Wie gaat 28 april 2019 naar rikketik, of juist niet?

Ik ga zeker ook weer. Dit keer samen met mijn broer die ook een beetje last begint te krijgen van het horloge virus.
Altijd gezellig, misschien weer wat bekenden ontmoeten. Mijn voorraad bandjes aanvullen, ik heb een vlak glaasje nodig voor een caseback, wie weet of ik dat daar vind. Er zijn altijd wel een paar leuke tooltjes te scoren en wie weet nog een leuk vintage horloge ‘foah wènagh’.
Deze keer ook nog met een speciaal doel: Ik ben met een vriend samen een oude Friese stoeltjes klok aan het restaureren. Een expert heeft het uurwerk al gefatsoeneerd en lopend gekregen maar het decoratie werk, van een gegoten tin/zink/lood legering is een puinhoop. Primitief gietwerk in Tinnen Soldaatjes stijl en aan een kant volledig versnipperd. Misschien zitten er nog wat leuke bruikbare vervangstukken tussen in een van de talloze bananendozen daar in Houten…

De lauwe kroketjes neem ik voor lief.
Wish me luck!

6 likes

Dat zal nog wel een zoektocht worden gok ik zo. Succes, ik hoop dat je wat vindt.

Ik ben vorig jaar ook voor het eerst geweest. Leuk om rond te kijken, bandjes en gereedschap te kopen. Qua horloges moet je wel echt weten wat je zoekt en wat je er voor wil betalen. Ik heb vooral wat horloges gepast die ik nog niet eerder om had gehad. Om de pols toch altijd anders dan op een foto.

Een tip:
Neem contant geld mee. In dat gigantische gebouw is geen pin automaat. Je moet er helemaal voor terug naar het station (als je met de trein komt)

Ik vond de grote boodschappentassen die vol werden geladen met horloges door Oost Europeanen met hele stapels contant geld ook een leuke bijkkmstigheid.

Vervolg op het Friese klokken verhaal.

Gisteren dus samen met mijn broer een succesvol bezoek gebracht aan de Rikketik beurs in Houten.
Primair doel deze keer: Wijzerplaat zij ornamenten voor een te restaureren Friese klok. En dat is gelukt!

Verder nog een paar leuke horloges gescoord en een paar bandjes. Broer scoorde geweldig bij een tafel met een jong stel uit Engeland, dat behalve wat interessante horloges ook een kleine collectie mooie gouden juwelen te koop had. Hij zocht eigenlijk een leuk vintage dameshorloge voor zijn echtgenote, die binnenkort jarig is. Maar hier vond hij twee prachtige 14K gouden oorhangertjes, elk bezet met een rijtje kleine diamantjes. Na wat onderhandelen, geholpen door een voor ons wildvreemde en erg aardige oudere dame die er wèl veel verstand van bleek te hebben - ze had ze eigenlijk zelf willen kopen - kon mijn broer ze aanschaffen voor een zeer aantrekkelijke prijs, ver beneden de waarde die je normaal voor zoiets bij de juwelier ziet. Bingo!

Maar nu de klok: Gelijk bij binnenkomst trof ik als eerste tafel een info stand van de Friese Werkgroep van de organisatie Klokkenvrienden Nederland.
Met als stralend demonstratie / show stuk: een geheel gerestaureerde Friese Stoeltjes Klok!
Een leuk gesprek gehad met de voorzitter of secretaris (dat weet ik niet meer) van deze vereniging.
Veel info uitgewisseld. Hij twijfelde erg aan de mogelijkheid om geschikte onderdelen te vinden, hij dacht dat het misschien nog het eenvoudigste was om dan een complete (sloop)klok te zoeken / kopen.
Overigens, om een idee te krijgen van de waarde van zo’n stoeltjesklok; het fraaie exemplaar wat daar tentoongesteld werd was te koop voor 275 Euro. Valt best mee eigenlijk; niet zo duur toch?
Nadat ik verder ging op mijn speurtocht werd ik op mijn schouder getikt door door die zelfde meneer die me achterna was gesneld. Hij wees me naar een standje verderop en zei: daar moet je eens gaan kijken, misschien heeft die meneer wat voor je.
En wat lag daar: een complete wijzerplaat met de loden zij ornamenten er nog aan vast. De wijzerplaat zelf was niet meer te redden en de lood stukken waren ontzettend smerig, maar wèl heel!
Kortom: na enig onderhandelen over de zeldzaamheid en zo - die natuurlijk zéér bepalend was voor de prijs - kon ik het setje aanschaffen voor 50 euro. Hij vroeg 60 en wilde niet verder omlaag. Dus de deal afgemaakt met een handdruk op 50 euro.
Mission accomplished 30 minuten na binnenkomst op de Rikketik.!

