Ziet er gaaf uit, ook mooi met deze door bruine band.
Ik draag deze horloges ook vaak, mooi deze redelijk grote kast en dat voor 1968
Ziet er gaaf uit, ook mooi met deze door bruine band.
Ik draag deze horloges ook vaak, mooi deze redelijk grote kast en dat voor 1968
De avondwissel is al weer aangebroken, nu met een hele mooie
Sorna Pilot Chronograaf uit de jaren 70.
Kaliber EB 8420
De geschiedenis van de Zwitserse horlogefabrikant Sorna
Zwitserse fabrikant van luxe horloges, tijdelijk eigendom van de bekende piloot en horloge-ondernemer Ernest Schneider.
(Ernest Schneider stond bekend als de Zwitserse fabrikant van luxe horloges, Sicura, en is sinds de overname van de naam en de merkrechten van Gabriel Feuvrier Willy Breitling in 1979 de Zwitserse fabrikant van luxe horloges, Breitling, !!!)
Maar in de tussentijd werden alle merkrechten voor horloges, zoals Sicura en Sorna, doorverkocht,
omdat Ernest Schneider zich wilde concentreren op zijn belangrijkste luxe merk, Breitling.
De geschiedenis van de Zwitserse luxehorlogefabrikant is bijzonder:
De Zwitserse horlogefabrikant Sorna werd in 1922 opgericht in Delémont, Zwitserland.
De bedrijfsnaam is afgeleid van de Zwitserse rivier de Sorne, die door de stad stroomt.
Het bedrijf werd later overgenomen door de Zwitserse familie Schenker, die de leiding overnam.
Door de grote vraag naar hoogwaardige mechanische horloges werden deze in grote aantallen geproduceerd en werden ze de specialiteit van de Zwitserse horlogefabrikant Sorna.
Naarmate de populariteit groeide, moest de horlogefabrikant Sorna op zoek naar grotere productiefaciliteiten, en daarom verplaatste Emil Schenker het hoofdkantoor in 1952 naar Grenchen.
Het fabrieksgebouw werd gebouwd aan de Bielstraße, in het westen van de stad, waar nu het Vebo-gebouw is gevestigd.
In totaal produceerden 98 medewerkers tot 1500 complete horloges per dag.
In de jaren 60 ontmoette de CEO van het bedrijf piloot en horloge-ondernemer Ernest Schneider.
(Ernest Schneider was, zoals bekend, de Zwitserse fabrikant van luxe horloges van Sicura-horloges en is sinds de overname van de naam en de merkrechten van Gabriel Feuvrier Willy Breitling in 1979 de Zwitserse fabrikant van luxe horloges van Breitling-horloges!!!), wat al snel leidde tot een nauwe samenwerking op het gebied van horlogemaken.
Later werd het bedrijf overgenomen door Ernest Schneider, maar in de tussentijd werden de merkrechten die hij bezat, zoals Sicura, Sorna, enz., doorverkocht, omdat Ernest Schneider zich wilde concentreren op het luxe kernmerk Breitling.
Eind jaren 80 staakte de horlogefabrikant Sorna de productie, vermoedelijk vanwege de crisis rond quartzhorloges.
In de tussentijd werden de merkrechten van Sorna meerdere malen doorverkocht aan verschillende horlogebedrijven.
Prachtig. 5512/5513? Nieuwe insert? Benieuwd of je er werk aan gehad hebt. Prachtige verkleuring.
Dit is een Olympic edition toch ofzo?
Wow wat een prachtige kanjer!
Ik heb er zelf nooit officiële berichtgeving over gelezen of advertenties uit die tijd van gezien, maar het verhaal gaat dat deze ter ere van de spelen van Mexico in ‘68 is uitgebracht.
Leuk stuk van een interessant merk! Fijn dat je het deelt met ons. Sorna werkte ook samen met o.a. Heuer en een paar anderen. De Easy Rider van Jacky Ickxs is een bekende Heuer/Easy Rider/Sorna. Met Sorna op de deksel.
