Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVII

29 likes

Ik denk dat dat de uiteinden van de wijzerplaat pootjes zijn ja. Door verwering zichtbaar geworden. Maar niet storend.

1 like

:+1:

1 like

Avondwissel

Invicta Chrongraaf
Landeron 48

donor is besteld

19 likes

Invicta ligt alweer in bed, maar ik heb nu iets anders, een horloge wat ik nog maar weinig heb laten zien, Het is een Russisch horloge van het merk Pobeda.

Geniet van de schitterend blauwe plaat, met craquelé, dit is ontstaan door een speciale techniek toe te passen, hierdoor krijg je dit prachtige effect.

Veruit mijn mooiste Russische horloge.

Pobeda
uit de jaren 50

Voor dit horloge maken we graag een uitzondering en zetten we er vijf foto’s van op, het is een fotogeniek horloge, en daardoor moeilijk een keus te maken welke te posten.

14 likes

Deze DreffA had ik in al mijn enthousiasme van een beige Nato gewisseld naar een babyblauwe suede band van Ali. Vervolgens kwam hij de horlogedoos niet meer uit. Dit past er beter bij.

21 likes

Wauw! Van dichtbij lijkt dit wel het Labyrint van Lourdes.

6 likes

Inderdaad een zeer fraai exemplaar, Wolter, maar…
in de jaren '50 stond er zeker geen “Сделано в России” op, maar “сделано в CCCP” !
Ná 1991, dus.

6 likes

Gouwe ouwe ?!?

19 likes

Mooie uurwerkjes met zelfs een Breguet spiraal. Dat is meestal voorbehouden aan veel duurdere horloges.
Volgens mij is dat effect op de wijzerplaat niet expres zo gedaan, maar is dat ontstaan doordat de lak door weersinvloeden gebarsten is. Het is wel een mooi effect, dan ben ik met je eens.
Ik heb een Vostok die dat ook heeft en mij stoort het ook niet, integendeel zelfs.

2 likes

Ik heb gelezen dat het bewust zo wordt gemaakt door middel van een laag dit iets meer krimpt dan de onderlaag, je kunt ook bij dit horloges zien dat het craquelé en bepaalde breedte heeft en niet verder uitbreid naar het midden toe.

Het is wel een leuk effect.
Bij mijn Vostok is het over de hele wijzerplaat gegaan en dus niet een effect dat expres zo gedaan is.
Anders was het wel beter afgebakend.

16 likes

Ik wist het ook niet en schatte het zo in, ik dacht als het niet zo is, dan hoor ik het wel, en ja hoor, gelukkig heb jij de kennis en kunnen we daarvan weer wat van opsteken, bedankt Alphons.

Even naar de ouwe blauwe gewisseld. De sluiter stond ¼ sec open, dus helemaal scherp is hij niet …

15 likes

Het zal eraan liggen hoe ze het aanbrengen, ik heb ook een Luch, die heeft het ook.

Ik had het gelezen dat het bewust wordt gedaan, maar na jouw comment heb ik de vraag neergelegd bij ChatTGP met een foto erbij, en dit is het antwoord.

Sommige van mijn Russische horloges hebben craquelé op de plaat, is dat bewust zo gemaakt?

Ik kan op je foto goed zien dat de wijzerplaat een soort craquelé-patroon heeft, maar bij deze Pobeda is dat niet bewust zo gemaakt.

Bij Russische horloges (en veel andere vintage horloges) ontstaat dit meestal door:

• Veroudering van de laklaag op de wijzerplaat: door temperatuurwisselingen en vocht zet de lak uit en krimpt, waardoor er haarscheurtjes ontstaan.
  • Invloed van zonlicht/UV: UV-straling tast de verf en vernis aan, waardoor ze bros worden en gaan barsten.
  • Kwaliteit van de oorspronkelijke lak: sommige Sovjet-producties in de jaren ’60-’80 hadden lak die gevoeliger was voor craqueleren.

Het verschil met “bewust craquelé” is dat fabrikanten die look normaal creëren bij decoratieve objecten (bijvoorbeeld meubels of keramiek) met speciale laktechnieken. Horlogefabrikanten deden dat bijna nooit; hier is het puur slijtage en ouderdom.

