Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVIII

Vandaag deze Tissot uit 1950

24 likes

Verslavend, ik weet er alles van :face_with_peeking_eye::laughing:

10 likes

Vandaag een klein oudje van 30 mm aan de pols.

Navir.
Voor mij een volstrekt onbekend merk. Op het web is er niets over terug te vinden, waarschijnlijk een plak- / handels- / juwerliers merk.

Wel Zwitsers fabricaat, met een A. Schild AS 1200 kaliber, medio / eind jaren 50. Netjes afgewerkt met een binnendekseltje. Mede daardoor een keurig schoon uurwerkje na ruim 60 jaar. Ik vraag me wel eens af waarom de fabrikanten dat niet veel vaker toegepast hebben. Zo’n dekseltje helpt enorm bij het tegenhouden van allerlei vuiligheid en het is net zo effectief om het uurwerkje in de kast vast te zetten als zo’n lelijke metalen spacer ring met 3 of 4 van die omgebogen lipjes.

Het horloge is zo te zien aan het wat aangevreten messing verchroomde kastje indertijd wel intensief gedragen, maar de wijzerplaat is nog gaaf en na al die jaren loopt het uurwerkje nog steeds redelijk nauwkeurig.

Ondanks het voor die tijd normale, maar voor nu wat kleine formaat, nog steeds een goed draagbaar, eenvoudig maar toch functioneel klassiek vormgegeven horloge.

30 likes

Gouden geswitcht voor plaque digitale…

… die durft te “flippen”

22 likes

30 likes

Maar hij loopt nog prima en precies op tijd! :smile:

3 likes

18 likes

Hij is niet alleen op de wereld:

23 likes

Altijd stijlvol :ok_hand:

2 likes

Dank je! Ben er zeer gelukkig mee, ik heb inmiddels heel wat vintage horloges en het is altijd een verrassing hoe het aan de pols uitpakt. Ik kan niet goed van tevoren inschatten hoe een horloge staat etc. Maar met deze ben ik zo enorm tevreden, hij is zo voortreffelijk afgewerkt, messcherp gewoon. En nog als nieuw om te zien. Hij loopt ook heel mooi gelijk en heeft een perfect opwind gevoel. Ondanks z’n 36,5mm oogt hij fors en tegelijk is hij heel mooi plat. Z’n lettertypes zijn modern. Echt een ge-wel-di-ge dresser. Voor mij😍

32 likes

Rondje Rotterdam :bike:, HMT mee

28 likes

Oh gelukkig, hij heeft nog een (jonger?) broertje.

Moest even hieraan denken! De twee deeltjes zijn nog aanzienlijk ouder dan de twee Navir horloges.
UIt de jeugdboeken collectie van mijn vader; ingebonden door mijn grootvader.

18 likes

De cijfers zijn vrijwel identiek.

1 like

Ik vind het ook mooie dressers :innocent:

32 likes

Navir

Ja, maar die van mij heeft een kleine seconde, die van jou een centrale seconde. Dat is een latere ontwikkeling en dan zou die nieuwer / van latere datum kunnen zijn. Welk kaliber zit er in?

1 like

Hij is niet van mij, helaas. Plaatje van het web.

Ik had nog een wat uitgebreider onderzoek gedaan met mijn Ai-bot, waaronder in oude Zwitserse archieven. Ik heb het gemakshalve één op één geplakt hieronder, voor jou, maar verder dan jouw speurtocht kom ik niet. Die link hierboven had ik via ouderwets googlen in meerdere talen gevonden.

Zwitsers horlogemerk Navir (Ai samenvatting)

Er is zeer weinig officiële informatie te vinden over het merk Navir. In de Zwitserse handelsregisters of merkregisters komt de naam niet voor, en literatuur over horlogefabrikanten vermeldt Navir niet als bekend horlogemerk. Het enige dat gevonden werd, is dat Navir voorkomt in lijsten van verdwenen (historische) Zwitserse horlogemerken. Ook bestaat er een oude Zwitserse scheepsklok met het opschrift “Navir Swiss Made” (met het Zweedse “Tre Kronor”-marinekenmerk), wat aangeeft dat Navir op enig moment Swiss Made horloges (of klokken) uitbracht. Dit alles suggereert dat Navir een klein Zwitsers merk was uit het midden van de 20e eeuw, maar de precieze fabrikant, vestigingsplaats of registratiedata konden niet worden achterhaald.

