Woensdag, 27 februari 2013!

Prachtige foto Marco-T.
Die secondenwijzer!
Ik neem aan een belichting van ongeveer 2 seconden, en gemaakt met een digitale camera.
‘Volle’ opening bij de 41e sec?, start bij 40, eind bij 42.
Maar hoe gaat dat bij een electronische sluiter,is er dan wel sprake van volle opening?
De wijzer heeft de langste tijd stilgestaan bij 41 tijdens de opname, neem ik aan. Bij een ‘ouderwetse’ camera met sluiter zou je een ‘veeg’ verwachten vanaf 40 tot 42. Een digitale camera lost dit anders op. Het blijft een raadsel. Terug naar de theorie.

Vintage G-Shock vandaag…

Heel mooi :smiley:

Marco-T Schreef:

:smiley:

http://i114.photobucket.com/albums/n243/marco-wilm
a/Seiko%20SKA427P1/SeikoSKA427P1-3.jpg

bogman Schreef:

Prachtige foto Marco-T.
Die secondenwijzer!
Ik neem aan een belichting van ongeveer 2
seconden, en gemaakt met een digitale camera.
‘Volle’ opening bij de 41e sec?, start bij 40,
eind bij 42.
Maar hoe gaat dat bij een electronische sluiter,is
er dan wel sprake van volle opening?
De wijzer heeft de langste tijd stilgestaan bij 41
tijdens de opname, neem ik aan. Bij een
’ouderwetse’ camera met sluiter zou je een 'veeg’
verwachten vanaf 40 tot 42. Een digitale camera
lost dit anders op. Het blijft een raadsel. Terug
naar de theorie.

Werkelijk geen idee :smiley: Ik gebruik een Canon 450, met een volautomatische stand, ideaal voor de leek (zoals ik ;))

Wat me bij het aantal tikken van de sekondewijzer wel opviel is dat de lume op deze klok zo fel is, dat de sluitertijd aan 1 sekonde voldoende had (tu)

Deze natuurlijk en hij gaat vrijdag mee naar Egypte om te kijken of hij tegen water kan.

Vandaag de Tissot PRC200:

Fijne dag.
Jurgen

lenno Schreef:

Deze natuurlijk en hij gaat vrijdag mee naar
Egypte om te kijken of hij tegen water kan.
http://i242.photobucket.com/albums/ff249/lennootje
/P1020742_zpsc795e747.jpg

(tu) mooi apparaat hoor!
veel plezier op vakantie.

Na lange tijd (Stoute P.O. 45mm! ;)) Good Old Speedy weer eens uit zijn bedje gehaald:

hans

bogman Schreef:

Prachtige foto Marco-T.
Die secondenwijzer!
Ik neem aan een belichting van ongeveer 2
seconden, en gemaakt met een digitale camera.
‘Volle’ opening bij de 41e sec?, start bij 40,
eind bij 42.
Maar hoe gaat dat bij een electronische sluiter,is
er dan wel sprake van volle opening?
De wijzer heeft de langste tijd stilgestaan bij 41
tijdens de opname, neem ik aan. Bij een
’ouderwetse’ camera met sluiter zou je een 'veeg’
verwachten vanaf 40 tot 42. Een digitale camera
lost dit anders op. Het blijft een raadsel. Terug
naar de theorie.

Ik ben zo vrij om hierop te antwoorden Marco:)

Dit is een stukje fotografische theorie: Marco heeft een sluitertijd van ongeveer 3 seconden gebruikt. Tijdens die drie seconden staat de sluiter gewoon open. Digitaal of analoog maakt niets uit. Ook in een digitale camera zitten een sluiter en diafragma om de belichting te regelen. Inplaats van een filmnegatief zit er een ccd sensor in, die het licht opvangt en vertaalt in electrische stroom waaruit een beeld wordt berekend.
De secondenwijzer heeft totaal in drie stappen drie seconden even stil gestaan, daardoor wordt de wijzer langer belicht en daar wordt hij dus ook zo afgebeeld. De beweging wordt vervolgens geveegd weergegeven. Hoe sneller een voorwerp tijdens de belichting beweegt, hoe onduidelijker het wordt weergegeven, want het wordt relatief dus korter belicht.
Een sluiter staat gewoon open of is dicht, volle opening slaat op het diafragma; dat bepaalt de hoeveelheid licht die binnenvalt, de sluitertijd bepaalt hoelang de hoeveelheid licht binnenvalt.

:#

Pammie vandaag :