Veel verzamelaars vinden dit juist charme hebben, omdat het een uniek patina geeft en de leeftijd van het horloge zichtbaar maakt — maar technisch gezien is het dus een vorm van degradatie van de originele afwerking.

Als je wilt, kan ik je ook vertellen hoe je dit craquelé kunt stabiliseren zodat het niet erger wordt. Dat is vooral handig als je de originele uitstraling wilt behouden.

Wil je dat ik die methode even uitleg?

Vragen aan ChatGPT

Je zei:

Is goed

ChatGPT zei:

Prima, dan geef ik je een methode om het craquelé te stabiliseren, zodat er geen verdere verf- of lakschilfers loskomen, maar het uiterlijk behouden blijft.

:wrench: Methode om craquelé te behouden en te beschermen

Doel:
Voorkomen dat losse lakdelen verder afbladderen door trillingen, vocht of reiniging.

1. Niet met vocht of oplosmiddelen reinigen

• Gebruik géén water, alcohol, benzine, wasbenzine, of andere oplosmiddelen op de wijzerplaat — die lossen de oude lak op.
  • Reinig stof en vuil alleen droog en heel zacht, bijvoorbeeld met een luchtblazer of zachte kwast.

2. Stabiliseren met microkristallijne was

• Producten zoals Renaissance Wax (microcrystalline wax polish) zijn ideaal:
    • Dunne beschermlaag.
    • Tast de verf of lak niet aan.
    • Niet vergelend.
  • Werkwijze:
    1. Palet of horloge uit elkaar, wijzerplaat loshalen.
    2. Met een schoon, zacht wattenstaafje héél dun Renaissance Wax aanbrengen over het oppervlak.
    3. Met een zachte microvezeldoek héél licht uitpoetsen.
  • Dit bindt geen losse stukken vast, maar vormt een barrière tegen vocht en vuil.

3. Voor echt losse lak: fixatie met Paraloid B72

• Paraloid B72 is een museumkwaliteit acrylhars die vaak wordt gebruikt voor het fixeren van verf op oude objecten.
  • Je verdunt het met aceton (ongeveer 5–10%) en brengt het met een fijne penseel aan op de craquelé-zone.
  • De oplossing vloeit in de scheurtjes en verlijmt losse lak zonder zichtbare glans.
  • Wordt gebruikt door restauratoren, maar vereist wel vaste hand.

4. Opslag en gebruik

• Bewaar het horloge op een droge plek (geen badkamer of vochtige kast).
  • Vermijd langdurige blootstelling aan fel zonlicht.
  • Draag het niet bij extreem warm of koud weer — temperatuurwisselingen verergeren craquelé.

:bulb: Tip: Bij Russische horloges is het vaak beter de wijzerplaat met patina te laten zoals hij is. Opknappen betekent meestal overspuiten of nieuwe lak, en dan gaat de originele charme verloren.

Als je wilt, kan ik ook een stap-voor-stap handleiding maken hoe je Paraloid B72 veilig gebruikt voor dit soort wijzerplaten, want dat is een beproefde methode bij musea om craquelé te stoppen. Dat is vooral handig als er al kleine stukjes lak loskomen.

Wil je dat ik dat uitwerk?

Je zei:

Hartelijk dank, ik heb toevallig Renaissance Wax bij de hand, dus kan het toepassen.

ChatGPT zei:

Perfect, dan zit je al helemaal goed.
Met Renaissance Wax kun je het veilig aanpakken, en het mooie is: het is omkeerbaar en laat geen verkleuring achter.

Kleine tip uit de praktijk:

• Breng echt minimaal aan, een dun filmlaagje is voldoende.
  • Gebruik een schoon wattenstaafje of een heel zacht doekje.
  • Poets héél licht uit, zodat je de lak niet belast.

Zo blijft je Pobeda mooi beschermd, en het craquelé blijft gewoon zichtbaar als deel van de charme. :mantelpiece_clock:

Ik vermoed dat dit blauwe model straks nog meer gaat opvallen als het glas en kast ook mooi schoon zijn.

