Een band met die stiksels wordt door sommigen (velen?) “vintage” genoemd.
Het opmerkelijke is dat je dat soort banden in het vorige millennium zelden zag; alleen misschien bij een enkele handmatig vervaardigde/gerepareerde band.
Ik vind het zelden fraai.
Beauty
Marketing term, dus altijd goed - maar in ruim veertig jaar verzamelen ben ik nog nooit een echte vintage óf antieke met die trend tegengekomen - laat staan gekocht. En ik kan in alle bescheidenheid zeggen dat ik een aardige collectie vintage banden heb bijeengescharreld in al die tijd, waarvan velen juist vanwege bijzondere kenmerken. Pictures or it did not…
Het hoeft geen trend te zijn om te zeggen dat die stijl nooit voorkwam, toch? Gezien de simplistiche inslag vind ik het niet eens zo onwaarschijnlijk.
Maar nogmaals, een kwestie van smaak.
Dank!
Officieel heet het side-stitching. Je ziet dat bij riemen wel al langer, voor een stuk sterkte bij de lus, maar bij horlogebandjes pas vanaf eind jaren '80 - bedoeld voor vintage horloges. Is mij verteld. Dus inderdaad niet periode-correct.
Puristen zullen erop spugen. Ik vind het wat meer casual ogen. En zó draag ik mijn horloges doorgaans. Dus dat ga ik niet veranderen. Of het iets an sterkte toevoegt, daar zijn de geleerden het ook niet over eens.
Nogmaals: mijn Royce werd nieuw geleverd op een Tropic. Ik heb genoeg 20mm bandjes om te wisselen, waaronder meerdere “moderne” side-stitches “vintage”. Als ik er zelf maar blij mee ben. Sorry. Ik heb een custom, doorgestikte in bordeaux (matcht bij mijn trouwschoenen, maar bij niets anders) en ik wil nog een keer een donkergroene rally strap laten maken. De reden zie je hieronder: herinneringen.
Zoiets, maar dan zonder die verschrikkelijk lelijke bruine lusjes. Die groene E-Type op het plaatje hoort ook zwart leer te hebben (zoals in mijn geval). Als we dan toch de purist mogen spelen…
Mijn maatje, die de auto heeft gerestaureerd, heeft deze kleur groen bepaald. Een stuk mooier van tint dan Jaguar’s eigen BRG. Wel is op authentieke wijze is de lak gespoten, dus niet watergedragen, maar dan beter dan vroeger. Racing wheels eronder. Nee, ik ben dus geen purist: voor mij betekent dit veel meer dan “alleen origineel telt”. Origineel is met de kennis van nu, voor mij simpelweg niet altijd goed genoeg. Zeker bij dit voor mij zeer sentimentele horloge. Ik hoop dat dat duidelijk is.