Lekker plaatje ![]()
Ja echt een klassieke topper!
Het is ook een “SD” plaat dus met massief edelmetalen indexen.
Wat een topuitzicht heb jij toch altijd ![]()
Wij hebben het ook wel een paar dagen slecht gehad maar nu is het mooi.
Jammer dat mijn vrouw over 2 of 3 weken naar huis wil.
Dat zie ik er nou niet aan af persoonlijk, maar de eenvoud, relatief ‘bescheiden’ tekst en ook ontbrekende datum poortje maken het voor mij een tijdloze tijdmachine ![]()
Ah mooi die bezel is nog netjes zeg?! ![]()
Beauty! ![]()
Ook hier maar even de NA maken, zojuist in het rood topic gemaakt van de NA Bell matic:
Ik had hem al beperkt aangegeven zonder alle foto’s en specs, maar hier is dan de NA van de Bell matic.
Gekocht op Rikketik van @VmaxNL aka Patrick, loopt netjes zoals het hoort voor een oudje uit mei 1968. Als je naar de kast kijkt zie je dat deze nog heel netjes is, tja wat kleine krasjes maar mag ook best wel voor een horloge uit 1968, beter geconserveerd dan mij
Zal je wel zien bij de foto’s. Verder is de wijzerplaat heel erg mooi, blauw/grijs. Daarnaast heel leuk met het trilalarm, volgens mij best wel een gecompliceerd uurwerk, maar ja daar heb ik weinig verstand van
.
Heeft een onderhoudsbeurtje gehad volgens Patrick, zoals deze loopt geloof ik dat graag.
Het alarm wind je op via de kroon met met de extra knop boven de kroon zet je het alarm aan/uit.
De eerste Bell Matic kwamen in 1966 uit en zijn gemaakt tot 1978, ik ben er blij mee ![]()
nu nog wat specs, hoop dat ik het goed heb anders hoor ik het wel van Patrick ![]()
referentie: 4006-7000
dial 38/39mm
kaliber 4006A
Mechanisch met trilalarm
Plexyglas bolvormig
jewels 27
met dag en datum
deze is dus uit mei 1968
Datum stel je in door op de bovenste knop te drukken boven de kroon.
behoort dus tot de eerste generatie van de Bell matic.
Mijn vrouw is niet zo van vintage, beetje verpest door mij. Zei ik ook altijd, maar deze wilde ze gelijk ik haar box stoppen wat natuurlijk niet gaat gebeuren ![]()
Nu dan de foto’s die Assie gemaakt heeft, volgende keer is de Monvis aan de beurt. En ondertussen zijn er weer 2 vintage onderweg ![]()
Dank je Assie voor de foto’s ![]()
Heb echt geprobeerd om de NA niet zo lang te maken ![]()
Oef, gaaf ding zeg!!!
Een hele leuke presentatie van deze mooie Bell Matic! Gefeliciteerd ermee! En bijzonder, met 27 jewels, meeste Bell Matics hebben er maar 17. Dat trilalarm heeft ook echt een belletje, er zit een halfcirkelvormige gong in de kast verstopt!
En een heleboel mechaniek, want je zou het niet zeggen, maar een wekker heeft een heleboel onderdelen die overal op aangrijpen. Bijvoorbeeld de raderen die de ring met de alarmindicator laten ronddraaien, de aparte veer en opwindmechaniek voor de wekker, de gong en de hamer, het mechaniek dat de ratel ontsluit als hij wordt uitgelicht door de uurwijzer, etc.
Ik heb ergens gelezen dat er al een heleboel research aan vooraf ging voordat het tere horlogemechaniek en echappement voldoende bestand waren tegen het dreunende geweld van de wekker-hamer, die vlak naast de balans zit…