Wie kan mij hier iets meer over vertellen ?
Weet iemand iets over leeftijd ?
Lukt het om het horloge open te maken? Een foto van het uurwerk kan helpen.
Zie mijn link in vorig antwoord, dan heb je wat je zoekt aan info
Onder dat Ancre dekseltje zit het uurwerk. Het uurwerk zal ons misschien wat meer helpen. Zou 17 jewels met ankergang moeten zijn.
Incabloc is de schokbescherming en als het op de wijzerplaat staat, is het van tussen 1940 en 1970. Idem antimagnetic.
Lasita is een ,plakmerk,.
Chrome kast, zal ongeveer uit de 60e/70e jaren zijn.
Wel zwitsers uurwerk, vermoedelijk Unitas 6497.
Waarde is beperkt, rond de E50 als horloge functioneerd.
Groet
Jan
Lasita is een Nederlands merk, zie het horloge merkenregister:
Het achterdeksel geeft de indruk dat het horloge gemaakt is voor de Turkse spoorwegen (Türk Demiryolları). Dat lijkt mij sterk omdat daarvoor zakhorloges van Cortebert werden gebruikt. Het staat ook niet op de wijzerplaat, terwijl dat gebruikelijk was.
Het is volgens mij een inspiratiebron geweest om een mooi achterdeksel te maken.
Verder wel een mooi zakhorloge, veel plezier ermee
Dank je, mijn opa is in 1973 overleden en ik ken hem niet anders dan met dat horloge.
Wat leuk! Zo’n erfstuk moet je koesteren.
En zo te zien heeft je opa het ook gekoesterd. Het ziet er nog erg netjes uit. Mooie wijzerplaat met sierlijke cijfers.
doe ik, het loopt nog maar gebruik het natuurlijk niet echt.
Lasita is inderdaad een NL merk en kom je dus best veel tegen hier. De horloges zijn van gemiddelde kwaliteit, niet geweldig maar ook niet heel slecht.
Deze is zo te zien voor de Turkse spoorwegen gemaakt of moet lijken op een Turks spoorweghorloge. Spoorweghorloges waren populair destijds en je ziet dan ook vaak zakhorloges met treintjes en locomotieven op wijzerplaat en deksel.