Eigen ontwerp!

Vaak met afgrijzelijke resultaten als gevolg.

Grt

Daarbijā€¦ sommige wijzers schreeuwen om het Douwe Egberts logo
( maar dan werkt die gast die dat klokkie maakt weer niet mee )

1 like

:smile:

Pellikaan heeft het anders gedaan, DUTCH MADE
Dat vind ik dan de beste oplossing.

1 like

Ben weer een stapje verder, de wijzerplaat is nu 0.9 mm dik! dit zorgt ervoor dat de powerreserve mooi weggewerkt kan worden in de wijzerplaat en het asje blijft zo mooi verborgen.
De wijzerplaat is iets kleiner geworden, dit i.v.m. montagevolgorde. Logo moet ik nog even kijken wat ik daar mee ga doen, plaats, kleur, wel, nietā€¦
Het idee is om de indexen 0.1 tot 0.3mm diep in te frezen en te vullen met lume verf, zelfde geld voor de wijzers, maar of ik dat zelf kan, ik weet het niet.

Ik ben nu bezig om de binnenkant van de kast in detail uit te werken.
Misschien ben ik morgen wat verder, dan kan ik een doorsnede laten zien met de details.
Voor nu even een paar plaatjes

Maten zijn iets veranderd.

Anti magnetisch komt ook om de hoek kijken i.v.m. de ruimte die er in de kast is, ik vraag me alleen af of het echt zin heeft, misschien is het beter om schokbescherming in te bouwen, of beide :confused:

Op de zaak hebben we wel een magneet zetbank(je), toch maar doen dan :smile:

2 likes

Hey Arjan,

Wederom goed werk! :+1:

Anti-magnetig ken ik van vintage klokjes,
een extra koper of messing huls om het uurwerk.
Ik weet niet of dit echt werkt, een extra kunssttof shock absorber
heeft wel zijn dienst bewezen.

  • De reserve vind ik wat te weinig contrast hebben met de keuren rood en groen.
    Ik zou dan wit in combinatie met een andere kleur kiezen. bijv. rood of oranje.
  • En , niet te bescheiden, een logo, zeker doen!
    Wellicht opgelegd, dus niet een print.
    Zal qua budget hoger uitvallen denk ik.

Succes! :+1:

Iā€™ll keep a close eye :stuck_out_tongue_winking_eye:

Grt.

Dag AranV,
Heb jij deze thread gelezen ?


:wink:
BD

Opgelegdā€¦ wel mooiā€¦ maar hoe ga je dat maken?.. als het om Ć©Ć©n exemplaar gaatā€¦ wordt dat een dure exercitieā€¦ik zou het gewoon infrezen, en dan met een Oranje Lume vullenā€¦ :smile:

Als je nou een goede CNC freesbank hebtā€¦ en je wilt de wijzerplaat matzwart hebbenā€¦ zou je ook alles weg kunnen frezen, behalve dat wat je wilt laten staanā€¦ (indices, logo)ā€¦ dan stralen en spuitenā€¦ , kun je gewoon een dikkere plaat pakkenā€¦

Mooie ontwikkeling zo! Ik zou je logo wel er op proberen te krijgen, het is toch je eigen kindje? Het idee van @Arie_Kabaalstra met lume vind ik erg goed :+1:

Aan de andere kant, je logo staat ook op de kroon. Ik vind een steriele plaat ook wel mooi, zoals bij de Speedbird. Lastig, ontwerp keuzesā€¦

Wordt mooi zo Arjan! ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Succes.

@ArjanV

zou het gek staan wanneer de 6 en de 12 respectievelijk wat lager en hoger geplaatst worden ?
de 3 en de 9 vallen binnen de uren markers maar de 6 en de 12 steken er buiten
ik denk dat je er optisch best mee wegkomt de 6 en 12 tussen de seconde-ring
te stoppen aangezien de kastvorm ook ovaal is.

grt. Gerard

Arjan,
Knap werk en heel leuk om dit topic te volgen.
Ik denk dat menig forumlid dit heel leuk lijkt, je eigen watch ontwerpen!
En zoveel smaken met een gelijk aantal meningen.
Mag ik zo vrij zijn ook nog iets toe te voegen:
De grote wijzer mag van mij iets breder zijn en uitstekende lugs vindt ik altijd mooier dan in het horloge weggewerkt.
Een lederen band komt dan ook veel beter tot zijn recht.
Verder ziet er stoer uit als de wijzerplaat iets dieper in het uurwerk ligt met een metalen binnenrand.
De grootte: een paar mm erbij is nooit wegā€¦maaaaaarā€¦genoeg gemekkerd!!! ( de beste stuurlui.etc)
Maar alle opmerkingen met de beste bedoelingen!
Hoe dan ook, succes met het verwezenlijken van je droom! :smiley:

Heel erg gaaf model! Mag ik je vragen met wat voor programma je deze schetsen hebt gemaakt?

