Wie weet iets over deze horloges ?

Beste allemaal,

Bij het opruimen van mijn ouderlijk huis, na het overlijden van mijn vader (86) als mijn moeder (88), heb ik onderstaande horloges gevonden. Het herenhorloge verkeert in een slechte toestand. Na wat gezocht te hebben op internet vermoed ik dat het hier gaat om een Chronographe Suisse. Daar zijn nog steeds veel modellen van te vinden op internet, alleen dit model kan ik nergens vinden. Mijn broer geeft aan dat dit horloge nog van mijn opa is geweest. Dat zou kunnen betekenen dat het van voor 1950 is.
Het dameshorloge is een 14K Countess 17 rubis.

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie mijn meer informatie over beide horloges kunnen geven. Daarnaast vraag ik mij af of het herenhorloge nog is te herstellen (ondanks de erbarmelijke staat) en wie zoiets zou kunnen doen.
Ook het dameshorloge zou ik graag gerepareerd zien.

Alvast heel veel dank !
Diana

4 likes

Het herenhorloge lijkt mij geen Chronographe Suisse, want het heeft geen chronograaf functie (een soort stopwatch timer). Het herenhorloge verkeerd ook idd in erg slechte conditie, en valt moeilijk te restaureren, maar ik ben geen expert. Wat je zou kunnen doen, is kijken in welke toestand het uurwerk verkeerd. Als deze nog redelijk goed/compleet is, zou je kunnen overwegen een vervangende wijzerplaat aan te schaffen en een nieuw glaasje, en deze door een horlogemaker erin te laten zetten. Dit kan moeilijk worden zoals het vinden van de juiste wijzerplaat en het herstellen van het uurwerk. Dit kan ook prijzig worden en het niet waard zijn qua geld.

1 like

Tja, beide horloges zijn te herstellen. De vraag is in hoeverre. Uirwerken zelf kunnen prima geserviced worden. Zie hier voor horlogemaker in de buurt:

De wijzerplaat zou je opnieuw kunnen laten opmaken, maar de vraag voor jezelf is of dat is wat je wilt. Je verliest er nogal wat karakter mee. Belangrijk is wat is het je waard. Als je weet wat voor uurwerk erin zit. Is door een horlogemaker ook beter in te schatten wat het gaat kosten. In de basis is het herenhorloge een moois stuk!

1 like

Het betreft een minuscuul 14k gouden dameshorloge van een plakmerkje. De waarde is de goudwaarde, vermoedelijk ca 4-5 gram x dagwaarde per gram.

Het andere horloge is best leuk: roségouden kast in 18k goud. Het ziet er goed uit qua kast, ook geen rare butsen oid.

De “chronographe suisse” waaraan je refereert had hele dunne kastjes met goedkoop metalen binnenringen om het uurwerk, vaak 2 gram goud oid… Daarbij is dit geen chronograaf. Ik denk dat het best een leuk horloge kan worden, maar dan moet je iets met de wijzerplaat, die wel echt heel slecht is…

Redial of uitzoeken wat voor uurwerk je erin hebt en kijken of je plaatjes op ebay kunt vinden…

Even snel dit topic doorgelezen, m.b.t. het heren horloge als volgt;
het model van de kast lijkt verdacht veel op een vintage oversized Ebel horloge.
Waarom denk ik dat, wel, ik heb een vergelijkbaar Ebel herenhorloge in mijn projecten laatje met exact hetzelfde model kast.

Laat een foto zien van het uurwerk, dan is er mogelijk meer info te vinden.
Dit soort vintage uurwerken zijn zeker nog de moeite waard om te restaureren, met name als de kast ook nog eens van goud is en nog in goede staat.

Indertijd werkte Ebel nog wel eens samen met o.a. Cortebert en Eberhart, dus het zou zomaar kunnen dat er een uurwerk van die manufactuur in zit of een gedeeltelijke gemodificeerd uurwerk waar wel de naam Ebel op staan.
Ik laat hier het Ebel horloge zien wat ik in bezit heb.