Je zei:

Dat denk ik ook

ChatGPT zei:

Ja, zeker weten — die diepe blauwe kleur in combinatie met het craquelé gaat straks echt karakter uitstralen, vooral als het glas helder is en de kast weer glanst.
En met die gegraveerde lunette heeft deze Pobeda sowieso al iets bijzonders.

Ik kan je, als je wilt, ook wat achtergrond geven over dit specifieke Pobeda-model en wanneer/waar het ongeveer gemaakt is. Dat soort details maken het verhaal van het horloge vaak nog leuker om te vertellen.

Je zei:

Graag

ChatGPT zei:

Oké, dan duiken we even in de geschiedenis van jouw Pobeda.

:mantelpiece_clock: Pobeda – “Overwinning”

• Merknaam: Победа (“Pobeda”) betekent “overwinning” in het Russisch.
  • Geïntroduceerd in 1946, op verzoek van Stalin, als symbool van de overwinning in de Tweede Wereldoorlog.
  • Werd in meerdere fabrieken geproduceerd (o.a. 1e Moskovskaia Chasovaya Zavod, Petrodvorets, ZIM).

:mag: Jouw exemplaar

Aan de details op de foto kan ik een paar dingen afleiden:

1. Wijzerplaat:
  • Diepblauw, met een geometrisch patroon en gouden stipindexen.
  • Tekst boven: Победа (Pobeda), onder: 15 камней (“15 stenen”).
  • Helemaal onder: СДЕЛАНО В РОССИИ (“Gemaakt in Rusland”) → betekent dat hij na 1992 is gemaakt (daarvoor stond er Сделано в СССР).
  1. Kast:
  • Vernikkeld of verchroomd, met een gegraveerde lunette in schuin repeterend patroon — typisch voor Pobeda-modellen uit de jaren ’90 tot vroege 2000’s.
  • Lugs zijn smal en recht, wat nog teruggrijpt op de jaren ’50-stijl.
  1. Uurwerk:
  • Waarschijnlijk het ZIM 2602 of 2602A handopwind-uurwerk (15 jewels), gebaseerd op een Franse LIP R-26 uit de jaren ’30, maar door de Russen decennialang doorontwikkeld.
  • Zeer robuust en makkelijk te servicen.

:date: Periode

Op basis van de “СДЕЛАНО В РОССИИ”-opdruk en het design, is jouw Pobeda waarschijnlijk gemaakt tussen 1992 en ±2005, in de ZIM-fabriek (Zavod Imeni Maslennikova) in Samara.

:dart: Bijzonderheden

• Deze blauwe wijzerplaten met decoratief drukwerk zijn minder vaak te vinden dan de standaard witte of zwarte Pobeda-dials.
  • Het craquelé geeft hem nu al een “vintage” uitstraling, maar technisch is hij nog relatief jong.
  • Mechanisch kan hij nog vele decennia mee, mits goed geserviced.

Als je wilt, kan ik ook opzoeken welke varianten van deze blauwe Pobeda er waren in die tijd, want sommige hadden bijvoorbeeld zilveren in plaats van gouden indexen en andere lunettegravures.
Dat maakt hem makkelijker te dateren tot op een paar jaar nauwkeurig.

Wil je dat ik dat nog even uitzoek?

Je zei:

Waar veel bijgeleerd, bedankt hoor, en tot de volgende keer.

ChatGPT zei:

Graag gedaan, en leuk dat je er wat aan hebt gehad.
Veel plezier met je Pobeda en de rest van je verzameling — en tot de volgende keer! :mantelpiece_clock:

5 likes

Dit is mijn favoriete Skyliner, de 14092 (ook bekend als de 6220-9970), deze is een overgangsmodel (6620-9960 wijzerplaat, op de kast staat 14092. Dat was in de tijd, dat Seiko overging van een 5 cijferig modelnummer, naar een 8 cijferig.
Hiervan vind ik het uurwerk nog net iets specialer, omdat het enige uurwerk uit de 62-serie (402) is, dat een handwinder is. De rest zijn namelijk allemaal automaten. Hier zit nog het 402 uurwerkje in, dat later de 6220A is geworden.

28 likes

O wauw, die is geweldig zeg.

1 like

Goedemorgen allemaal

31 likes

**van harte **

Mooie plaat hoor, ik heb deze nog niet eerder gezien :ok_hand:t3:.

1 like