Tenzij hij achterloopt. Dan ben jij ook standaard te laat ![]()
Ik kan de bron niet meer traceren, noch inschatten qua betrouwbaarheid, maar heb ooit ergens gelezen dat Hellas een merk zou zijn, gemaakt in Zwitserland, exclusief bestemd voor de Scandinavische markt. Jouw Hellas komt toch ook daarvandaan? En er zijn inderdaad relatief veel Hellashorloges te vinden op Scandinavische veilingsites (Tradera, Auctionet…). Het lijken me degelijke horloges zonder spectaculaire vormgeving. No nonsense; dat spreekt me wel aan ![]()
HMT… De meeste mensen zegt het niks. Ik heb er een aantal van, aangeschaft en geïmporteerd voordat de fabriek in 2016 gesloten werd.
Geen eentje heeft ooit gefaald. De (volgens kenners) mooiste is mijn HMT Pilot. Het wordt tijd dat ik ze weer eens ga dragen!
Ja het zijn echt hele charmante en robuuste horloges.
Jammer dat er zoveel mee gerotzooid wordt, maar dat is een beetje inherent aan India…
Goedemiddag vintagevrienden,
Vintage Certina Blue Ribbon " Volvo Edition "
Dit horloge werd geproduceerd ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Zweedse autofabrikant Volvo (1927-1977).
Dat klopt helemaal, Alphons. Als je Hellas horloges zoekt, vind je ze op Tradera, Etsy (die veel spul uit Scandinavië en Finland heeft), Auctionet, Bukovsky, etc. Allemaal typisch vintage spul uit Scandinavië en Finland. Maar nergens iets over de firma die het merk Hellas voert of importeert, behalve dan die merkregistratie op Mikrolisk. Ik heb nog niet in de Zwitserse KvK registers gezocht, misschien kan vriend @Maurits daar wat mee. Ik ga zelf nog eens graven in de latere jaargangen van de Davoine catalogus, maar dan zijn de bronnen wel zo’n beetje op. Dat het design - degelijk en simpel - je aanspreekt deel ik van harte met je; ik hou daar ook wel van.
Die bron waar je je herinnert ooit ergens gelezen te hebben… enz. was ik mogelijk zelf? Lees hier:
“Swiss Mode” ![]()
Helaas
geen Hellas te vinden bij de KvK hier.
Wel veel schrijfsel over mythologie en kennelijk werd in Zwitserland in de negentiende eeuw het woord Hellas vaak gebruikt ipv Griechenland. Dat was misschien chique ofzo.
Dank, Maurits voor het zoeken. Ik hou het dan maar op een ongedocumenteerd Zweeds handelsmerk met geïmporteerde horloges en onderdelen van Zwitsers fabricaat.
Helaas!!
Als ik ‘Hellas’ in de zoekfunctie van het HF invoer krijg ik een wel hele waslijst met respons.
Helaas wordt dit veroorzaakt door een verrassend groot aantal HF leden dat het woord helaas spelt als ‘hellaas’
, met daarbij helaas ook nog een eigenaardige eigenschap van het zoeksysteem van HF dat het verschil kennelijk niet kan onderscheiden tussen de woorden hellas en hellaas, dus met één of met twéé aa’s geschreven! Dus geen Hellas, maar helaas (te) veel Hellaas!
Zodoende kom ik dan uiteindelijk toch hier uit:
![]()