1 like

Het lijkt mij dat de lugs van het gouden horloge veel meer vlakke kanten hebben dan die van de Ebel.

Mij lijkt het niet bepaald hetzelfde.

Voor meer duidelijkheid is een foto van het uurwerkje m.i. onmisbaar.

2 likes

Ik dacht instinctief “ha, een oude Doxa”. Maar Doxa heeft vaker central second ipv sub second, en opgelegde indices ipv geschilderde, dus… tsja.

:point_up_2:t2:

Dit zijn toch wel de leuke topics die ik altijd graag lees op HF. De meest maffe, oude en mooie creaties kom je hier tegen. Welke helaas altijd worden afgedaan als waarde is gewicht goud. Maar er komt altijd wel leuk prul langs zo. Kleine inzage in hoe het allemaal evolueert.

Ik heb de kast heeeeel voorzichtig losgemaakt. Zie foto

Ik lees in ieder geval “ Swiss made” (midden onder), 15 (?) jewels en de letters AFRS.

Een Peseux 170 afgeleide, misschien?

image

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Peseux_170

Dat is “avance-faster” en “retard-slower” of iets in die aard, niet gerelateerd aan het merk.

Lijkt er verdacht veel op……

Wat betekent dit voor het horloge ?

Wat mij opvalt, is dat er in de deksel van de tekst metal staat.
Hoe zit dat dan met de gouden deksel. zit dat nog over de metal kast?

Het Ebel horloge van mij heeft het volgende uurwerk.
Ook hier staat niets op alleen het kaliber en wel kal. 120.
De naam Ebel staat alleen op het tandwiel bovenop de veerton.
Dan kan het uurwerk best van een andere manufactuur zijn geweest en dat Ebel alleen de naam op dat tandwiel heeft laten etsen.

Een herenhorloge met tegenstellingen, maar slechte toestand?.. Dat mooie uurwerk ziet er nog best fris uit vergeleken met die ernstig verwassen wijzerplaat! Erg strakke kast ook nog voor de leeftijd. Is (o)pa gaan zwemmen met horloge en is het na goed te drogen in een lade beland?
Heel mooi is het herenhorloge als geheel niet meer maar lijkt mij ook dat een horlogemaker nog wel iets van dat uurwerk kan maken. Als je het daadwerkelijk op je vaders of opa’s arm gezien hebt in deze conditie zou ik aan het uiterlijk van het horloge (wijzerplaat) niks veranderen. Dat is dan hoe je het nu eenmaal (her)kent.
Dergelijke dameshorloges zijn vaak wat ondergewaardeerd maar deze oogt ook erg netjes en charmant. Mooie rustige kast. Met een service en nieuwe band kan hij erg leuk zijn. Naar de smelter brengen zou ik zonde vinden.
Mindere aanleiding wellicht maar twee mooie erfstukjes.
Ben benieuwd wat de zoektocht hier nog voor info van de experts op gaat leveren.

1 like

De gouden en metalen “deksel” zijn twee aparte onderdelen

Verder is er een hamerkop in het gouden deksel gestanst. Daar staat het nummer 123 in. Na wat uitzoekwerk blijkt dat dit een “ Poinçon de Maître No.1 : Hammer Head”
is. Zou kunnen betekenen dat het horloge tussen 1934 en 1946 is gemaakt.

Ik heb me gisteren helemaal wezenloos gezocht op internet, maar kan verder niets vinden. Ik hoop dat jullie dit helpt om weer een beetje verder te komen.

1 like

Generiek gouden horloge dus. Gouden kast is een dun gouden dekseltje over een stalen binnen deksel. en dat zouden de betere merken niet doen. wijzerplaat niet meer te redden. Ik zou een horlogemaker vragen er een nos passende wijzerplaat op te zetten, uurwerk een beurtje en klaar.