![]()
Ik zie op eBay nog wel een 8062 als repair/parts waarvan de bezel te gebruiken is😊
Goedemiddag HF’ers,
Vandaag draag ik deze Doxa Jumbo met een kastdiameter van 38 mm — behoorlijk groot voor de jaren ’50. Binnenin tikt een ETA 1147, een handopwindkaliber dat rond 1955 op de markt kwam. De wijzerplaat heeft in de loop der jaren een bijzonder patina ontwikkeld; hoe hij er nieuw heeft uitgezien blijft een raadsel, maar juist dat geeft hem nu z’n charme.
Altijd leuk om deze weer eens te dragen.
ETA 1147
Oh ik dacht dat dit het horloge was welke hij toen van een nieuwe steen had voorzien…
Maar waarom zou je godsnaam tegen willen en wetens een horloge met een toch wel kostbaar uurwerk blijven dragen met een missende lagersteen ![]()
Dit is een nieuw probleem; dit lagersteentje was waarschijnlijk al beschadigd, maar het was niet zichtbaar. Vandaar dat het bij de reparatie is blijven zitten; nu zie ik pas dat het lagersteentje er niet meer in zit. Dat komt omdat het alle tijd in mijn verzamelbox heeft gelegen en er niet eerder foto’s van zijn genomen.
Dus gelukkig heb jij het gezien; ik had het nog niet eens opgemerkt.
Dus het steentje dat Huib heeft geplaatst zit er wel in; dit is een ander steentje dat toen niet ter sprake is gekomen, omdat het leek dat er niets mee aan de hand was. Naar nu blijkt was het toen al gebroken, maar zat het nog in de kloof.
Ik ga straks het horloge openmaken en misschien liggen er nog wat brokken in het uurwerk.
Voor de reparatie
Foto na de reparatie
Foto van nu
Dit mooie horloge verdient het om goed in orde gemaakt te worden, Wolter.
Net een fatbike de brug op ingehaald met de jongste achterop, dus ik vind dat deze nog wel een keer op de foto mag, vandaag.
Deze aparte Commander zie je niet veel. Hele aparte honingraad wijzerplaat, al naar gelang de lichtval. De cointbezel lijkt sleets maar is 100%. Zit een vroege ETA binnenin.
![]()
Beste vintage horlogevrienden,
Het nieuwe thema is bekend maar TS is nog op vakantie, vandaar dat ik de eer heb u vriendelijk te verzoeken, indien mogelijk, deel te nemen aan het nieuwe thema:
Toon je horloge(s) met 24-uurs aanduiding