiging aan de pols dragen.

Zo zag het ding er uit toen ik het binnen kreeg

Tenslotte nog maar wat foto’s van dit toch behoorlijk onbekende merk met het wonderlijke ‘goedkope’ kastje, waarbij - gelukkig voornamelijk slechts aan de binnenkant - de oxidatie toch wel behoorlijk heeft toegeslagen. Maar ja, het ding heeft een leeftijd die de mijne benadert en dan mag dat. Ik zie er ook niet meer zo ongeschonden uit…

Dit was weer even mijn horloge avontuur voor vanavond. Een wat lang uitgevallen reactie op de mooie – in design vergelijkbare – Record die Tim liet zien.

Er zijn nog veel meer van dit soort horloges in dit design type, waarvan er zich ook nog wel wat van minder bekende merken in mijn verzameling bevinden. Misschien komt daar later ook nog weer eens een verhaaltje over.

Voor nu: veel lees- en kijkplezier gewenst, voor vanavond laat: welterusten en voor morgenochtend: gezond en uitgeslapen weer op!

Welterusten HF-Vrienden,
Lex

23 likes

Bedankt Alphons, ik ga gelijk op zoek.

Ik heb hier iets gevonden
Baumgartner, BFG 788, is the same as OC 7 and ORA 7

Balance complete with roller 15€

Balance complete with finger 15€

Welke heb ik nodig?

Ik heb hier ook interessante info gevonden, iets voor jou Alphons

Lekker ontbijten in de tuin in ochtendjas, met deze 7009. Had hem al een poosje, kreeg eindelijk de dagverzet aan de praat (er bleek prut in de kroon te zitten waardoor hij niet voldoende ingedrukt kon worden, wat bij 7009s moet om de dag te verzetten), en begin hem steeds mooier te vinden. Strak design en een bijzondere, paarsblauwe kleur die flink varieert afhankelijk van het licht. En hij loopt uitstekend op tijd.

24 likes

Goedemorgen,

Mooi weekend iedereen!!:sun_with_face::watch:

32 likes

Raspaardje deze jongen …:relieved:

De afkomst loochent niet :yum:

27 likes

En nu zo met gezin op pad♥️

25 likes

Vandaag deze om

25 likes