Eigen ontwerp!

Bedankt voor de op en aanmerkingen zover, ik neem de tips altijd mee, soms vind ik het wat toevoegen en soms nietā€¦ smaken verschillen nu eenmaal. Ik ben in ieder geval wel blij met de tips want het geeft altijd weer nieuwe inzichten.

Ontwerp maak ik met SolidWorks.

Bij deze nog de wijzerplaat, ik heb de powerindicator wat kleurrijker gemaakt, als de rood/witte markeringen in beeld komen dan word het tijd om je pols weer wat beweging te geven :smile:

Hier ook nog twee doorsnedes, zoals jullie zien hangt het uurwerk nog los. Ook is de ruimte te zien die beschikbaar is, er valt niet veel te schuiven, dit heeft voornamelijk te maken met de kroon, deze wil ik niet te laag op de pols hebben.

Met passen en meten word de meeste tijd versleten!

2 likes

Gezien de ruimte onder het kaliberā€¦ zou ik zeggenā€¦ maak de Caseback veel vlakkerā€¦
zo op het eerste gezicht denk ik dat je de Caseback pakking op deze manier wel kan gaan vergetenā€¦
en de LugHoles lijken me wat aan de grote kant, of wil je schroefpennen gaan gebruiken?..

Jaā€¦ ik geef toeā€¦ 'k ben kritisch ā€œjongemanā€. . :slight_smile: ā€¦ maar ik heb meer met dit beiteltje gehaktā€¦
'k zie ook dat je het glas rechtstreeks in de kast getekend hebtā€¦ daar moet natuurlijk nog een pakking omheenā€¦ om het glas erin, en het water eruit te houdenā€¦

het Uurwerk kun je in een ring monterenā€¦ en dat middels ā€œklemplaatjesā€ in de kast opsluitenā€¦ die plaatjes maak je bijvoorbeeld van Fosforbrons, of verenstaalā€¦ zo kan alles nog een beetje veren in de kastā€¦ het Randje om het uurwerk, daar hang je 'm in op in de houderringā€¦
en zoals je het nu ook kan zienā€¦ de urenwijzer ligt op zijn buikā€¦ Wat je ook kan doenā€¦ Losse naven in de wijzersā€¦ dan heb je meer speelruimteā€¦ wel een lastige om te makenā€¦ wanddikte moet niet meer zijn dan 0.2 0.3 mm, ze moeten wel een beetje ā€œveerkrachtā€ hebben ā€¦ anders krijg je de wijzers er niet eens op, of niet strak genoegā€¦ meer dan 5Āµm speling heb je daar nietā€¦

Verder?..

ā€¦ 7Ā½ā€¦ :smile:

1 like

wat een fantastische klok.

Thnx :wink:
Tenminste als je het over de PB hebt anders moet ik je teleurstellen
want ik heb niet veel met het eigen ontwerp te maken behalve dat ik
ā€™m steeds leuker begin te vindenā€¦

Het ging over uw klok :smile:

Maar ik vind t eigen ontwerp van de TS ook mooi :wink:

Sodeknetters, ik ben even weg geweest, en zie nu primaire kleuren!
Mooi!!!

Hendrik

Hoi,

Ja ziet er goed uit het contrast op de reserve.
Een beetje geĆÆnspireerd op een alti-meter candy bar, top! :+1:

En zoals al geopperd houd ik ook van een zo
vlak mogelijk caseback.

Als je wat verder bent met het project is het misschien handig
toch even een goedkope plastic 3D dummy te maken van de kast.

Grt.

[quote=ā€œArie_Kabaalstra, post:102, topic:42690ā€]
Jaā€¦ ik geef toeā€¦ 'k ben kritisch ā€œjongemanā€. . ā€¦
[/quote] blij dat je mij een jonge man noemt :slight_smile:

het pakking verhaal moet ik nog verder uitwerken, wel aan gedacht maar nog niet uit gewerkt.

Die plastic dummy maken kan ik gelukkig zelf, maar die maak ik pas als ik denk dat alles kloptā€¦

Viel me ook meteen op! Ik vind nullen niet altijd geslaagd, maar in dit design errrg geslaagd!

Hier nog even 2 doorsnedes waar wat meer detail te zien is, tevens wat pakkingen aangebracht en de wijzers wat meer ruimte gegeven.
Ik heb eergisteren 2 neppers gesloopt om wat meer inzicht te krijgen in de techniek, dat valt nog niet meeā€¦ :smile: wel een gepruts als je niet het juiste gereedschap hebt, gelukkig hoeven ze niet meer in elkaar gezet.

Wat de wijzers betreft, deze hebben nu een onderlinge ruimte van 0.15 mm, ik weet niet of dit voldoende is, lijkt mij van wel.
Wat ik ook nog uit moet zoeken is de passingen voor de (alle zwarte rondje) O-ringen.
Op de doorsnede zie je trouwens de bandpennen, niet de lugholes.

