Dat is nog eens een mooi geschenk! Veel plezier ermee!
Getverderrie, wat Lekker!!!
Nog nooit eerder gezien deze Seiko,
Lijkt mij een tamelijk zeldzame.
Mooi hoor
Vandaag een veiling bekeken voor dit zelfde horloge.
Toch maar niet geboden , de prijs ging snel boven mijn budget.
Wel een mooie hoor deze Citizen
Zeldzaam? Hmm, dat valt wel mee, maar erg veel zie je ze ook niet. Dit is een Seiko J13083. Gek genoeg heeft deze geen serienummer op de kast, wel eentje op het uurwerk. Als we die als referentie nemen, dat zou het uit 1963 moeten komen. Het had voor die tijd wel behoorlijke specificaties:
- De stalen kast is gold-capped. Dikte 260 micron. Ter vergelijking: Gold plated is 20 micron…
- De waterdichtheid werd op 70 meter gezet. In die tijd zeer aanzienlijk! Als je het vergelijkt met het eerste horloge, dat als duikhorloge werd aangeprezen (ik zou het er niet mee gedaan hebben, dat terzijde), dat is de Seiko Silverwave J12082. Die had een waterdichtheid van 50 meter.
- Het Seikosha 603 uurwerkje met 39 jewels. Hieruit is later ook de GS62 uit ontstaan, dus je zou wel kunnen stellen, dat de J13083 model heeft gestaan voor de Grand Seiko 6245. Maar de 39 jewels zijn niet allemaal echt functioneel. Het mist ook een fijnafstelling voor de balans
- Het kroontje op de caseback werd alleen op de exclusieve horloges geplaatst.
Je zou kunnen stellen, dat het eigenlijk een prototype was voor de latere 62GS. Dus voor een verzamelaar als ik onmisbaar in de collectie…
Niet altijd, he? Dikte kan varieren.
Klopt, maar gemiddeld genomen is het 20 micron.
Hey, lijkt wel een UG
Mooi ding
Voor de kerstdagen in CH in skigebied Lenzerheide bij Davos bij onze dochter en schoonfamilie. Daar hoort een chique horloge bij. De Finse Pantteri met AS 1130 kaliber, mooi gereviseerd door @basvg .
Geniet ervan Lex. Mooi gebied, liggen heel wat motor km’s van mij
Ja, lijkt er heel erg veel op. Alleen wel een stuk prettiger qua prijs😅
Slechte foto’s maar wat een heerlijk horloge, mijn eerste Alpina, een ultrathin… terug van de horlogemaker! Alpina in-house uurwerkje tikt weer naar behoren, sunburst zilver wijzerplaat en geblauwde wijzertjes.
Heb hem vooralsnog op een midnight blue hagedisbandje gezet.
En nog even voor een indruk de ultrathin voor mijn Sinn 103st
Wishing you a very Jenny Christmas
Van harte gefeliciteerd, Tim!
Van harte en dat is een leuk kado