Hieronder kun je misschien nog verder op zoeken om een beeld te krijgen. Ook van die latere overnames is wat meer bekend, zie de linkjes. Daarbij werd de merknaam niet altijd verkocht voor geld, maar vaak werd de nieuwe eigenaar wel formeel vastgelegd. Bijvoorbeeld omdat een groep merken werd opgeslokt door een grotere groep. Of omdat de boedel uit een faillissement werd overgenomen. Of door gebrek aan opvolging. Van Sorna is bekend dat ze pas in de jaren '90 failliet zijn gegaan.
“Sorna Watch AG was based in Grenchen, and had belonged to the Roskopf Association which eventually became part of the Fédération de l’Industrie Horlogère Suisse (FH) in 1982”. Dit waa voor mij aanleiding om ook even verder te speuren.
Alle merken en leveranciers onder de Roskopf vlag
In deze lijst zie je Sicura en Sorna inderdaad staan.
Het Roskopf verbond werd tussentijds nog Ecoswiss genoemd.
" Roskopf Association
The Roskopf Association was an organization of Swiss Roskopf movement manufacturers active in the 1960s and 1970s. It would be renamed Ecoswiss by the 1980s, and would become part of the Fédération de l’Industrie Horlogère Suisse (FH) in 1982.
SORINA – Montres ROSKOPF en tous genres SORNA – E.SCHENKER Delémont
SORNA – Montres ROSKOPF en tous genres SORNA – E.SCHENKER Delémont
SORNADAT – Montres ROSKOPF en tous genres SORNA – E.SCHENKER Delémont
SORNANA – Montres ROSKOPF en tous genres SORNA – E.SCHENKER Delémont
“The original company went into liquidation on 17 October 1994, ending on 8 January 1996. The company had a number of various models registered: Sorna, Sornadat, Sorina and Sornana were all registered names”.
Het bedrijf dat later de merknaam Sorna voerde had niets met het oude bedrijf vandoen. In Coronatijd gingen die volgens mij ook koppie onder, maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoop dat dit je helpt. De oude Sorna chrono’s vind ik heel gaaf.
Dankjewel Dennis, dit is interessant om te lezen. Ik heb deze Sorna al een heel tijdje, nooit zoveel aandacht gegeven, maar nu met mijn nieuwe verzamelboxen kwam ik het tegen in een doos, ik legde het even op de timegrapher, en het bleek nog zeer goed te lopen. Toen heb ik eens gekeken op ebay of er daar 1 te vinden was, toen zag ik ook de informatie die ik hier al heb gepost en ook wat ze ervoor vragen, en dat is niet mis zeg. Dus voortaan een beetje meer aandacht geven van mijn kant en zo nu en dan wat foto’s posten, dat verdient ie wel, vind ik.
Groot gelijk. Prachtig. Met wat meer achtergrondinformatie wordt het inderdaad nog leuker. Je gaat dan ook dingen beter herkennen bij andere horloges.
Leren kijken naar wat je ziet (zeker als je ze hebt liggen) is heel leuk. Maar dat lijkt misschien een beetje een Cruyffiaanse uitspraak.
Hier zie je hoe mooi die kasten zijn gemaakt door Sorna: Lege kast.
Dit is een mooie RADO Friso! kast ziet er nog zo mooi uit, ook een mooie plaat, en het bandje is dat origineel? daar lijkt het wel op, past zo mooi bij elkaar.
Ja, ik ben ook altijd nieuwsgierig naar de achtergrond van bepaalde merken, ik heb vanavond een Monvis gekocht op Tradera, volgens mij is dat wel een goed merk, dus daar moet ik ook nog wat informatie over vinden.
Dat is dit horloge, ik vind het wel mooi en heb er zin in om het op te knappen.
Dank je Wolter! Nee, bandje is periode correct maar niet origineel Rado.
Goedemorgen,
Niet mijn meest favoriete horloge: ik kan er niet tegen als er geen secondenwijzer is, want dan zie je niet meteen of het horloge loopt. En ik ben geen fan van Romeinse cijfers op een horloge. XII, III, VI en IX, gaan nog wel, maar met alle twaalf cijfers vind ik de wijzerplaat meestal wat te rommelig en te vol.
Gelukkig staat hier verder weinig tekst op, dus dan gaat het nog.