Ik heb in mijn hoofd Rolex gekozen omdat ik de Speedy te groot en in het oog lopend vind. Nu jij weer.
Ik kon trouwens niet meer stemmen. Wat is dat toch, @Reauloge, waarom polls die zichzelf sluiten? We zitten hier voor de hobby, een deadline is niet nodig.
Evengoed is het betere antwoord “Geen van beiden, maar een Cartier”.
Die zijn er niet. Blancpain is een soort Non-merk wat voor 15.000 ballen net de gore moed heeft gehad om een stalen Mallwatch uit te brengen, die nieuwe Villeret Ultraplat. Compleet met satéprikker als secondewijzer en, net als bij dit duikhorloge, een te ver naar binnen staande datum, zo plompverlopren in een gat midden in de wijzerplaat.
Dat vind ik heel erg veel geld voor in mijn ogen verschrikkelijk skere ontwerpen. Tel daarbij op de shenanigans rond de geschiedenisvervalsing waar Blancpain zich schuldig aan maakt, en je bent mij kwijt. Daar hoort 1815 op de wijzerplaat te staan, en geen 1735.
Mensen zitten bij die IWC veel over het uurwerk te zeiken, maar ik heb liever een samenhangend en gefocust ontwerp wat gewoon tot in de puntjes exact dat is wat het moet zijn voor het genre dan een mooi uurwerk in een broddel-ontwerp.
Dat zal ik dan eens beter moeten onderzoeken. Een Santos Galbee staat op de longlist, maar dan wel graag automaat, guilloche dial en two-tone. Mocht je een bepaalde referentie kunnen aanraden hoor ik daar graag meer over.
Ik vind die Blancpain mooi. Heerlijke brushing op die wijzerplaat, leuke wijzers, bezel niet té dik. Moest dat datumvenster er niet zijn was het nog beter, maar het stoort niet zo. De geschiedenisvervalsing is kut maar goed, ze liegen allemaal wel eens af en toe, al dan niet op deze schaal.
13K voor een vrij standaard geïntegreerd ontwerp, verzorgd maar utilitair afgewerkte kast (vind ik overigens wel aantrekkelijk op zich), gestampte wijzerplaat en een gangwerk waar Baume et Mercier voor 2K ook mooi winst op draait, is best prijzig.
(In de B&M wordt het gangwerk overigens COSC gecertificeerd, in de IWC niet (…) en is het 1500 Gauss resistent, IWC 500.)
Ik snap hem hoor, maar AP stopt nog steeds een Vaucher uurwerk in de Royal Oak 37mm. Dat horloge kost 25k. Zo heeft elk merk wel iets. Buiten dat is het uurwerk verder wel gewoon prima natuurlijk. But i get the point!