Laat ik hier eens even een Zenith gerelateerde ervaring delen.
Einde oktober 2021 kocht ik een Defy 21 skeleton van een goede vriend (persoon in kwestie heeft een giga collectie). Hij had het horloge zelf slechts een paar maanden eerder nieuw gekocht bij zijn lokale AD maar wist dat ik hem als Zenith liefhebber graag t.z.t. zou overnemen.
Zo had hij kort daarvoor ook een nieuwe zwarte ceramische Defy skeleton gekocht toen we samen bij de juwelier waren. Ook die heeft hij enkele maanden later alweer van de hand gedaan, helaas zonder eerst even met mij te checken.
Toen de Defy21 echter weg mocht, maakte hij me daar wel op attent en dus heb ik toegeslagen.
Het horloge was uiteraard 100% origineel en kwam op de standaard alligator/rubber band met titanium vouwsluiting. Helaas kon ik niet wennen aan die sluiting omdat ze oncomfortabel zat en in mijn pols sneed.
Hier zien jullie de originele sluiting die bij het horloge hoorde:
Toevallig kwam ik er achter dat er ook een alternatieve “opvolger” zou bestaan van deze vouwsluiting. Helaas had ik geen referentie nummer dus heb ik de Zenith concierge in Zwitserland benaderd via email. Met de vraag of ze mijn vermoeden konden bevestigen, wat het nieuwe vouwsluiting nummer was, hoe te bestellen en tegen welke prijs. Uiteraard had ik fotografisch bewijs toegevoegd dat ik eigenaar ben van een Defy21.
Het antwoord liet enkele dagen op zich wachten maar ja hoor, het verhaal klopte dat er een opvolger was van de sluiting. Hoe te bestellen en aan welke prijs werd ook beantwoord. Ik kon de sluiting gewoon bij hen bestellen en ze zou kosteloos verstrekt worden uit coulantie! Ik mocht kiezen, ofwel het horloge opsturen op hun kosten zodat ze de sluiting zouden vervangen, ofwel zelf vervangen. Uiteraard koos ik voor de laatste optie.
Weer enkele dagen later:
De nieuwe sluiting heeft een extra scharnier punt (dus 2 scharnieren ipv 1) en is ook een stukje kleiner. Bovendien is de kleur wat lichter wat echter evengoed past bij de kleur van de Titanium kast.
De gesp vervangen kostte slechts enkele minuten en ik kan ondertussen bevestigen dat het draagcomfort nu wel helemaal snor zit.
Er worden hier regelmatig verhalen gepost op het forum van slechte ervaringen met bepaalde merken, wanneer het een mooi verhaal is, mag het ook wel eens gedeeld worden, toch?