Zakhorloge rond 1900 loopt alleen wanneer deksel open is

Hallo,

Ik heb even geleden een prachtig zilveren zakhorloge gekocht van begin 1900 met opwinding door een sleuteltje.
De eerste weken werkte hij prima, echter stopt hij nu na een paar minuten met tikken.
Het vreemde is, dat als het deksel aan de achterkant open is hij wel gewoon doorloopt.
Hij lijkt nergens aan te lopen, maar dit is natuurlijk lastig te zien.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Ik heb er zelf totaal geen verstand van :sweat_smile:

Groetjes,
Sonja

1 like

Aan deze foto te zien is hij zover bijgesteld dat een service wel op zijn plaats is. Ik denk dat hij daarna wel weer lekker loopt. :wink:

1 like

Ik denk dat hij onderhoud nodig heeft (schoonmaken, olie). En dat het wel lopen ook te maken heeft met de stand (op de kop, op de zij etc).

Je zou een horlogemaker kunnen zoeken en een prijsopgave kunnen vragen.

1 like

En wat een leukerd trouwens!

1 like

Thanks voor jullie reacties!

Als het klepje open is loopt hij in alle posities gewoon door. Op de kop, rechtop, plat, maakt niet uit.

Dat wijzertje heb ik per ongeluk verschoven bij het maken van de foto. Heb ik voorzichtig teruggezet naar het midden waar hij stond :face_with_peeking_eye::sweat_smile:

Wat denken jullie dat een servicebeurt zou kosten ongeveer?
En hebben jullie een aanrader qua horlogemaker?

Dank je wel Ruud!

Mocht iemand nog tips hebben om het zelf op te kunnen lossen hoor ik het graag.

Als het uurwerk niet loopt als het deksel gesloten is, dan moet het wel ergens aanlopen. Het is heel lastig om dit, aan de hand van een 2-dimensionale foto te kunnen zien.

Op onderstaande foto lijkt er een “sleep spoor” te zien. Mogelijk dat het probleem hier gezocht moet worden.

Beste tip die ik u kan geven is ga niet zelf “rotzooien” aan een uurwerk als u geen ervaren horlogemaker bent.

Het behoeft de juiste gereedschappen en smeermiddelen die ik vermoed op basis van uw vraag u niet in huis heeft.

1 like

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels 3 reparateurs gesproken en die geven aan dat ze er liever niet aan beginnen. Helaas… maar we zoeken nog wel even verder.

Het is opgelost!
Het achterklepje drukte waarschijnlijk tegen het uurwerk waardoor hij stopte met lopen. Met het klepje open liep hij immers prima.
Ik heb een paar minuscule druppeltjes uv hars op de rand, waar het klepje op rust, gedaan en het probleem lijkt verholpen te zijn. Je ziet er niets van, maar het is kennelijk net genoeg.

Dat wilde ik jullie even laten weten.
Gr. Sonja

6 likes

Wat slim bedacht en wat een goede oplossing!