Afbouwen, wie nog meer

Ben begonnen met n doos vol vintage, nu een doos vol duikers, allemaal max 300€, overweeg nu om serieus in te krimpen
en te gaan voor n breitling, omega, tag heuer en zo weer stilaan op te bouwen.

Enige constante is een 18k gouden chronographe suisse, die heb ik al 15 jaar…

ik denk dat: “the chase is better than the catch” alles omvat !

Zoals de Kecks al zongen:

Want we zijn allemaal op zoek
Maar we weten niet waarnaar
Soms denk je dit is het
En dat blijkt later weer niet waar
We blijven allemaal op zoek
De jacht is mooier dan de vangst…

:wink:

1 like

Ik ben ook van mening dat vaak de zoektocht naar een horloge leuker is dan het daadwerkelijk bezitten ervan.

Ik kan (nog) niet meepraten over horloges uit het hogere segment maar op dit moment ben ik erg tevreden met mijn drietal. Edox als dresswatch, Seiko monster als daily watch en een G-shock als sport/klus horloge. Sowieso vind ik een drietal met de doelen die ik hierboven aangeef een mooi idee.

Ik heb ook met mezelf afgesproken dat mijn collectie uit maximaal 5 horloges mag bestaan. Opzich is dit niet zo een probleem want ik kijk op dit moment alleen nog maar naar horloges uit het hogere segment €1.000 + en die kan ik op dit moment toch niet aanschaffen als student.

Heerlijk om je te verheugen om bepalade klokjes ooit te bezitten en hier lekker veel over te lezen.

2 likes

Van meerdere in het lagere segment (max EUR 600) naar enkele in het wat hogere segment (rond EUR 2000). Maar daar kan ik de ‘stayers’ ook nog niet helemaal vinden. Ben daar ook al aan het flipperen. De hogere prijs zorgt dus niet meteen voor meer voldoening… Zijn dat (ook bij mij) de eerste tekenen van verzadiging?

Denk als ik 35 horloges raak dat ik ook weer wat ga afbouwen en in het hoger segment ga zoeken.
We zijn er binnen een klein jaartje wel denk ik :wink:

waarschijnlijk wel, net zo premium als VW :wink:

1 like

Ik zat ook in de afbouw fase. :smile: Ik ben ze maar eens gaan tellen en kwam op 19 aangeschafte horloges de laatste twee jaar…
Voor de meeste hier niet echt veel, maar ik werd er dus ook onrustig van. Eigenlijk heb ik mijn hele leven interesse in horloges, maar altijd had ik er maar één die ik droeg. Voor de rest nog een stuk of drie die in een doosje zaten.
Ik heb nu nog maar drie horloges, een oude Eterna van mijn vader in de vitrine, een quarts Casio voor het sporten en een Seiko cocktail als dagelijks horloge.
Ik hoop dat het gaat werken zo, want ik bemerk dat ik al weer op zoek dreig te gaan. :smile:

Herkenbaar dit, heb zelf meerder keren afgebouwd om later geleidelijk toch weer op te bouwen, alleen ietsje anders. Ook ik vind een Rolex, Panerai, Breitling etc. nu te duur om op een zaterdagmiddag even te kopen zoals ik vroeger nog wel eens deed. Blij als een kind zat ik dan op het terras naar mijn nieuwe aanwinst te kijken. Maar ook die lol is eraf en veel bekende merken heb ik verkocht of geruild. Helaas heb ik nu de microbrands ontdekt en is er een andere wereld voor me opengegaan. Het is mogelijk om voor 400-500 euro een mooie duiker te kopen van hoge kwaliteit ipv dat zoiets minimaal 2000+ euro moet kosten. Weer kijk ik blij als een kind naar mijn aanwinst, wetend dat deze niet zo duur was. Zo verantwoord ik voor mezelf de ene na de andere aankoop. Dure merken afbouwen graag, maar hoe hou ik dit nou in de hand? :grimacing:

1 like

afbouwen?

Dat doen mijn erfgenamen maar. :scream:

En alles verkopen voor een paar dure? Nee, aan eentje van de Aldi heb ik minstens zo veel plezier als een dure Oris…

En onrustig van meerdere horloges? nee hoor…

Groet
Herman

2 likes

Als ik teveel horloges heb wordt ik er wat onrustig van. Dan ga ik veel wisselen om steeds weer bij dezelfde terug te komen.
Daarom af en toe wat terug naar de basis. Twee of drie mooie horloges.

Ko

1 like

Als er geen project horloge meer in het bakje “Projecten” zit, dan wordt ik pas onrustig!

1 like

Mijn makke is dat ik niet handig genoeg ben om zelf aan de uurwerken of kasten te knutselen, zoals sommigen hier complete horloges reviseren, opmaken of samenstellen.
Mijn voordeel is dat ik weer wel aardigheid heb en wat handigheid om met smartwatches bezig te zijn. Daar kun je veel tijd in kwijt met ontwerpen van wijzerplaten. In dat opzicht zijn m’n Samsung Gear v1 en de LG Watch Urbane gouden aankopen geweest, kan ik mijn hart helemaal aan ophalen.

