Dat klopt. Maar je kunt nu eenmaal niet verdienen aan wat al verkocht is. En verder: liefhebbers met volle dozen en kale polsen zijn zeldzaam.
Het overgrote deel van de consumenten heeft nooit volle dozen horloges gehad. Een of twee klokjes, daar bleef het voor de meesten echt wel bij. En ik denk dat velen nu nog steeds wel een horloge kopen voor speciale gelegenheden. Hij gaat alleen niet meer elke dag om de pols.
Nooit begrepen dit
Klinkt een beetje als je zondagse pak.
Waarom zou de jeugd geen Zwitser meer dragen? Ik zie vele jeugdidolen (rappers, filmsterren, fotomodellen etc.) die met een Submariner, Daytona of AP zwaaien. Imitatiegedrag is dan ook te zien bij vele jongeren die het ‘gemaakt’ hebben hetzij op het Leidseplein hetzij op de Zuidas. Een horloge is misschien niet meer nodig om de tijd af te lezen, het blijft toch een belangrijk sieraad voor de man en een Rolex of AP blijft een belangrijk statussymbool. Dat de verkopen inzakken begrijp ik, maar of dat aan de vergrijzing ligt betwijfel ik.
Andere oorzaken dan ?
Conjunctuur waarin mensen minder uitgeven aan luxe items.
Ok, maar is dat niet al sinds 2008 ?
Is geen aanval hoor ! Ik probeer er ook maar een vinger achter te krijgen.
De grafiek van TS geeft de situatie in 2015 en 2016 weer. Ik ken de cijfers van daarvoor niet. Ik heb een vermoeden dat de sterke prijsverhogingen in een tijd van laagconjunctuur de bedrijfstak geen goed heeft gedaan.
Nee, de opkomst van het consuminderen is volgens mij wel een reactie op de crisis, maar geen gevolg van de crisis. Juist toen het weer beter ging, ging men zich blijkbaar bezinnen.
Het lijkt er op dat het een samenstel van factoren is waar “men” het (nog) niet over eens is.
Mij ontgaat in ieder geval vooralsnog de rode lijn.
Ik denk dat alle DJ’s nu wel zo’n beetje een Rolex hebben.
Dus tja, dan zakt de markt wat in.
Grt.