Welke vintage draag je vandaag? Deel XXX

:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Zo, die ziet er ook echt goed uit!

1 like

27 likes

19 likes

Demi et Camille dus ….

18 likes

Pontiac Mono-Rattrapante met Valjoux 84

34 likes

:star_struck: :ok_hand:

27 likes

Wist niet dat er rattrapantes bestonden met 1 wijzer. Betekent dat dat als de chrono loopt en je drukt op de stop-knop dat de wijzer stopt (maar intern loopt het chrono uurwerk door) en bij nogmaals drukken vliegt de wijzer door de verstreken tijd naar de “goede” positie?
(als ik dit enigszins begrijpelijk heb kunnen uitleggen)
Het is al een supercomplexe complicatie met 2 wijzers, dit zou echt heel gaaf zijn.

1 like

Je beschrijft het vrij aardig, het is feitelijk een monopusher met als verschil dat de bovenste knop niet alleen Start-Stop-Reset heeft maar als je aan de pusher trekt hij na een stop ook kan hervatten. Het is dus een 4 fase mono pusher.

Als de chronograaf loopt en je houdt de onderste pusher vast dan stopt de wijzer, in het uurwerk loopt het rad gewoon door, deze is verbonden met een spiraalveer. Als je de pusher loslaat dan zorgt de opgebpuwde energie dat de wijzer terug springt naar de plek waar deze hoort te zijn.

6 likes

Ongelooflijk, niet alleen om dit met één wijzer op te lossen maar ook om zoveel functies aan één knop te koppelen. Geweldig!
Dat hebben de mensen bij Valjoux mooi ontworpen en uitgevoerd.

De Valjoux 84 is een aangepaste Valjoux 23. Het probleem van dit mechanisme is dat mensen denken dat het een traditionele chronograaf is en de onderste pusher kapot drukken met het idee dat dat de reset is, daarom is dit uurwerk maar heel kort gebruikt (en voor zover ik weet alleen door Bovet en Pontiac).

5 likes

Goedemiddag beste mensen, ik heb nu gezelschap van Tarco.
Gisteren opgehaald, binnenkort nieuwe verguldingen en een nieuw glaasje + bandje.
Nu de kast gereinigd en bij de plaat losse rommetjes verwijderd.

Ik vind de kleur van de plaat mooi en weinig tekst, dat spreekt me wel aan.
Mooie slanke wijzers, gewoon een mooi vintage horloge.

19 likes

Is zeker een mooi clean horloge. :+1:t2:

2 likes

23 likes

20 likes

23 likes

20 likes

Nu in gezelschap van Tarnan.
Tarnan is vandaag opgehaald en uitgepakt. De kast is gereinigd, het glas geschuurd en gepolijst, maar er moet een nieuw glas ingezet worden; komt later. Het tikt op een AS 1130

Een prachtige kleur patina; de verkleuring is mooi egaal verspreid over de plaat.

17 likes

Dankje! Uit 1975, heb enkel het glaasje eens vervangen voor een origineel NOS exemplaar.:+1:

1 like