Zakhorloge

Dag allen,

Mijn vader kwam met dit zakhorloge aanzetten. Hij is oud, vies en werkt overduidelijk niet meer.
Hij is van de vader van mijn vader geweest. Gezien zijn leeftijd, doet mij vermoeden dat deze van voor de oorlog is?!

Wij kan mij en vooral mijn vader, hier wat meer over vertellen?

3 likes

Leuk zakhorloge met een zilveren kast. 0.800 is wel een laag gehalte zilver, maar mag zilver heten.
Het is een uurwerk met cylindergang. Als de balans nog vrij is, zal het na een schoonmaakbeurt wel lopen.

De tijd verzetten doe je door het knopje in te drukken en dan aan de opwindknop te draaien
@vouwfietser weet het preciezer te dateren. Ik schat het rond 1900. Caliber zal vouwfietsen je ook kunnen geven.

Kleine seconde ontbreekt, maar die zijn nog wel vindbaar.
Leuk zakhorloge voor onder een stolpje om te bewaren.

Groet!
Serge

4 likes

Hier kun je nog wat nalezen over de merktekens:

En wat staat er precies boven de leeuw met schild op het uurwerk en de kast? Dan zou je dat weer hier kunnen opzoeken:

2 likes

Leuk ding hoor, schat hem ook minstens 100 jaar oud. Bijzonder leuk dat de wijzerplaat nog zo mooi intact is :ok_hand:

3 likes

Ik dacht even dat het over je vader ging :face_with_hand_over_mouth:

6 likes

Dank allen voor de informatie, we zijn weer een stuk wijzer.

2 v/d 3 klopt wel ja! :grin:

3 likes

Het uurwerk komt uit het Lion-concern van de Zwitserse familie Barre. Het topic Leeuwentroep van @Lexaf kan je vast een eind op weg helpen. Het merk werd rond 1910 gedeponeerd.

3 likes

Goed gezien Alphons! Dankzij de scherpe foto van OP kon het leeuwtje nog flink uitvergroot worden.

Lion - Barre
Op het uurwerk

image
Aan de binnenzijde van de 0.800 gehalte zilveren kast. (800 gram per kilo zilver, wordt ook wel 2e gehalte genoemd; 0.925 is 1e gehalte, Sterling Zilver)

Inderdaad: De leeuw met de twee staarten, zoals die ook bij de Zweedse en Finse Leeuwen horloges (Lejon en Leijona) op de wijzerplaat staat.

Daar staat ‘Marque Deposée’.

Inderdaad, maar het vroege Zwitserse verhaal uit de tijd van dit zakhorloge is nog niet helemaal duidelijk.
Kijk hier voor meer info: met name wat verderop in dit topc, vanaf reactie 109,
staat meer over onderzoek naar het leeuwenmerk.

2 likes