En desondanks nog genieten van mijn verzameling quartz, kinetic, solars en automaten. Aandrang richting de duurdere merken heb ik niet echt, hoewel ik een aantal IWC’s mooi vind. Alleen die prijzen heb ik er (nu) niet voor over. Eigenlijk vallen de Steinhart’s en Tissot’s het meest binnen mijn scope (en budget).

Ook ik word iets onrustig als het boven de 6 komt. Het maximale aantal is 11 geweest. Momenteel heb ik er 6 waarvan er 2 mogelijk gaan in de nabije toekomst. 2 horloges blijven zeker vanwege de Emovalue en de Ball Marvelight is al maanden m’n favoriete horloge…

Ik zou kijken of n andere invulling of n pauze in de hobby kan helpen.

Met andere invulling valt te denken t es in n andere hoek zoeken, zoals de eerder genoemde vintage en micro brands, maar ook het zelf knutselen/modden kan velen veel voldoening brengen. Of aan n eigen micro brand beginnen of een custom horloge overwegen.

Maar zoals je denk ik zelf al terecht hebt geconstateerd voor jezelf, zo doorgaan lijkt me gewoon niet leuk meer. En dat Is toch de bedoeling v n hobby?

Ja en nee. Minder kwantiteit, meer kwaliteit.

Ik heb een bijzonder actief 2015 gehad. Veel gekomen en veel budget neutraal weer vetrokken.

Ik merk dat ik steeds grijp naar mijn favoriete horloges. Als zodanig kan ik volstaan met 5-7 horloges. Alles daar boven draag ik toch niet.

Hmmm, moeilijk dit, begrijp het gevoel.
Misschien weten jullie nog wel dat ik een topic heb lopen “keuzes maken moeilijk” ik heb als ik het mag zeggen een aardige collectie opgebouwd waarvan een deel hogere segment. Mijn hobby deel is het zorgvuldig maken van mijn keuzes.
Een horloge met history bv, of aanschaf met een verhaal als achtergrond.
Het zijn dan ook allemaal blijvers, en geeft mij voldoening.
En vooral laat ik me niet beinvloeden, wel adviseren en overweeg grondig de adviezen.
Wat me wel eens aan het denken zet is de commentaren die ik krijg, ‘wat veel geld joh voor een horloge’ waarom zoveel horloges, wanneer moet je ze dragen etc.
Zeker nu ik op zoek ben en men budget steeds bijstel wordt de twijfel groter.
En de twijfel is dan, waarom geen uitgebreide vakantie/rondreis in de US wat mijn vrouw en kleine al zo lang graag wilt, of de auto eruit en het geld besteden aan een nieuwe, en noem zo maar op.
Is het misschien egoistisch om zo veel geld uit te geven voor mezelf alleen te plezieren.
Misschien de zaak op een rijtje zetten en voor jezelf een doel stellen, wat betekend de hobby voor mij en wat maakt het interresant. Ik heb al eens een pauze ingelast van een aantal jaar, maar koesterde mijn verzameling nog steeds. En echt de interesse blijft.
En je vult dit dan weer wat anders in als je de hobby weer oppakt. Ik heb tevens nooit het gevoel als ik het uiteindelijk bezit de lol eraf is. ik beleef het lekkere gevoel elke keer weer als ik ze uit de doos haal, ophaal na een service, schoonmaak of een nieuwe/ andere band omleg.
Dan omdoen bij een gelegenheid die mij past, en als iemand een opmerking of compliment maakt over het horloge, het verhaal erachter toe te lichten.
En de reden van de interesse uitleggen is al een verhaal opzich.

Grtn Leen.

3 likes

Ik heb ook afgebouwd. Van 3 naar 2 horloges. Die ene droeg ik namelijk een stuk minder. Wellicht koop ik ooit weer een derde, maar dan moet deze wel kunnen concurreren met een sub en een speedmaster. Een horloge die eens in de maand of zo draagtijd krijgt vind ik zonde van mn geld.

2 likes

Heren, volgens mij is het net een koortslip dit virus. Je houdt het altijd, af en toe vlamt het weer op.

Wat mij opvalt is dat er grofweg 2 stromingen zijn. De verzamelaars en degene die blijven opschalen. Hoor zelf tot de laatste categorie. Er zijn voor mij wel limieten, waarbij ik het nog prettig vind welke waarde er aan de pols hangt. Die is enerzijds rationeel, anderzijds ben ik bang schade te maken aan kostbaar bezit…

Soms verleg ik de aandacht naar andere hebbedingetjes. Mn auto’s , zelfde verhaal. Inmiddels opgelost door een auto vh werk waar ik 4 jr in moet/mag blijven rijden.

Hier ook afbouwen,

Om weloverwogen weer zeer zuinig qua aantallen weer een zeer bescheiden collectie op te bouwen.

Prijzen gaan idd nergens meer over…

Ik wil 2 of 3 leuke horloges waar ik de volle lol uit kan halen qua regelmatig dragen en afwisselen, het hebben om te hebben heb ik gehad, ik wil als ik er 3 in de collectie heb ze alledrie met plezier dragen, gebeurt dat niet dan ben ik toch een one watch guy, en zal ik alles verpatsen om 1 veelzijdig icoon terug te kopen.

Groeten,

Noel.

Gaat druk worden op het verkoopgedeelte :smile:
Ook hier waart het virus nog steeds rond om het meeste weg te doen. :grin:

1 like