Zakhorloge kopen

Beste forumleden, ik ben nieuw op het forum. En heb een vraag aan jullie. Wil graag een nieuw zakhorloge (savonnette) kopen. Nu valt dat nog niet mee. Op internet zie ik merken als Dalvey, Woodford langs komen. Is dit wat? Slecht te koop in Nederland (Chinese prullen?). Tissot is wel te verkrijgen in Ned. Prijsklasse: €500,— ongeveer. Graag jullie reactie en alternatieve tips. Groet Gert

5 likes

Van harte welkom hier! Als je een nieuw betaalbaar zakhorloge zoekt bij gerenommeerde merken is Tissot een van de weinigen die overblijft. De andere merken die je noemt zijn inderdaad prullen.

Je zou ook voor vintage zakhorloges kunnen gaan, dan is de keuze natuurlijk veel groter. Kijk dan maar eens in het zakhorloge topic voor inspiratie: Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :slight_smile: ) - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

1 like

Welkom op het forum, Gert :grinning:

Leuk dat je mee kijkt in de wondere wereld van (zak)horloges. Nieuwe zakhorloges zijn er wel, maar kosten vaak een aardige duit. Weet in ieder geval dat dit soort horloges in de tweedehands sfeer slechts nog een fractie van hun waarde opleveren.
Waarom kies je juist voor nieuw en niet voor een mooi gebruikt exemplaar?

Op Ebay bijvoorbeeld vind je duizenden tweedehands zakhorloges voor een zeer schappelijk bedrag. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen. Vintage zakhorloges van topmerken kunnen soms nog een aardig bedrag opleveren.

Er zit aan vintage zakhorloges vaak een leuk historisch verhaal vast. En het technisch weer in goede staat krijgen van zakhorloges kost meestal niet zoveel omdat de uurwerken groot, en in verhouding tamelijk eenvoudig van opzet zijn. Zolang je tenminste niet op zoek hoeft naar lastig te vinden spare parts… Zoek daarom naar een werkend exemplaar. Dan is de kans dat je op zoek moet naar reserveonderdelen veel kleiner. Of zoek naar een zakhorloge met een uurwerk wat veel is gebruikt en waarvan reserveonderdelen makkelijk te verkrijgen zijn.

We vinden het altijd leuk als nieuwe forumleden zich kort voorstellen en iets vertellen over waarom zij geïnteresseerd zijn geraakt in horloges.

Veel plezier hier!

3 likes

Het merk Epos verkoopt nog steeds nieuwe zakhorloges:

Misschien zit er iets voor je bij. Epos is een betrouwbaar/kwalitatief Zwitsers horlogemerk :+1:

Welkom hier trouwens!

1 like

Seiko, rail road watch, nog steeds in gebruik, accuraat en geen behoefte aan opwinden.

1 like

Mag het iets meer zijn? LONGINES

Goedemorgen, dank voor de vele reacties. Leuk. Er is mij gevraagd mij even voor te stellen. Ik ben 62 jaar en mijn gehele leven als decorateur/ etaleur aan het werk. Hobbies: audio / muziek, koken, schoenen, brillen en horloge liefhebber. Woonachtig in Dordrecht. Groet Gert

9 likes

Welkom Gert,

nog een andere optie.

Gewoon nieuw, voordelig, degelijk, nog steeds geproduceerd en met garantie en eventueel service. Beslist geen prul.
Geleverd uit Duitsland. Betrouwbaar adres. Ik heb zelf andere horloges bij hem gekocht.

2 likes

Welkom! Leuk, jouw interesse in zakhorloges. Ik vind ze leuk, heb er vorige week een stel van de Rikketik (vintage horlogebeurs) meegenomen.

Die worden niet meer geproduceerd hoor :wink:
Dit was een restvoorraad en is nu uitverkocht aldus de tekst op de website.

Welkom op het Horlogeforum.
Wellicht is een CWC zakhorloge ook iets om naar te kijken.
Valt binnen jouw prijsrange.

En altijd goed om je vooraf even in te lezen welk uurwerkje er in zit. In dit geval een Zwitsers Unitas 6497 uurwerk.

Om nog dieper in de materie te gaan:
https://shopb2b.eta.ch/technicaldocuments/index/pdf/id/1631/

Succes met je zoektocht!

2 likes

Welkom op het forum :+1:

Waarom wil je een zakhorloge kopen? Is dat voor een speciale gelegenheid of voor dagelijks gebruik of …
Ik ben gewoon benieuwd

Goede morgen, is geen speciale reden voor dan alleen dat ik het iets heeft als ik een gilet aan heb……gewoon mooi dus. Fijne zondat nog.

1 like

Ben vergeten te zeggen dat ik het liefst een hen van type savonnette, dat is met klepje toch?:ok_hand::+1:

Excuus!
Verkeerde model. En inderdaad rest voorraden. Te snel gelezen. :blush:

Even de site zelf opzoeken zou ik zeggen. Deze is nog wel leverbaar bijvoorbeeld. En nog een paar.

Service is geen probleem bij hem. Heb er goede ervaring mee.

Beste 62-jarige Gert uit Dordrecht; mijn geboortestad. Alleen daarom al van harte welkom op dit forum!
Maar natuurlijk ook omdat je de juiste plek hebt gevonden voor tips, informatie en goede raad over jouw wens(en) op horlogegebied.

Er zijn niet zoveel mensen meer die nog een zakhorloge zoeken en de spoeling is dan ook behoorlijk dun, zoals je inmiddels wel gemerkt zult hebben, zeker als het een nieuw moet zijn en ook nog een savonnette.
Tissot zal er denk ik nog wel één kunnen leveren, maar het meeste dat je hier ziet zijn zgn. Lépine-modellen (open, zonder deksel).

Zelf heb ik er één, ook een Lépine overigens, van het merk Hamilton. Zij maakten vroeger zgn. railroad watches voor gebruik door treinpersoneel dat ervoor moest zorgen dat de treinen op tijd reden.

Toevallig hebben zij daar net weer een nieuw model van uitgegeven; een limited edition:
https://www.hamiltonwatch.com/nl-nl/pocket-watch
Ver buiten de door jou gewenste prijsklasse, maar misschien leuk om eens over te lezen.

Dit is de mijne, ook een limited edition Lépine-model:

Vorig jaar nog voor net iets meer dan jouw streefbedrag gekocht bij een Spaanse juwelier, maar ik weet niet of er nog ergens één te koop zal zijn.

In ieder geval succes bij je zoektocht en we zien t.z.t. graag de foto’s van je aankoop tegemoet!

1 like

Dank voor alle tips. Ik heb de ´gok´ genomen om een Molnija te bestellen. Ben benieuwd.

Nog een fijne winderige zondag. Groet, Gert

7 likes

Mooi dat je wat gevonden hebt. Mondaine heeft ook een versie van hun bekende stationsklok met een quartz uurwerk er in.

2 likes