Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVIII

HEMA op zijn nieuwe band.

35 likes

Goedemorgen,

Door @basvg gerepareerd, nogmaals dank.

:ukraine:

21 likes

21 likes

Penakers hebben vaak mooie wijzerplaten. Helemaal een mooi horloge trouwens

3 likes

Ref. 46660 vandaag:

35 likes

21 likes

Goedemiddag beste HFérs

Nu Fulton Officer, de officer komt zojuist van de werkbank na restauratie kast.

22 likes

Goede middag :smiley:

:coffee:

28 likes

FTFY :sunglasses:

Onder druk vandaag :sweat_smile:

31 likes

Mooie!

1 like

26 likes

Zo in m’n nopjes met deze mooie platte, strakke handopwinder zonder datum: een Seiko Skyliner. Kwam zonder bandje, en draagt al heel mooi op deze donkerrode. Al is de gesp goudkleurig, maar dat passen we nog wel aan.

27 likes

Een tijdje was het in huize Lexaf heel druk en niet alleen met horloges.
Daarom ook heb ik deze rubriek een poosje niet zo goed dagelijks bijgehouden en dus veel moois gemist. Dientengevolge ook de daarbij behorende likejes niet gegeven. Mea Culpa.

Vanavond echter heb ik weer even tijd gevonden om het vintage exemplaar dat vandaag aan de pols verzeild is geraakt even te tonen.
Het is bepaald geen nieuwe aanwinst; ik heb het al een tijdje in de collectie. Maar omdat ik al weken bezig ben met het (her) inventariseren van mijn collectie (ik kwam er achter dat ik niet meer wist wat ik allemaal had), was nu deze mooie Zentra aan de beurt. Er waren nog geen fatsoenlijke foto’s van, t.b.v. de documentatie, dus nadat ik die had gemaakt vond ik dat ik die plaatjes dan net zo goed ook nog even hier kon laten zien.

Merk: Zentra.
Herkomst: Duitsland of Zwitserland, dat zou allebei kunnen, zie de registratievermeldingen op het Mikrolisk lijstje hieronder:

Omdat er geen ‘Swiss made’ op de wijzerplaat staat vermoed ik dat het horloge met zijn mooie 20 mu vergulde kast in Duitsland is vervaardigd en geassembleerd. Maar er zit wel een Zwitsers uurwerk in, namelijk een ETA 1080, een voor die tijd zeer modern kaliber met een ontwerp dat de basis is geweest voor vele mooie en duurzame uurwerken die er in de jaren daarna door/bij ETA zijn gemaakt.

Zentra was in de eerste plaats een in Duitsland gevestigd conglomeraat en samenwerkingsverband van een vrij groot aantal kleine Duitse producenten en handelshuizen. De volledige naam is: ‘Zentra Einkaufsgenossenschaft Deutscher Uhrmacher’, o.a. gevestigd in het Zuidduitse Pfortzheim of de omgeving daarvan. Maar ook een aantal handelsfirma’s uit geheel andere delen van Duitsland ( o.a. Berlijn, Keulen en Bremen) waren aangesloten. Men kocht ebauches (basisuurwerken of ‘Rohwerke’) in uit zowel Duitsland (o.a. Durowe) als Zwitserland (o.a. A. Schild, Huguenin en ETA). De verbondenheid tussen de firma’s is goed te zien, omdat ze vrijwel allemaal hetzelfde logo of een daaraan verwant merkbeeld gebruikten.

Het ETA kaliber 1080 uurwerk is in elk geval Zwitsers. Er bestaan wat varianten van, die de goede Herr Doctor Rannft (RIP) in zijn roze pagina’s keurig laat zien.

.

Karakteristiek is de driehoekige treinbrug, een constructie die later door vele fabrikanten is gevolgd.

In de bijbehorende beschrijving dateert Ranfft zijn voorbeeld uurwerk in de eerste helft van de jaren 50 van de vorige eeuw, waarmee ook mijn Zentra is bepaald op de aanvallige leeftijd van zo’n jaar of 70. Omdat ik toen al een paar jaar in een gebreid wollen broekje op de wereld rond liep te scharrelen is het ding daarmee nog net niet zo oud als ik!

Dankzij de goede zorgen en met name een servicebeurt van vriend @basvg (Bas voor vrienden) is de oude Zentra echter nog springlevend. Met name de bijzondere, enigszins gepatineerde wijzerplaat met linnenstructuur maakt dit horloge na 70 jaar nog steeds een sieraad aan mijn pols.

32 likes

Leuk stukje Lexaf. Brengt weer herinneringen op omdat mijn vader Zentra als een van de hoofdmerken in zijn winkel verkocht en altijd een hele collectie in de etalage had staan, waaronder deze:

21 likes

Zentra leverde veel mooie horloges, veel verschillende. Later ook mooie quartz horloges.

1 like

38 likes

Waanzinnig mooie Connie!

2 likes

Dankjewel, ik kon er ook niet vanaf blijven toen ik hem zag :drooling_face:

1 like

En hoe?! Is een beauty! :ok_hand:

3 likes