Woensdag-dag

Mooie klok Patrick,zit dat bandje er standaard om ??

Andre

Als ik voor Patrick mag antwoorden?

Klopt Andre, dat is een standaard band. Al met al zo’n mooie combinatie dat ik hem al een keertje omgehad heb.

Ik vind vooral de uitvoering met zwarte plaat en oranje wijzers wel fraai, jammer dat de kroon van de kompasring niet is geschroefd, maakt hem minder geschikt voor het duiken.

Ruud

Maar wel erg prettig tijdens het duiken, die kompas functie :smiley:

Ja, maar dan alleen in heel helder water zodat je de zon kunt zien :wink:

Ruud

Ok dus het is zelf geen kompas? Je moet hem zelf verstellen.

Met kompas zou het wel een leuk gadget zijn…net als die Panerai met kompas, maar die heeft dacht ik weer geen horlogefunctie:

http://www.panerai.com/s_special_editions.xpd?id_lingua=2&id_sezione=16&id_prodotto=3204&id_categoria=3084

Hoe raar het ook klinkt, het horloge kan makkelijk worden gebruikt om je koers te bepalen. Voorwaarde is dan echter wel dat de zon schijnt, want daar maak je in dit geval namelijk gebruik van.

Allereerst moet je zeker weten dat je horloge op tijd loopt. Een uur verschil met de werkelijke tijd kan namelijk een behoorlijk verschil in koers opleveren.

Deze methode gaat uit van het principe dat de zon altijd hetzelfde verloop vertoont: opkomst in het oosten, hoogste punt in het zuiden en ondergang in het westen. Door dit vervolgens te vergelijken met de tijd die je horloge weergeeft kun je dus bepalen waar het zuiden (en dus ook de andere windstreken) is.

Het werkt als volg:

Zorg dat je je horloge plat voor je hebt en dat de kleine wijzer naar de zon wijst
Neem nu precies het middelste punt tussen de kleine wijzer de twaalf op de wijzerplaat (in de zomer neem je de elf, omdat er dan zomertijd geldt)
Dit punt geeft je de richting aan naar het zuiden.
Let er op dat deze methode alleen werkt op het noordelijk halfrond van de aarde. Mocht je het willen toepassen op het zuidelijk halfrond, dan moet je niet de kleine wijzer, maar de plaats van de twaalf op je wijzerplaat naar de zon richten. Dan geldt dat het middelste punt tussen de kleine wijzer en de twaalf richting het noorden wijzen.

bron: http://www.hiking-site.nl/navigatie_horloge.php

Excuses voor de late reactie Andre, maar inderdaad dit bandje zit er standaard bij. Overigens is de klok ook met een stalen band verkrijgbaar.

Dit leren bandje kun je ook los bestellen bij de Tissot-dealer. Kost ca. € 70,=

Gr. Patrick

IK heb het verhaal 3 maal opnieuw doorgelezen maar ik denk dat ik het nu snap.

Helaas is er weinig zon vandaag en heb ik een 1Z Meisteringer om maar zelfs hiermee zou het moeten lukken.

Zeker niet in dienst geweest Peet :stuck_out_tongue: