Wie kan mij deze prijsverschillen in Unitas 6498 verklaren?

Hallo iedereen.

Ik ben benieuwd of jullie mij de soms (enorme) prijsverschillen kunnen verklaren?

is het het merk waarvoor je betaald?

Ik denk ook zeker een stuk afwerking omdat 2 van de 4 die ik zo laat zien, de twee duurste duidelijk voor mij mooier zijn afgewerkt. De goedkoopste lijken mij nogal basic qua afwerking? Of is het zo dat er bij Stowa en Meistersinger ook nog een aantal aanpassingen worden gemaakt aan de Unitas zelf behalve blauwe schroeven ect?

Of andere dingen?

En qualitatief gezien behalve decoratie, alle 4 de uurwerken even betrouwbaar?

De 'goedkoopste is er een van Steinhart Marine Chronometer voor €450

De tweede een Archimede Deckhand € 685

De derde een Stowa Marine voor €1280

De laatste en duurste. Meistersinger no 2 €1998

Bedoel je kunt 4 steinharts kopen voor 1 meistersinger

3 likes

Om de afwerking hoef je je geen zorgen te maken bij Steinhart. Die is goed (zelf meerdere gehad), ze lijken zeker voor de prijs die je betaald uit een hoger segment te komen. Stowa staat gewoon op een hoger niveau, tsja voor details, marketing en geschiedenis betaal je… Of het horloge qua prijs echt veel beter is weet ik niet, maar dat de afwerking nog beter is daar durf ik mij hand wel voor in het vuur te stoppen.

Steinhart heb je een erg goede prijs/kwaliteit verhouding, Stowa heeft het mooist afgewerkte uurwerk van deze 4 vindt ik.
Maar je zult zelf moeten bepalen of je dat de meerprijs waard vindt.

De Steinhart en de Archimede hebben beide een standaard grade uurwerk. De Stowa en Meistersinger een top grade met zwanenhals fijnregulering en een balans met schroeven.

De Stowa en Meistersinger een top grade met zwanenhals fijnregulering en een balans met schroeven.

Ik zie bij die Meistersinger balansschroeven noch zwanenhals. Kijk ik verkeerd?

Standard grade of niet, zit toch een behoorlijk verschil in de afwerking van de uurwerken tussen de Archimede of Steinhart. De Archimede vind ik eigenlijk niet kunnen gezien de prijsstelling.

Wat een leuke post! Je ziet wel heel duidelijk het verschil in afwerking op deze manier. Die Archimede is inderdaad wel erg karig afgewerkt, alsof ze een exemplaar zijn vergeten…

Zal meer met de prijspositie die een merk kiest te maken hebben dan met andere zaken.

Ach ja. In de base modellen van Panerai zit ook een 6894. Kan je nog meer Steinharts voor kopen :wink:

We kunnen ook allemaal in een Dacia rondrijden. Is beetje zelfde discussie :smile:

Volgens mij zijn er een paar verschillende typen:

6497/6498
6497/6498-1
6497/6498-2

Er zijn kleine technische verschillen tussen de verschillende typen, de meeste onderdelen zijn uitwisselbaar. De -2 modellen worden alleen aan bepaalde merken geleverd zoals Panerai geloof ik. Ik dacht dat de -2 modellen o.a een hoger tikgetal hebben (21.600?)

Groeten,

Tecco

Klopt. Dank voor de aanvulling :+1:
Dat verklaart het prijsverschil nog steeds niet helemaal.
De P1lot One en de flying dutchman van Pellikaan hebben ook een van de varianten aan boord.

1 like

Daar zul je denk ik wel gelijk in hebben Jo. Het zal ws. maar een klein deel van het prijsverschil bepalen.

Nog even op internet gezocht en vond dit nog:

  1. Unitas parts are interchangeable with ETA parts, the only thing ETA did was stamp their own logo on the mainplate. However, there seems to have been a change somewhere along the production and some parts aren’t quite the same. In order to cross check what the changes were, you should compile a list if Best-Fit part numbers for both versions (6497 and 6498) and see what numbers are not common. (Jules Borel lists Best-Fit PN in their on-line catalog).

  2. The 6497-1 and 6498-1 (same for the -2) do not share commonality in the following parts: (all others common)

  • Mainplate
  • Barrel Bridge
  • 3rd Wheel
  • 4th Wheel
  • 4th Wheel (no second pinion)
  • Stem
  • Set Lever
  • Setting Lever Jumper
  • Yoke (-2 variants only)
  1. The -2s (operating at 21,600 bph) have the following interchangeable with the slower -1s:
  • Pallet Bridge
  • Stem
  • Sliding Pinion
  • Winding Pinion
  • Crown Wheel Ring
  • Click Spring
  • Yoke Spring
  • Setting Wheel
  • Intermediate Setting Wheel
  • Case screw
  1. The differences between the base and -1s are more than just the pallet bridge. The reason for the larger pallet bridge was to incorporate the banking pins into the bridge. The base model has mainplate mounted banking pins.

The hairspring stud, and regulator were also upgraded to the adjustable one found on all current ETAs. There were other minor changes to simplify production.

Groeten,

Tecco

Nee, je kijkt goed! Had m’n leesbril zeker weer niet op! :wink: