Er zwierven stukjes opgedroogd vet rond uit de veerton (die half open is) die het raderwerk blokkeerden. Na schoonmaken liep hij nog niet enthousiast. Maar een klein stofje, draadje, dat op het penanker was achtergebleven bleek de boosdoener. Toen dat weg was kwam hij op stoom met een mooie amplitude! (Althans op het oog, geen idee of een timegrapher dat goed zou kunnen meten.) Glas gepolijst, wijzerplaat was nog prachtig. Leuke handwinder zonder datum.
Heel enkele keer waag ik me aan glaasjes vernieuwen - en dit maal kwam deze Mortima aan de beurt. Geen versie met loepje in huis, maar ik ben al blij als het zonder wijzertjes vastlopen (hoogte check) en splintertjes (oude glaasje) lukt
Plexi gaat nog wel, voorzichtig…
maar glas en persen zie ik toch nog niet zo snel gebeuren hier. Heb al bijna tien jaar een ouwe chronograaf liggen, en dankzij Abel een vervangend glas. Maar ook wat reparateurs gesproken die dat dus niet doen - gehoekt randje, en/of ringetje er tussen - gedoe… Ik draag hem wel binnenshuis
Dat is bij je EL-370 niet zo heel spannend. Als je de bevel eraf haalt, heb je quasi het glas al in de hand. Onder het glas zit een rubber pakking, die kun je hergebruiken.
Maar dus wel met een pers…
Ik heb hier nog een hele fraaie Seiko, daarvan heeft iemand ooit het (foute?) glaasje verkeerd geperst en daardoor de wijzerplaat vernaggelt… Ik wacht met die 370 wel tot die een keer geserviced moet worden of zo - en dan maar zolang ff een andere dragen
Nou niet vandaag, maar deel hem toch even voor #vintagefriday.
Mijn vader is geen autoliefhebber, maar heeft altijd wat met een Jaguar E-Type gehad. Maar hij is ook van de generatie ‘zo’n auto is niet voor ons soort mensen’ (terwijl hij zeker niet onbedeeld is). Dus hij heeft nooit in eentje gereden.
Maar wensen moet je waarmaken vind ik, dus een paar uur een E-Type gehuurd om wat rond te rijden. Heel leuk om samen te doen. Zoals erna hij zei als goedbedoelde grap ‘zo nu ben ik weer een wens dichter bij mijn zes plankjes’.
Voor de dag mijn meest vintage auto achtige horloge om, mijn Yema / LeJour Rallygraf ‘Andretti’.