Meestal ’ lentille’ glaasjes
Helemaal mee eens, veel mooier zo. Gros van de horlogemakers heeft inderdaad uit gemak alleen hoge glazen op voorraad die ze overal op knallen. Geen gezicht bij die mooie dunne oudjes
Heb ooit een 30’s Tissot gekocht waar ze dit glas op gezet hadden
Die heb ik toen ook maar gelijk gewisseld:
Ik had niet verwacht dat dit zonder meer zou kunnen met een lange secondewijzer, komt net niet tegen het glas, denk ik. Ik dacht dat dit type glas alleen bij een kleine secondewijzer hoort en niet bij een lange.
Past inderdaad niet zonder meer, zeker niet bij zo’n bolle wijzerplaat. Altijd eerst even proberen; dotje rodico bovenop de as van de secondewijzer, dan glas met bezel erop laten rusten, dan kun je inschatten hoeveel ruimte je hebt en of het gaat passen.
Zomaar erop persen kan fout gaan, heb wel eens een project gehad waar iemand de bezel met een te laag glas erop geperst had, Twee lagerstenen aan puin, zowel die van het centrumrad als die van het secondenrad
Ik heb een beetje gesmokkeld. Een dun ringetje tussen kast en wijzerplaat😁
Knutselaar
Slim! fijn dat het dan ook werkt zoals je in gedachten had.
Bas, heeft Van de Gevel die glaasjes op voorraad of moet dat eerst besteld worden?
Ja , dat scheelt nogal ! Is dit nou een lage ‘dome’ ?
Geen ’ punaise, toch? En een lentille heeft helemaal geen rand?
Weet niet meer precies wat voor glas dit was, is al even geleden. Meestal pak ik voor polshorloges met subseconde een Sternkreuz N, maar dit kan ook nog wel een ander merk geweest zijn wat ik bij Timeparts vandaan had.
Gewoon op voorraad.
Ik heb er hier ook eentje die naarstig onderhoud nodig heeft.
De reputatie van het uurwerk heeft me daar tot nog toe van weerhouden.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen
Mooie!
Ik heb nu 3 Omega 1012s gedaan en er zijn eigenlijk maar 2 zaken waar je op moet letten:
- de minutenpijp zit geïntegreerd in het minutenwiel en die moet je wel even splitsen.
- het ogenschijnlijke decentrale wieltje op het (derde?) rad dient geen smering te krijgen en dient niet te slippen.
Bedankt, dan ga ik binnenkort een bezoekje brengen.
In het echt zo veel mooier dan op de foto! Geniet ervan!
Goedemiddag vintage vrienden, ik had een tijdje terug al eens een donor uurwerkje besteld en vandaag van twee 1 gemaakt, moet nog wel een service beurtje.
Hier is ie dan, een Mustang.
Bedankt Tim!
Ik zag laatst ook jouw uitgebreide verslag. Moet me er toch maar eens aan wagen.
Zeker nu er nog een tweede cosmic 2000 onderweg is
Jij hebt bij het openen de cartouche met de pers eruit gedrukt en niet met een pomp het glas eraf geblazen, toch?