Komende week heb ik niet zo heel veel tijd, dus een update kan wat langer duren.

de pakking in je bodem, die zit te dicht bij je schroefdraadā€¦ dat gaat niet werken zoā€¦ je kunt beter een cilindrisch gedeelte tegen het deksel maken, dat in de kast valtā€¦ dan kun je een half-open pakking groef maken, de pakking ligt dan in het hoekje onder de schroefdraad in het deksel, en valt in een hoekje in de kastā€¦ zo heb je zeker een goede afdichtingā€¦

0.15 zal voldoende speling zijn voor de wijzersā€¦ maar iets te veel Lume eropā€¦ en ze lopen aanā€¦ 't is Kiele-kieleā€¦ ze zullen ook allemaal kaarsrecht en superstrak moeten zijnā€¦

Mooi, snap van de technische praat nix, plaatjes kijken gaat prima!

3 likes

Ik vind de horizontale powerindicator met het groene too much (zeker icm met de datum). De subtielere verticale variant in oranje waardeerde ik meer. Aan de andere kant snap ik best dat je wat aandacht wil vestigen op deze feature. Hoe dan ook erg leuk om te volgen en veel succes!!

gr, HJR

Even tussendoor, welk boek is een must read voor iemand die een horloge wil maken?

Haha, same here, sterker nog: zelfs het plaatje kijken vind ik lastig. Als ik het plaatje zo zie, vind ik het wel een gigantisch groot horloge worden! :grin:

1 like

Maar voor dat geldā€¦ kun je ook een leuk horloge kopenā€¦ :smile:

Dat is ook een aanrader wat mij betreftā€¦ veel infoā€¦ niet zo zeer over het bouwenā€¦ maar je leert er veel van over hoe een uurwerk in elkaar zit, en hoe het functioneertā€¦

het maken van alle onderdelenā€¦ dat is het moeilijksteā€¦ een kastje makenā€¦ dat kan iedereen die een beetje precies kan werken en beschikt over een draaibankje en een freesbankjeā€¦

Jouw kast bijvoorbeeldā€¦ de binnenkantā€¦ die kun je in zijn geheel draaienā€¦ de zitting voor het glas, die draai je er vanaf de andere kant inā€¦ en dan draai je de voorkant conischā€¦

Dan komt het moeilijkste deelā€¦ de buitenkantā€¦ ik denk dat het handigste is, eerst op de freesbank, om de platte kanten en de Lugs uit te frezenā€¦ dan kun je nog meten op de vlakke kanten als ie weer op de draaibank moetā€¦ als je een spanplaat hebt, dan is dat het makkelijkstā€¦ maak een houder waar je je horloge op kan klemmen aan de binnenkantā€¦ , met een nok aan de onderkant die in de gleuven van je spanplaat pastā€¦ je spant de kast excentrisch op om de buitenkant te draaien, en dan draai je em een halve slag om, en doet de andere kantā€¦

Lijkt me verstandig de kastjes maar door Arie te laten maken :laughing:
Hendrik

p.s. hoe ziet je ontwerp er uit met i.p.v.de minuten steepjes, puntjes zoals op de IWC Portugieser?

Ik heb het idee dat de wijzers maken de grootste uitdaging gaat worden, de kast zelf is denk ik het minst lastig.

Zojuist de volgende boeken besteld, @Arie_Kabaalstra bedankt voor de links, die eerste heb ik maar even laten liggen :wink:

@hendrik Ik ga toch zelf maar de uitdaging van het kastje maken aan :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Hier een vergelijkend plaatje met stippen en streepjes, streepjes heeft mijn voorkeur.

Die 3 rode lijntjes moet je even niet op letten, is nog een secret feature :no_mouth:

3 likes

Ik vind de strepen rustig ogen. :+1:

Die eerste suggestieā€¦ wil em graag hebben. .maarā€¦ kan em momenteel niet bekostigenā€¦

dat boekje ā€œhow to build your first watchā€ā€¦ ik heb em even ingezienā€¦ voor mij te ā€œjip-en-jannekeā€ā€¦ maar jaā€¦ ik heb wat dat betreft mijn vak meeā€¦

Qua indicesā€¦ ik vind de streepjes het mooisteā€¦
@hendrik, 't zou mooi zijn als ik de kastjes mag gaan makenā€¦ maarjaā€¦ 'k moet er van levenā€¦ dus dat gaat niet meer voor het ā€œkistje bier-Doos gebakā€ Tariefā€¦ :slight_smile:
Mocht @ArjanV overwegen om zijn eigen Microbrand te startenā€¦ dan weet ie me te vindenā€¦ :wink:

1 like