Staat een stukje hoger in dit topicā€¦ SolidWorksā€¦ ik heb zelf ook jaren met dat programma gewerktā€¦ is een heel mooi programma om mee te werkenā€¦ alleenā€¦ voor je snapt hoe alles precies werktā€¦ ben je wel even verderā€¦ :smile:

'k vind het model nog altijd schitterendā€¦ het enige waar ik me ā€œzorgenā€ om maakā€¦ de dikte van de wijzerplaat in combinatie met de hoogte van de pijpenā€¦ de Urenpijp was 1.05 als ik het me wel herrinerā€¦ als je dan een Urenwijzer van 0.15 dikte hebtā€¦ dan ligt ie met zijn buik op de wijzerplaatā€¦ of is de 9390 module ook met ā€œlange pijpenā€ leverbaar ?

Bedankt voor de op en aanmerkingen zover, ik neem de tips altijd mee, soms vind ik het wat toevoegen en soms nietā€¦ smaken verschillen nu eenmaal. Ik ben in ieder geval wel blij met de tips want het geeft altijd weer nieuwe inzichten.

Ontwerp maak ik met SolidWorks.

Bij deze nog de wijzerplaat, ik heb de powerindicator wat kleurrijker gemaakt, als de rood/witte markeringen in beeld komen dan word het tijd om je pols weer wat beweging te geven :smile:

Hier ook nog twee doorsnedes, zoals jullie zien hangt het uurwerk nog los. Ook is de ruimte te zien die beschikbaar is, er valt niet veel te schuiven, dit heeft voornamelijk te maken met de kroon, deze wil ik niet te laag op de pols hebben.

Met passen en meten word de meeste tijd versleten!

2 likes

Gezien de ruimte onder het kaliberā€¦ zou ik zeggenā€¦ maak de Caseback veel vlakkerā€¦
zo op het eerste gezicht denk ik dat je de Caseback pakking op deze manier wel kan gaan vergetenā€¦
en de LugHoles lijken me wat aan de grote kant, of wil je schroefpennen gaan gebruiken?..

Jaā€¦ ik geef toeā€¦ 'k ben kritisch ā€œjongemanā€. . :slight_smile: ā€¦ maar ik heb meer met dit beiteltje gehaktā€¦
'k zie ook dat je het glas rechtstreeks in de kast getekend hebtā€¦ daar moet natuurlijk nog een pakking omheenā€¦ om het glas erin, en het water eruit te houdenā€¦

het Uurwerk kun je in een ring monterenā€¦ en dat middels ā€œklemplaatjesā€ in de kast opsluitenā€¦ die plaatjes maak je bijvoorbeeld van Fosforbrons, of verenstaalā€¦ zo kan alles nog een beetje veren in de kastā€¦ het Randje om het uurwerk, daar hang je 'm in op in de houderringā€¦
en zoals je het nu ook kan zienā€¦ de urenwijzer ligt op zijn buikā€¦ Wat je ook kan doenā€¦ Losse naven in de wijzersā€¦ dan heb je meer speelruimteā€¦ wel een lastige om te makenā€¦ wanddikte moet niet meer zijn dan 0.2 0.3 mm, ze moeten wel een beetje ā€œveerkrachtā€ hebben ā€¦ anders krijg je de wijzers er niet eens op, of niet strak genoegā€¦ meer dan 5Āµm speling heb je daar nietā€¦

Verder?..

ā€¦ 7Ā½ā€¦ :smile:

1 like

wat een fantastische klok.

Thnx :wink:
Tenminste als je het over de PB hebt anders moet ik je teleurstellen
want ik heb niet veel met het eigen ontwerp te maken behalve dat ik
ā€™m steeds leuker begin te vindenā€¦

Het ging over uw klok :smile:

Maar ik vind t eigen ontwerp van de TS ook mooi :wink:

Sodeknetters, ik ben even weg geweest, en zie nu primaire kleuren!
Mooi!!!

Hendrik

Hoi,

Ja ziet er goed uit het contrast op de reserve.
Een beetje geĆÆnspireerd op een alti-meter candy bar, top! :+1:

En zoals al geopperd houd ik ook van een zo
vlak mogelijk caseback.

Als je wat verder bent met het project is het misschien handig
toch even een goedkope plastic 3D dummy te maken van de kast.

Grt.