Vandaag nog even deze:
Cool! Lijkt wel eentje uit de Enicar ‘mozaïek’ serie ![]()
Gewisseld naar een Meister-Anker automatic met PUW 1461 uurwerk.
Ik heb dit horloge van @basvg gehad en heb het vandaag eens onderhande genomen.
Bij deze liepen de wijzers helemaal niet mee. Vaak lopen ze nog iets mee, maar bij deze helemaal niet. Dat is nu uiteraard verholpen door de minuutpijp een beetje te knijpen.
Meister-Anker was een merk van postorderbedrijf Quelle uit Duitsland. Ze boden horloges aan in allerlei prijsklassen. De goedkope horloges, waar de meeste mensen dit merk van kennen, werden gemaakt in de DDR bij Ruhla en hadden derhalve ook het UMF 24 penanker uurwerk. Maar er was meer…voor wie wat beters wilde en dus ook meer wilde of kon betalen had Meister-Anker ook andere uurwerken. Van handopwinders tot automaten zoals deze met het PUW 1461 uurwerk en zelfs waren er modellen met de Valjoux 7750 chronograaf als top van de modellenlijst.
Dit uurwerkje zit best mooi in elkaar maar heeft wel een aantal bijzonderheden zoals best een aantal veertjes ( meer dan een ander uurwerk). Ik heb het basis uurwerk 3 x gedeeltelijke moeten demonteren omdat ik weer ergens een springveertje vergeten was.
Maar het is gelukt om de Meister-Anker weer mooi te laten lopen.
@basvg nog bedankt voor dit stukje Quelle geschiedenis. Andere Meister-Anker horloges die ik heb, hebben allemaal het Ruhla uurwerkje dus dit is wel een leuke afwisseling.
Gaaf ding!
Dank u! Zwarte wijzerplaten zie je ook niet zo veel bij dit merk, althans niet vintage
Top deze hoor! ![]()
![]()
Hij kon niet beter terechtkomen!
Avondwissel naar Eljo.
Zojuist terug van de werkbank, voorzien van een chroomlaagje.
Krassen niet behandeld, 1 koperlaag, 1 nikkellaag, 1 chroomlaag
Vooraf zag het er zo uit.
Ik ben niet tevreden, dus de kast is weer onder behandeling, zo gaat dat soms.