Zwakke Pontiac musketier

In het horloge zit een ETA 1080, Ranfft schat dit vanaf 1950. Wellicht dat @Maurits aan de hand van de nummers iets kan zeggen?

We zullen het na het verscheiden van de wijze Herr Doctor voortaan zonder de Ranfft database moeten doen als we de historie en de technische specificaties van een horloge caliber willen weten. Maar voor veel calibers zijn de gegevens nog wel terug te vinden zijn op de alternatieve site Ranfft.org.

ETA 1080 (ranfft.org)

Maar daarnaast is er voor veel calibers ook nog de uitstekende site van 17juwels.info.
Daar vind je ook een goede beschrijving van de ETA 1080. Een voor die tijd (1954) vernieuwend ontwerp dat de basis was voor vele calibers die daarna op de markt zijn verschenen.

Verder vond ik hier nog een aardig artikel over de revisie van een horlogemet dit uurwerk:

en hier een verrassend verhaal over de overeenkomst met een Seiko uurwerk uit die tijd met de ETA 1080:

https://www.watchuseek.com/threads/seiko-swiss-homage-copy-coincidence-or-convergence-of-design.5525551/

2 likes

Welke nummers staan er op de achterkant?
Het systeem helpt me nl. bij de datering. een beetje althans
Ik zit nu op mijn berg dus ik kan niet in mijn archief kijken welk(e) modelnummer(s) ik heb.
Volgens mij zijn er maar zeer weinig modellen van de Mousquetaire gemaakt.

Het merk Musketier / Mousquetaire werd door Suprécis Watch SA gedeponeerd in 1949
grafik
Suprécis had ook een tijd lang de rechten voor het merk Pontiac in Zwitserland.
Als ik weer in het dal ben kan ik kijken of ik nog kan vinden welke andere submerken ze in Zwitserland hadden.

6 likes

1268

1 like

dat is nog het oude systeem, dus van voor ca. 1960
Dus laten we voor jouw horloge gokken op 1955-1960

Ik zie net dat het merk in 1969 verlengd is
grafik

3 likes

Goed bezig :man_mechanic: Serge :nerd_face: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

De Pontiac die ik je zojuist gestuurd heb heeft een bandmaat van 15,40 mm. :crazy_face: Waarom hielden ze zich niet aan de standaard maten?

2 likes

De heren Kinsbergen zijn begonnen als fabrikanten van horlogebanden en wilden met zulke afwijkende maten hun omzet verhogen.
Nee, flauwekul. Ze zijn weliswaar begonnen met horlogebanden, maar ik denk eerder dat de “fout” bij de fabrikanten van de kasten gezocht moet worden.
Verder kon natuurlijk in de tijd tot pakweg 1960 dankzij de lage lonen tov de kosten van het materiaal veel makkelijker een serie van 100 of 1000 banden van 15.4 of 16.5 mm gemaakt worden.
De mensen in de horlogeindustrie hebben er waarschijnlijk niet eens over nagedacht dat de eigenaar van het horloge dan eventueel esthetische bezwaren zou kunnen krijgen als hij een paar jaar na aankoop van het horloge het bandje moest wisselen en slechts de maten te groot en te klein kon vinden.

5 likes

Leuk verslag, zeer apparte wijzerplaat, dank voor het delen

2 likes

Hier nog wat gegevens die ik thuis heb:
Ik heb 3 modellen Mousquetaire in mijn archief 1267, 1268 en 12032
1267 en 1268 zijn handopwinders de 12032 is een automaat.
In de bodems van de 1268 en de 12032 staat de naam van de kastenfabrikant Maeder Leschot.
Van de 1267 heb ik geen foto van de binnenkant.
De bandaanzet van de 1267 is net iets anders dan bij de 1268
1267

1268
grafik
De 12032 heeft dezelfde aanzet als de 1268

Verder zien alle 3 de modellen er hetzelfde uit daarom kan ik me voorstellen dat de 1267 ook van M-L komt.
Dat ik maar 3 modellen in mijn archief heb beschouw ik als bevestiging van mijn bewering van enkele dagen geleden dat er niet veel modellen gemaakt zijn ook al weet ik dat er gaten in mijn archief zitten.

1 like

Wil je een foto van de binnenkant?

1 like

1268 heb ik, maar als je 1267 ook hebt dan graag

1 like

Nee…helaas alleen de 1268

1 like

Bijzonder type Serge en weer mooi hersteld :ok_hand:

1 like

Flexoband is imho het mooiste! bijzonder model inderdaad.
Mooi hersteld.

1 like