Wie kan me iets meer vertellen over dit horloge van Mercator

Heb een Mercator horloge gekregen met volgens mijn speurwerk een valjoux 7734 uurwerk.
Kan iemand wat meer vertellen over het merk, horloge jaartal en het uurwerk.

7 likes

Leuk horloge in het originele doosje. Naar ik schat aan de vormgeving te zien, uit de jaren '70 van de vorige eeuw.
Via de merkendatabase van Mikrolisk kom ik bij deze vermelding terecht.


Een Duits (handels) merk dus, dat horloges (chronograaf in dit geval) liet maken met hier een
(type) Valjoux 7734 chrono uurwerk er in.


Volgens de gegevens van Ranfft dus ca. medio 1975.
Over het merk Mercator heb ik verder niets kunnen vinden.

3 likes

Is het uurwerk valjoux 7734 een goed uurwerk of een basis/standaard iets.
Zag dat ze ook in bekende dure merken zitten of zijn dit dan andere…?

Mercator is eerder ter sprake gekomen op HF:

1 like

Zitten ook in vintage Heuers waar soms tot richting 2K voor gevraagd wordt. Zijn goede werkpaarden die, mits recent geserviced, op een paar seconden per dag nauwkeurig kunnen lopen.

Erg leuk dat je het doosje ook hebt! :ok_hand:

1 like

Dus wel waard om op te laten knappen.
Vindt het vreemd dat ik van het merk mercator weinig kan vinden.
Is dit een dan een middel matig merk met toevallig dan een goed uurwerk…?

Waarschijnlijk een merk wat het geprobeerd heeft en er mee is gestopt omdat het niet het gewenste resultaat heeft gegeven.

1 like

Een van de talloze verdwenen “plakmerken” - leefden eigenlijk alleen van de assemblage van bestaande kasten, wijzers, wijzerplaten en uurwerken; men printte dan alleen nog het eigen merk op de plaat, en hupsakee.

Belangrijkste verschil met een “echt” horlogemerk is eigenlijk vooral het gebrek aan ambitie tot innovatie. Maakt het nog steeds een prima horloge want de ingrediënten zijn op zich goed.

1 like

Als t om zelf te dragen is, zeker.
Mocht je denken dat dit horloge in de buurt komt van de genoemde 2k heuers en t als investering zien; waarde in werkende staat van de mercator is 250-400€, op een hele mooie zeldzame dag misschien 500€.

Het uurwerk loopt volgens mij nog prima. heb van mijn vader een speedmaster pro uit 69/70 georven , . Deze draag ik eigenlijk elke dag. Heb ook nog een seamaster 120 166.073 die ik wil laten opknappen dus ik denk dat ik deze of lowbudget laat opknappen of weg doe om het saemaster project te bekostigen.

4 likes

Ook mooi :ok_hand:

1 like