Naarmate verder de dag vorderde bij mijn speurtocht werd ik steeds blijer met de vondst, want op de hele beurs vond ik uiteindelijk nog slechts 2 stoeltjesklokken in erbarmelijke staat en veel te veel geld. Absoluut geen authentieke losse onderdelen. Overal was het parool: nee meneer, dat is niet meer te vinden, ik weet misschien wel iemand die nog kopieën voor u kan gieten, maar dat gaat u wel veel geld kosten… Haha. Dat gieten trouwens is inderdaad gewoon tinnen soldaatjes werk.
Vanochtend ben ik al even bezig geweest met het verworven stuk en daar heb ik wat foto’s van gemaakt. Ik ben zelf erg tevreden over het voorlopige resultaat. Nog lang niet af natuurlijk, maar het begin ziet er goed uit.
Kijk en huiver!

Hieronder de foto’s.

Schrik niet, dit is wat ik gekocht heb. Mijn eerste indruk was ook, wat moet ik hier in hemelsnaam mee.

Links vuil, rechts na (eerste) schoonmaak beurt.

Vuil

“schoon”

Vergelijk met klok van mijn vriend. Geen engeltjes, maar die kan ik overzetten. Verder kloppen alle maten
en het donor exemplaar heeft, na reiniging, veel meer detail als het origineel.

Tevreden weer naar huis.

Later misschien nog wat prentjes van de 3 leuke horloges die ik bij een ander standje vond. Zo’n klokken project is wel eens leuk voor een keertje, maar persoonlijk heb ik toch meer met horloges…

Happy-penguins-clipart

9 likes

Het klinkt als een leuk avontuur zo, ook al is het niet echt je ding. Ik vond al die klokken erg gaaf, maar die prijzen inderdaad… dat geef ik liever uit aan iets bruikbaars, want zo’n klok maakt veel te veel herrie voor ons huis. De kinderen klaagden al over hun quartz-klokken die in de kamers hingen. (Die krengen moeten toch een stuk stiller kunnen?)

1 like

ik heb een seiko wekkertje laatst bij outlet roermond gehaald in de Seiko winkel. zit een slepende secondewijzer in.
Het wekkertje staat nog geen halve meter van mijn bed en ik hoor de secondewijzer alleen slepen als je er gericht naar gaat luisteren. gaat loeihard dat kleine ding met aan weerskanten een flinke bel, trrrrrrring!!! :exploding_head:

Ik weet het niet, hoor, met die aardige dametjes. Bij Balletje Balletje waren er ook altijd wat van die aardige en vertrouwenwekkende helpers in de buurt, die je kwamen adviseren. En toch ging je dan altijd nat, zeiknat!

Ik heb niet zo’n verstand van balletje balletje, laat staan dat ik over die activiteit geadviseerd zou willen worden door “vertrouwenwekkende helpers”.
Wat ik wèl prettig vind om mee te maken is dat je gelukkig af en toe nog eens iemand tegen komt die bereid is om je met een spontaan goed advies een beetje te helpen. Dat gebeurde mij op de Rikketik gisteren dus wel twee maal: de eerste keer door de buitengewoon vriendelijke èn deskundige meneer van de Klokkenvrienden Nederland en vervolgens door een aardige mevrouw die verstand had van juwelen en bereid was haar kennis, tot mijn mijn plezier en uiteindelijk voordeel, met ons te delen. Waarom zou ik daarover achterdochtig moeten zijn? Ik niet hoor. Ik wordt blij van aardige en behulpzame mensen!
Zo’n ervaring is in ieder geval vertrouwenwekkender dan als je met je koffertje met (dure?) horlogespullen na een bezoek aan de Rikketik op weg naar huis beroofd wordt… Dan ga je pas nat. Helaas kun je tegen zo’n situatie weinig meer doen dan achteraf hopen dat de rotzak die je dat geflikt heeft gepakt en gestraft wordt. En dan maar hopen dat je ooit nog iets van je spulletjes terug ziet en dankbaar zijn dat je het er zelf levend vanaf hebt gebracht.
Gezellig, een dagje naar de Rikketik. Ik blijf het toch maar gewoon doen.
Ik weet het niet hoor, @Omanido, met van die mensen in de buurt die altijd overal iets negatiefs achter zoeken.

2 likes