Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVIII

Zeker de moeite, hoop dat ik kan achterhalen welke dat is.

2 likes

Ik kreeg van de week deze:

En daar zit zo’n logo kroon op

23 likes

28 likes

Ook mooi! :hugs:
Op naar een Cortebert only topic :smirk:

1 like

22 likes

Ik denk niet dat het een blijvertje is dus laat het maar hierbij :grinning:

2 likes

Blijft toch een heerlijk horloge die Fatboy :ok_hand:

23 likes

Klopt, Tim en zoals ik op jouw foto’s zie: Zweeds. (Maar wel Zwitsers fabrikaat, volgens het doosje)

Het horlogemerk is er ook, eveneens Zweeds, @Scudo zei het al: Nilsson & Axel Aktiebolag Karlstad, Zweden.
Beetje gek is dat Mikrolisk niet aanslaat op Nilax, maar wel op Nilsson of op Axell.
Dan krijg je een van hun andere merken te zien, namelijk Perfecta, een oorspronkelijk Zwitsers merk dat Nilsson & Axell AB als licentie merk in Zweden registreerde.

Nilax was echter wel hun belangrijkste eigen merk. Evident: Nilsson en Axell ! :slight_smile:

Er zitten er ook een paar in mijn verzameling.

Van Perfecta heb ik er ook eentje. Indertijd via Tradera gekocht, dus het zal een Zweedse Perfecta zijn, dus ook van Nilsson & Axell. Ook de tekst op wijzerplaat en achterkant is Zweeds: “Vatten- Stötsäker” op de wijzer- en achterplaat en op de laatste ook nog “Antimagnetisk” en
“Sandvikstal”.

Nu we het toch over horloges uit Zweden hebben… toevallig was ik vandaag bezig met deze:

Een kleine ( 29 mm) military style Atlantic. Ook zo’n voor de Zweedse markt gelicenseerd Zwitsers merk, waarvan veel vintage varianten voornamelijk nog vanuit Zweden worden aangeboden.
Het ding wordt aangedreven door een FHF 150 uurwerkje uit ongeveer eind jaren 50 van de vorige eeuw. Flink op leeftijd dus. Dat is aan het enigszins verweerde wijzerplaatje en de wijzers waar een deel van de lume uit is, wel te zien, maar het RVS kastje is nog in een mooie staat, evenals het FHF hartje dat na zo’n 70 jaar nog krachtig klopt en behoorlijk nauwkeurig de tijd aangeeft.

(let op de afbeelding bij Ranfft, mijn Atlantic - FHF 150 heeft een iets andere bruggen variant, waarschijnlijk een wat latere versie).

Mocht iemand nog twijfelen over de herkomst, het stalen schakelbandje dat al aan dit horloge zat toen ik 'm vanuit Zweden ontving kan niet Zweedser!

Voor de aardigheid ook nog maar wat leuke oude advertenties:

20 likes

Wakker gemaakt door de bosdieren :person_shrugging:

… oorlogsnachtklok aan de pols

24 likes

@Lexaf een Perfecta heb ik ook. En inderdaad ook water en schokbestendig en gemaakt van Sandvikstaal.

28 likes

Leuk! Ik heb ook nog wat van Perfecta: PWC.
Kennelijk ook nog een variant op de naam.

Maar vandaag draag ik deze wekker

26 likes

Fijne om mee het weekend op te starten, thx :pray:

1 like

19 likes

Geniet jullie weekend hf-ers :four_leaf_clover:

23 likes

Goedemorgen,

Prettig weekend.

:ukraine:

23 likes

28 likes

Goedemorgen!

25 likes

Belabberde foto van vannacht is een excuus waard :drooling_face:

24 likes

Prachtige horloge! Sandvik staal …staat dat in de kast gegraveerd of hoe zie je dat anders?

2 likes

23 likes