Werkpaard?

Zo wordt het 7S26 uurwerk van Seiko wel eens genoemd hier op het forum. Helaas is mijn SKX007, nieuw gekocht in maart 2020, er onlangs toch mee opgehouden. Mijn ‘trouwe’ beater. 🥲
Ik ken het topic over horlogemakers in de buurt met het handige kaartje met reviews en dergelijke maar ik wil het toch eerst even in de groep gooien.
Is er iemand die misschien nog een 7S26 heeft liggen of weet waar deze het best kan worden aangeschaft en deze kan/wil vervangen of eens naar het uurwerk wil kijken? Ik doe er alles mee dus het is voor mij van groot belang dat ook de waterdichtheid gegarandeerd blijft.

Jij zoekt een (gratis?) horlogemaker? Die zijn er niet.

Ik zou in dat lijstje kijken naar een hobbyist, je kan wellicht in t seiko mod topic proberen of een ander horloge kopen.

Tijd kost doorgaans geld

Dat topic ken ik dus ja. Ik heb nergens gratis gezegd. Ik wil er gewoon een marktconforme prijs voor betalen. Ik weet dat die uurwerkjes vaak vervangen worden voor een NH35 dus de kans bestaat dat iemand er een heeft liggen vandaar.

2 likes

Probleem is meestal als je er een nieuwe inzet dat die uiteindelijk weer hetzelfde probleem heeft.

Als het stopt, is het dan ook meteen kapot? Dus dan maar meteen vervangen? Wat is er mis met een keer onderhoud plegen? Een auto geef je ook een smeerbeurt, waarom een horloge ook niet? De uurwerkjes zijn zo slecht niet, maar als het niet onderhouden wordt, dan houdt ook het beste horloge het niet uit. Grote kans dat je horloge na een beurtje weer net zo tikt als hij nieuw was.

3 likes

Ik denk er net zo over, alleen is het economisch vaker interessanter een nieuw uurwerk te stekken dan een evntueel onderhoud te laten uitvoeren, hoe erg het ook klinkt en hoe spijtig het ook is.
Een horlogemaker zal hem niet servicen onder de kostprijs van een nieuwe pakweg NH35 en al helemaal niet als er onderdelen vervangen moeten worden. Dat weet jij even goed als ik. Er “zomaar” mee ophouden duidt meestal niet op nood aan een onderhoud lijkt mij.

3 likes

Toch niet al binnen 3 jaar?

Dat is ook mijn idee. Een nieuw uurwerkje kost circa 50,- en het omzetten van de wijzerplaat en wijzers is, met het juiste gereedschap, ook het werk niet lijkt mij. Eenvoudiger en inderdaad goedkoper dan het hele uurwerk demonteren en uitzoeken waar het probleem zit.

1 like

Helaas wel hoor het geregeld over deze uurwerken.
Maar idd een service is te kostbaar maar werkt vaak wel.
Een nieuwe erin is goedkoper.

1 like

Vervangen is voor dit uurwerk goedkoper dan onderhouden.

1 like

Ik heb in mijn skx momenteel ook geen 7s26 meer zitten maar nh36 dacht ik… nja in ieder geval met hacking en handopwinden. Vond het een leuk klusje om zelf te proberen. En dat is prima gelukt. Binnenkort alleen een keer een nieuwe stem aanschaffen, want alhoewel hij het wel doet, heb ik het gevoel dat deze wat aan de korte kant is afgeslepen.

Ik had het uurwerkje besteld op namoki.
7s26 uurwerkjes zijn ook nog op best veel plekken te krijgen. En idd een servicebeurt is vaak duurder dan een nieuw uurwerkje helaas.

1 like