Zenith jaren 70, wie weet meer?

Goedemorgen mede horlogeforumleden.

Ik heb een horloge op het oog die ik graag wil kopen, ik wil al heel lang een Zenith horloge proberen.
Kunnen jullie mij vertellen welk model het precies is en of deze ‘echt’ lijkt?
waar moet ik op letten met onderhoud? - hebben jullie nog een tip voor een adres in het noorden van het land?

en hebben jullie nog tips voor bandjes adressen?

belangrijk dat het authentiek oogt / blijft, ook mbt de bandjes.

alvast bedankt, mijn kennisniveau is nog erg laag, dus schroom niet om ook de ‘dit zal hij vast al weten’ info te geven.

fijn weekend allemaal!





3 likes

verder stond er nog bij;
‘manual wind’
35mm

De advertentie op MP is verdwenen?

https://www.marktplaats.nl/v/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/a1499832361-zenith-zonder-minimumprijs-heren-1970-1979

1 like

klopt, heb hem nu op reservering staan.

Ziet er keurig uit, zo op de foto. Kan er verder niet veel over zeggen.

Ik heb eventueel nog een alternatief voor je (wel wat ouder):

1 like


1 like

Ik vind hem er netjes uitzien maar vermoed dat hij niet uit de jaren 70 komt (zoals in de topic titel staat) omdat het om een handwinder gaat.
Ik denk dat hij uit de jaren 60 komt met een 25x2 uurwerk. Prima calibers en heel goed te servicen door een aantal bij HF aangesloten uurwerkreparateurs waarna je er nog vele jaren plezier van zal hebben.

Mbt banden, voor de vintage look zal een net zwart/bruin leren bandje het beste passen, maar ik denk dat een mooie donkerblauwe band hem ook heel goed zal staan.

1 like

Dank je wel @AB64 , leuk om te horen dat hij misschien toch ouder is.

En qua bandjes lijkt me dit ook een goede tip.

Vind het er een net exemplaar uitzien. Aan de kast vorm te zien zou ik toch eerder denken aan begin jaren 70 dan jaren zestig maar @AB64 kan net zo goed gelijk hebben.

Hier passen heel veel bandjes goed bij: zwart, grijs, bruin, blauw,… dus dat kan niet zo moeilijk zijn.

Veel plezier met je aanwinst!

2 likes

Ik denk dat je gelijk hebt. Het 9-cijferige referentie nummer (01.1281.360) is Zenith pas sinds 1970 gaan gebruiken (aldus Rössler).

Als je het jaartal met enige zekerheid wil vaststellen zou je hem open kunnen maken en het nummer op het uurwerk hier opzoeken:

2 likes

Dit logo werd toch ook pas ergens mid 70ties gebruikt?

@AB64 dat is echt super, wil hem sowieso openmaken (laten maken) en denk ook over een beurt voor de zekerheid. dank ook voor de tips. woon in Groningen dus kan zo even langs.

1 like

dan is dit hem.

niet 35 maar 34mm dus.

1 like