Ik plaats weinig meer de laatste tijd, maar van deze aanwinst enkele maanden terug (van @tompj), beleef ik veel plezier:
Stoer plaatje zo.
Toch ben eigenlijk nooit zo gecharmeerd geweest van hoogglans keramische bezels. Maar buiten de TL van de winkel is het toch wel mooi
Op 12 februari jl. heb ik een van mijn Zenith Elites ingeleverd bij de AD voor een onderhoudsbeurt. Na zeven jaar mocht het wel eens. Hij liep iets te traag. Het gaat om een drie-wijzer-horloge, zonder datum.
Op 16 mei jl., na 13 weken, ontving ik een prijsopgave. Een complete service werd geadviseerd, maar verder geen bijzonderheden. Verwachte levertijd na bevestiging: 15 weken. Nog dezelfde dag de opdracht bevestigd, met een chagrijnige opmerking erbij over de benodigde tijdsduur voor het geven van een prijsopgave.
Afgelopen vrijdag bericht ontvangen waarin me om extra geduld wordt gevraagd wegens nog eens drie weken vertraging. Als ik het horloge halverwege september terugontvang, dan ben ik het zeven maanden kwijt geweest!
Nu draag ik mijn horloges in een ruime rotatie, dus heel veel last heb ik er niet van. Maar ik vind het gegeven dat een zo lange periode nodig is voor prijsopgave en onderhoud voor een relatief eenvoudig horloge een signaal van enige malaise bij dit merk. Ik maak me zorgen over de toekomst van het merk.
Ik had mijn zinnen erop gezet om dit najaar een Zenith Defy Revival A3691 aan te schaffen.
Kan ik mijn aandacht beter op andere mooie opties richten? Ik heb er zeker enkele op mijn netvlies. En die overweeg ik nu in ieder geval ernstig.
Het tekort aan gekwalificeerde horlogemakers speelt in de hele branche, daarbij is het de vraag of het huidige salaris aantrekkelijk genoeg is om het op termijn op te lossen.
Een van mijn Grand Seikos, raakte in april beschadigd aan de bezel. Ik ontving hem eind mei gerepareerd terug, inclusief een volledige onderhoudsbeurt. Het tekort aan horlogemakers speelt zeker. Maar het is voor een merk ook een keuze tussen dividenduitkering of investering in capaciteit.
Wel heel lang dit, heb in februari een Carrera voor service gebracht. Die ging via Schaap naar TH in Zwitserland. Dat duurde alles bij elkaar een week of 6. Weliswaar een ETA uurwerk, daar zullen meer horlogemakers beschikbaar voor zijn.
Ja, erg lang…
Vreemd ook wel, afgelopen 3 jaar 2x een ZEP (verschillende) laten servicen en binnen 2 maanden weer terug.
In 2023 duurde het bij een vergelijkbare Zenith bij mij ook maar twee maanden. Is het tekort aan horlogemakers in zo korte tijd zo sterk opgelopen? Begrijp ook wel dat ik niet te veel waarde aan een incident moet hechten. Maar het zou eigenlijk een standaard proces moeten zijn. En deze duur is buitensporig.
Bij mij 5 weken toen ik mei vorig jaar mijn A386 voor service opstuurde, kan ook liggen aan dat die 50 jaar gratis service had.
Combinatie met zomervakantie?
Mogelijk. Maar dat geldt dan ook voor de carnavalsvakantie en de meivakantie.
De tijd tussen inzenden en prijsopgave is te lang. Ik heb best wel wat horloges laten servicen bij Zenith en mijn ervaring zegt me dat een opgave 2 tot 4 weken duurt, daarna nog de een service van pakweg 2 maanden. Een snelle ervaring was 2 maanden in totaal, een trage 4 maanden.
Ik vermoed dat er iets is gegaan met de verzending of de communicatie tussen de AD en Zenith.
In de prijsopgave werd al een verwachte doorlooptijd (na bevestiging van de opdracht) genoemd van 15 weken. Het enige bijzondere aan de opdracht is dat het 6150-uurwerk niet veel zal voorkomen. Maar het blijft vrij ongecompliceerd en in 2023 hadden ze daar dus ook maar 2 maanden voor nodig, inclusief prijsopgave. Ik zie in ieder geval gelukkig nog geen berichten van “ook hier een half jaar” zoals m.b.t. sommige duurdere merken wel eens te lezen is.
Lekker hoor, ik moet hem binnenkort ook maar weer uit de kluis ophalen. Draag hem trouwens altijd op een cordura band.