Welke vintage draag je vandaag? Deel XXV

Paar uurtjes terug is deze Certina aangekomen, ik heb het direct onderhanden genomen, kast over de polijstborstels, glaasje gepolijst, kast in de ultrassoon, wijzers goed gezet en secondewijzer terug aan gezet. Ik ben dik tevreden over de resultaten.

Het betreft een Certina uit 1958
Cal. 28-15

Bij binnenkomst zag het er zo uit.

Ik heb het ff op de timegrapher gelegd, lift angle zou 48 zijn.
Voor deze rakker ziet het er hoopvol uit dat na een servicebeurt de data er nog beter uitziet als nu.

20 likes

25 likes

Mooi resultaat, wederom. :+1:t3:

1 like

Dankjewel Dennis, ik ben er ook tevreden over. Ik heb het horloge op Tradera gekocht.
Het uurwerk loopt heel goed, ik zal het ooit nog weleens een service beurtje geven.

1 like

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe zorg jij ervoor dat zo’n nieuwe aanwinst genoeg draagtijd krijgt?

Past deze bijv. bij een bepaalde gelegenheid of outfit? Of kom je hem vanzelf wel tegen in je riante roulatie?

1 like

19 likes

Vanavond deze NA: De Seiko 11A Indicator 14060. De eerste automaat van Seiko.

Echter niet de eerste automaat in-house. Het is gebaseerd op de AS1382. Maar desalniettemin een belangrijke mijlpaal voor Seiko. En voor een verzamelaar van Seiko is het een van de heilige gralen, die je wilt hebben. Ze komen maar zelden voorbij, en toen deze op Yahoo Auctions voorbij kwam, kon ik hem niet laten gaan.

En een gelukje, er waren niet al te veel bieders, dus de prijs bleef heel erg redelijk. Want deze horloges gaan ook ver boven de 4 cijfers weg (niet altijd overigens).
Hoe dan ook, ik ben hier heel erg blij mee, en deze zal dan ook gekoesterd worden als een belangrijk deel van mijn verzameling vintage Seiko.

Ik ga hier nog een wat meer uitgebreider verslag van schrijven, maar eerst belangrijkere zaken.

31 likes

Fantastische aanwinst Pieter, gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Goede vraag, op dit moment liggen er zo’n vijftien horloge op mijn bureau waar ik dus altijd zit als ik niet in mijn horlogekamer zit. Het zijn de horloges die ik deze week al op het HF heb gezet, ik laat ze op mijn bureau en op een gegeven moment gaan ze weer in de verzamelbox, dan komen er van lieverlee weer andere op mijn bureau te liggen, wat ik dan vaak doe, is de horloges opdraaien zodat ze lekker een weekje of langer flink aan het werk zijn. Sommige horloges zullen niet veel draaien en stilstaan, maar hoe doet een verzamelaar dat?, en is het slecht voor een uurwerk als het lang stilstaat? Dat zijn vragen waar ik ook wel meer van zou willen weten. Bedankt voor je interesse en je vraag.

Nu liggen deze te genieten van het draaien, jammer genoeg kan ik ze niet allemaal dat plezier doen.

6 likes

Namiddagje in de Zweedse woonwinkel mèt een Franse uit Besançon…

… moet kunnen :relieved:

26 likes

Leuk om te lezen hoe jij dat doet. Ik moet er nog een weg in vinden. Een horloge rust gunnen is wel goed, maar als ze goed geserviced zijn, dus niet draaien in oude, vuile opgedroogde olie, dan vind ik dat ze gewoon gebruikt moeten worden.

Deze heeft net service gehad, maar loopt daardoor te snel. Teveel, of nieuwe olie? Dat moet dus opnieuw. Maar misschien dat ik hem eerst wat langer ga dragen en kijk hoe het dan gaat. Ik vind het leuk om dit soort bijzondere horloges even om te doen tijdens het avondritueel met de kinderen. De eerste slaapt al. :wink:

15 likes

Je hebt een timegrapher, dan kun je het toch controleren in alle posities? en het zo goed mogelijk afstellen? Dat is niet moeilijk hoor, wel voorzichtig zijn dat je niet per ongeluk de spiraalveer verneukt, dat zou jammer zijn. Dat oliën is een precisiewerkje, je gebruikt al snel te veel olie, zelfde met dat vet wat je gebruikt voor het keyless gedeelte, beter te weinig dan te veel, als je te veel gebruikt bij de raderen geeft dat weer weerstand en als je te veel vet gebruikt verspreid dat zich in het uurwerk dat ook weer problemen gaat opleveren. Ik koop nog een keer een automatische oliegever, zodat aan de bovenkant en aan de onderkant evenveel olie zit.

1 like

Nee, ik heb alleen de app. Het onderhoud is door de man van de vorige eigenaar gedaan. Ik zat eraan te denken om deze naar een workshop / clinic mee te nemen, omdat ik dan niet begin met iets dat al kaduuk is. Het uurwerk is de 11ESG.

2 likes

Ik denk dat je het zelf wel kan afstellen, gewoon even de klep eraf en de rest wijst zich vanzelf de weg.

1 like

Te snel, 300-400 sec per dag is meestal een winding van de balans spiraal die plakt … Even schoonmaken ( dippen?)
Succes!
O, en er ontbreekt een secondewijzer!

3 likes

Ja, het is nog wel een projectje. :wink:

1 like

Dankje dom!

1 like

Leuk hoor!

29 likes

Ik had er gisteren nog eentje om:

20 likes