Welke vintage draag je vandaag? Deel XXX

Hoe in vredesnaam lees je dat ding af :face_with_spiral_eyes:

2 likes

Op gevoel!

2 likes

Dit is toch ook wel een van mijn lieveling horloges. Mag hem graag dragen :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Mooi ding! Ik hou wel van die smalle tankjes.

Ik vroeg me al een tijdje af hoe dat nou zit met die ALB horloges met een nummer. Hier een ALB 54

ALB (no.54) met Unitas 199 uurwerk. Ca. 1950. (Op verschillende bandjes). Eerst op een stukje slang die in een van zijn vorige levens waarschijnlijk ooi ook nog eens een damestasje is geweest. Later op grijs leer. Toch ietsje rustiger.

14 likes

Goedenavond vintageliefhebbers, nu met Longines.uit 1944

20 likes

Mooie streep uit 1974, nagenoeg NOS🤩

17 likes

Geen stress… Ongeveer… Is goed voor me.

1 like

Vandaag enkele uurtjes aan gewerkt.

11 likes

Knap dat jij er al ongeveer uit kan halen. Ik zie alleen een schilderspallet :sweat_smile:

2 likes

Zeker. Het is nu half groen/blauw… Ongeveer. Super duidelijk.

2 likes

Ik zou denken … wilde gok 5 over vier omdat dat gat bij die roze punt zit?

2 likes

Avond wissel naar de conny,

Fijne avond allemaal!!:watch:

20 likes

Die datum verzetten met dat petieterige kroontje ga ik ècht niet doen…

21 likes

Ook dat kan allemaal…:wink:

1 like

Leuk om te zien!

1 like

19 likes

Avondwissel: Een redelijk zeldzaam Magnat horloge met een eveneens zeldzaam AS 944 uurwerk. Gegevens daarvan zijn vrijwel niet terug te vinden. Alleen met behulp van een geupload plaatje van het uurwerk in Google Lens krijg je een verwijzing naar The Watch movement Archive. Het uurwerkje is ergens tussen 1935 en 1940 geproduceerd, het horloge dus ook, neem ik aan.
Met behulp van de zoekfuncties van Microsoft Copilot en Google lens ben ik nog wel wat meer over dit mooie oude vierkante horloge te weten gekomen, maar dat gaat wat te ver voor dit draadje. Daar komt dan nog wel eens een apart verhaaltje over.

Mikrolisk zegt er dit van:

Dan nog wat meer foto’s. Ik heb nog wel het een en ander aan het kastje gepoetst, nadat het lekker in de ultrasoon heeft gesopt en ook het glas heeft nog wat polijstwerk ondergaan omdat er nogal wat gebruikssporen op zaten, maar gelukkig niet zo ernstig dat het niet weer vrijwel krasvrij kon worden gepolijst. Het uurwerkje was schoon en goed onderhouden, door de vorige eigenaar zelfs nog recent geserviced. Daar hoefde ik dus niets aan te (laten) doen en het machientje loopt goed en redelijk netjes op tijd. Niet verkeerd met een leeftijd die hoger is dan de mijne.

Verder dit keer ook geen roze Ranfft pagina van het uurwerk, want in de Ranfft database kwam de AS 944 niet voor. Dus ook niet in Ranfft.org.

Daarom hier de data van The Watch Movement Archive, waar het uurwerk wel volledig wordt beschreven.

• Manufacturer / Brand: AS
• Caliber: 944
• Size in French Lignes: 10 1/2’‘’
• Size range mm largest diameter: 22 - 31 mm
• Shape: Round
• Winding: Manual (Crown)
• Hands Setting: Crown
• Seconds Hand: Small seconds
• Escapement: Lever (Swiss, English, Glashütte)
• Date, Day, Month…: None
• Jewels: 15
• Setting Lever Screw/Pin Position: Left
• Balance Position: Bottom (120 - 240°)
• Shock Protection: None
• Beats per hour: 18,000
• Balance Type: Nickel?
• Power Reserve: Unknown
• Production Period: Unknown, probably around 1936
• Country: Switzerland
• Identification: Listed in the Classification Horlogère from 1936.
• Contributor ©: Uhrforum.de member malikka
• External Link:
https://uhrforum.de/threads/identifizierte-uhrwerke-die-weder-bei-ranfft-lorenz-noch-im-watch-wiki-zu-finden-sind.86322/page-13#post-2410414

En tenslotte het obligate wristshot.
Ik mag daarbij zeggen dat het weliswaar een vrij klein horloge is, met zijn 25 x 25 mm, verticaal over de lugs 35 mm en een bandaansluiting van 18mm, maar dat het aan mijn herenpols niet misstaat en zeer comfortabel draagt. Omdat de kast en ook het achterdeel '‘waltzgold /rolled gold / plaque or’ is met een goudlaagje van 20 mu of misschien zelfs wel 40 mu ziet het horloger er qua goldplating na al die jaren (> 80 jaar!) nog erg netjes uit. Maar omdat het een tweedelige kast (schoenpoetsdoosje) is waarvan ook de achterzijde doublé, is het erg kwetsbaar en dus geen horloge voor alledag. Meer voor een avondje uit bij een costuum en een net overhemd. Ik ben niet zo van de bandjes van exotische beesten, maar in dit geval kwam een vintage zwart kroko bandje er wel mooi bij. Een ander leuk detail is het ‘over de top’ über bolle glaasje.
Een crosspost in ‘vintage en Vierkant’ en ‘Show je bolle glaasje’ zal er daarom ook nog wel komen.

12 likes

Caribbean 400?

2 likes

11 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 4000 antwoorden automatisch gesloten. Discussie voortzetten in Welke vintage draag je vandaag? Deel XXX (Deel 24).