Ik heb even geleden een prachtig zilveren zakhorloge gekocht van begin 1900 met opwinding door een sleuteltje.
De eerste weken werkte hij prima, echter stopt hij nu na een paar minuten met tikken.
Het vreemde is, dat als het deksel aan de achterkant open is hij wel gewoon doorloopt.
Hij lijkt nergens aan te lopen, maar dit is natuurlijk lastig te zien.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Als het uurwerk niet loopt als het deksel gesloten is, dan moet het wel ergens aanlopen. Het is heel lastig om dit, aan de hand van een 2-dimensionale foto te kunnen zien.
Op onderstaande foto lijkt er een “sleep spoor” te zien. Mogelijk dat het probleem hier gezocht moet worden.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels 3 reparateurs gesproken en die geven aan dat ze er liever niet aan beginnen. Helaas… maar we zoeken nog wel even verder.
Het is opgelost!
Het achterklepje drukte waarschijnlijk tegen het uurwerk waardoor hij stopte met lopen. Met het klepje open liep hij immers prima.
Ik heb een paar minuscule druppeltjes uv hars op de rand, waar het klepje op rust, gedaan en het probleem lijkt verholpen te zijn. Je ziet er niets van, maar het is kennelijk net genoeg.