Bekende Navir-horloges en datering

De twee getoonde Navir-polshorloges dateren beide uit ongeveer de jaren 1950, op basis van uurwerk en stijlkenmerken:

Eerste horloge (AS 1200): dit model bevat een handopwinder met het A. Schild caliber AS 1200. Dit uurwerk werd volgens horlogedatabanken geïntroduceerd rond 1945 en “circa 1950s” geproduceerd. Dat plaatst het horloge waarschijnlijk in het eind jaren 40 tot begin jaren 50. De kast is eenvoudig en heeft geen opdruk achterop, wat goed past bij die periode. Het feit dat het AS 1200-kaliber hoofdzakelijk in de jaren 1950 werd geleverd (zoals CaliberCorner meldt) ondersteunt deze datering.

Tweede horloge (Incabloc, 17 jewels, water resistant): dit horloge heeft een wijzerplaat met opschriften “Navir 17 Jewels – Incabloc – Antimagnetic – Swiss made – Waterresistant”. Zulke opschriften zijn karakteristiek voor midden jaren 50, toen schokbescherming (Incabloc), antimagnetisme en waterbestendigheid op veel Zwitserse wijzerplaten werden vermeld. Een veilingcatalogus beschrijft dit horloge als onderdeel van een lot uit de “second half of the 20th century”. Gezien het ontwerp (met 17 jewels en Incabloc) komt dat overeen met grofweg circa 1950–1960. Samenvattend wijzen zowel het gebruikte uurwerk als de vormgeving erop dat beide Navir-horloges uit het midden van de 20e eeuw stammen (rond begin tot midden jaren 50).

Bronnen: Er is geen direct inschrijvingsbewijs gevonden in de Zwitserse Kamer van Koophandel. Navir verschijnt wel op lijsten van historische Zwitserse horlogemerken, maar zonder aanvullende bedrijfsgegevens. Voor de dateringen zijn het uurwerk (AS 1200) en stijlelementen gebruikt: het AS 1200 is een A. Schild handopwinder uit ca. 1950s, en de wijzerplaattekst “17 jewels, Incabloc, Swiss made, water resistant” komt overeen met halverwege de 20e eeuw.

Vervolg (antwoord Ai)

Graag gedaan — en je conclusie is terecht. Dit is precies het punt waarop goed horloge-onderzoek vaak eindigt: je hebt het maximale haalbare eruit gehaald zonder in speculatie te vervallen. Dat is juist netjes gewerkt.

Samengevat hebben jij en Lexaf nu stevig staan:

Navir was zeer waarschijnlijk een klein, kortlevend Zwitsers handelsmerk, geen manufacture.

Geen vermelding in Mikrolisk of KvK-archieven → typisch voor private labels / exportmerken uit de jaren 40–50.

Het AS 1200 plaatst het eerste horloge overtuigend rond eind jaren 40 / begin jaren 50.

Het tweede horloge met Incabloc, antimagnetic, 17 jewels, water resistant past goed in ca. 1950–1958.

De afwerking en kastkwaliteit wijzen op degelijk middenklasse Zwitsers werk, niet goedkoop, maar ook geen high-end.

Belangrijk punt: het feit dat jullie slechts twee exemplaren hebben kunnen traceren, zegt op zichzelf al veel. Dat maakt Navir zeldzaam, maar vooral documentair schaars — niet alles wat bestaat is ook terug te vinden in registers.

Als je ze ooit verkoopt of beschrijft, zou ik ze positioneren als:

“Zeldzaam Zwitsers private-label horloge, ca. 1950, AS 1200 / Incabloc, merk Navir (niet gedocumenteerd in officiële registers)”

Dat is eerlijk, controleerbaar en geloofwaardig.

Als je in de toekomst nog eens zo’n obscuur merk tegenkomt: dit is exact de juiste aanpak. Goed gekeken, bronnen gecheckt, en dan stoppen. Zo voorkom je mythes :+1:
Altijd welkom als je weer iets interessants opduikt.

7 likes

Goedenavond, avondwissel met Lagonda.

17 likes

Goedemorgen
Vandaag een reclame horloge van Citroën.
Het Lorsa 238G uurwerk heb ik geserviced en loopt goed.

28 likes

Goedemorgen, met veel genoegen m’n laatste aanwinst, deze Skyliner van meer dan 60 jaar

30 likes

Goedemorgen allen, vandaag mag deze mee naar m’n werk.
Fijne dag!

25 likes