Zakhorloge van oma

Zo, de kerstdagen zitten er weer op, weer een kilo of wat zwaarder en de vingers zitten er na oud en nieuw nog aan. Dan is het toch maar eens tijd of ik mensen kan vinden die mij of eigenlijk mijn oma kunnen helpen.

Afgelopen dagen uiteraard op de koffie bij oma geweest toen ze ineens begon over het zakhorloge welke al jaren in een stolpje hing. Waar ik dacht dat het een hebbeding was bleek het een erfstuk te zijn welke al de nodige jaren in de familie was. Ze vroeg zich af of ik hem kon maken of dat ik wist wist waar ze hem kon laten repareren want ze wilde het zakhorloge gaan overdragen aan mijn vader, maar dan moest hij wel weer in werkende staat verkeren. Zelf kan ik het helaas niet dus ik hoop via deze weg de juiste hulp te vinden :slight_smile:

Nu komt het lastige… Er is blijkbaar ooit een oom geweest welke wat onderdelen uit het uurwerk heeft gehaald… :clown_face:

Ik heb de nodige foto’s genomen in de hoop dat er iemand op het forum is die wellicht een adresje weet of zelf kan helpen.
Eventueel zou vervangen van het uurwerk ook een optie zijn als de wijzers, wijzerplaat en kast maar bewaard kunnen blijven.

Mocht iemand eventueel wat info hebben over het uurwerk dan is dat uiteraard ook van harte welkom!

2 likes

Wat onderdelen… het lijkt alsof de halve mechaniek weg is. Ik denk dat dit een uitdaging gaat worden.

Er kan wellicht iemand anders je wel wat meer vertellen.

2 likes

Naked Edition wellicht? Misschien is er een donoruurwerk bij een van de HF horlogemakers beschikbaar.

1 like

Hoe hij ooit bedacht heeft dat het een goed idee was…

Er zal wel een andere gedachten achter hebben gezeten dan het horloge weer werkend te maken.

1 like

Upje

Je kunt altijd 1 van deze benaderen. Dit uurwerk is niet te identificerendus onderdelen vinden is geen optie. Wellicht is er een ander passend uurwerk voor de kast te vinden, maar zullen de wijzers en wijzerplaat waarschijnlijk aangepast moeten worden.

Maar ik ben bang dat je het beter kunt koesteren zoals het is.

3 likes

Of specifiek om hulp vragen bij kenners hier en die kenners kennen ook weer andere kenners (mooie zin).

@wbcoupe is zo’n kenner en @koen ook. Nog wel meer mensen trouwens maar die weet ik zo snel niet.

2 likes

Ik ben verre van een kenner, maar ik heb een Doxa liggen van mijn opa (of zijn vader zelfs) die er aardig op lijkt.

Het uurwerk dat erin zit, is een FHF19 in mijn geval. Wellicht heb je er iets aan.

Meer info zou je kunnen vinden op:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_002_19H5

2 likes

Moet me aansluiten bij @Jenneke. Onderdelen vinden gaat hem vrijwel zeker niet worden, dus een vervangend uurwerk is eigenlijk de enige optie die je hebt. En ook dat is niet eenvoudig. Diameter en posities van de subseconde en opwindstift moeten kloppen. Wijzerplaatpootjes zijn eventueel nog aan te passen. Wijzers gaan waarschijnlijk ook niet passen dus moeten van de donor overgezet.
Gaat niet eenvoudig worden om iemand te vinden die daar aan beginnen wil. :thinking:

3 likes

Wel, die oom heeft geen onderdelen uit de kast gehaald, maar het gehelen uurwerk en een ander gestript uurwerk erin teruggezet.
In horloge jargon is dit geval een ultiem ten hemel gestegen object, alleen het bekijken ervan kost al meer dan de waarde van het resterende in de behuizing.

Hoe is nu te zien dat dit uurwerk niet in de kast behoort te zitten.
Welnu zie de foto die ik hieronder laat zien, de wijzer verzetpin zit totaal naast de pal die het clutchwiel moet verzetten in de wijzer verzet stand, zie de rode lijn.
Op de groene lijn is goed te zien dat de stand van de opwindstift wel loodrecht staat op het uurwerk. De groene lijn links is de stand die de verzetpin zou moeten hebben en dat is hier dus niet het geval. Het verzetten van de wijzers zal dus nooit mogelijk zijn in deze opstelling.

Wat is hier het geval, dit uurwerk is niet het originele uurwerk wat in deze kast behoort te zitten aan de voorkant is niet te zien dat dit uurwerk niet in de kast hoort, de 12 uur indicatie staat immers netjes uitgelijnd onder de opwindstift. Het zou best kunnen dat deze “oom” ook de wijzerplaat van het sloopuurwerk heeft laten zitten en gedacht had dat niemand het zou merken dat er iets is verwisseld.

Mijn indruk is dat deze “oom” kennelijk de boel heeft belazerd en volgens mij een goed uurwerk eruit heeft gehaald en een bijna volledig gestript stuk van een uurwerk heeft teruggezet.
Om dat trucje te doen moet je wel enige ervaring hebben met sleutelen, je moet immers zorgen dat de 12 uur indicatie netjes uitgelijnd onder de opwindstift zit om te zorgen dat niemand er iets van merkt en hopen dat niemand probeert om dat ding op te winden of de wijzers op tijd te verstellen.

Eind conclusie, deze “oom” dacht zoiets van, ze hebben er toch geen verstand van en dacht dat hij dat grapje wel kon uithalen bij zijn familie.

Wel, @YB61, dit soort minderwaardige trucjes worden in bijna alle families wel eens gedaan. Jammer dat er vele in deze wereld zo in elkaar zitten.

Het is hierboven al aangegeven, niets aan doen en onder de stolp laten zitten.
Ik sluit mij aan bij @Jenneke en @wbcoupe.
Maar ja, wie ben ik.
dixi

4 likes

Of misschien ook niet; uitlijning van de wijzerplaat met het uurwerk lijkt ook niet veel van te kloppen :thinking:

image

Maar conclusie blijft hetzelfde; volledig verknoeid :grimacing:

3 likes

Het kan natuurlijk een stuk onschuldiger zijn en dan heeft TS nog geluk gehad. Mijn ooms (en vader) hebben als kind gespeeld met zakhorloges van opa’s. In de categorie uit elkaar halen, niet meer in elkaar krijgen/slopen… en dan in de prullebak belanden. :sob:

3 likes

Allen bedankt voor de reacties! Ik ga nog kijken voor een ander uurwerk met de wetenschap dat het waarschijnlijk geen zin heeft.

Dan blijft het maar gewoon ter decoratie:)

2 likes

Lijkt er verdomd veel op😅