Eigen ontwerp!

Ik zag op de foto dat je een beitel met VHM wisselplaat gebruikte… Die trekt het wel… hou wel in de gaten… die wisselplaten hebben allemaal een afronding aan de punt… ook de binnendraai plaatjes… en je wilt eigenlijk een scherpe hoek hebben voor de zitting van de wijzerplaat…

als je een uurwerkring gaat gebruiken om het uurwerk te monteren… 't randje aan het uurwerk waar ie mee in de ring komt te hangen, is al kleiner dan de radius van de meeste wisselplaten…

zelf een beitel slijpen is hier het devies… je kunt dat van HSS Toolbit doen… voordraaien met de wiselplaat, en dan de laatste paar tienden, en de radius van de wisselplaat eruit kriebelen met het HSS toolbit…
Als je beitels hebt met gesoldeerde hardmetaal plaatjes… die kun je ook zelf slijpen… gaan wat langer mee…

Ik verslijp wel eens een wisselplaat, daarnaast heb ik ook houders liggen waar ik hardmetalen plaatjes op gesoldeerd heb.
Ik moet alleen weer wat HSS toolbits bestellen, de kast raakt een beetje leeg!

Tip van Flip… je kunt ook VHM Baartjes bestellen… Ik heb op mijn draaibank zelfgemaakte beitelhouders… stukje zilverstaal waar ik een stukje VHM in klem… werkt geweldig

je moet wat… als je kijkt naar de prijzen van “Speciaal gereedschap voor de Horlogerie”…

Hoe herkenbaar! Heb ook een la met diverse homemade tools liggen, wij techneuten zijn ook allemaal hetzelfde! :smiley:

Nu we het toch over de techniek hebben, hier nog wat plaatjes van de binnenkant hoe ik het nu bedacht heb…

Iets aangepaste secondewijzer.

2 likes

LIKE!.. mooie constructie… die schotelveer is een mooie oplossing… het weekijzeren binnendeksel van mijn vaders Verdal heeft een soortgelijke constructie… er ligt een ring om het uurwerk, en daarin ligt het binnendeksel, dat is vormgegeven als een schotelveer…

je zou het ook kunnen doen met een verticale verende ring… stukje Fosforbrons plaat doet wonderen… maar dit werkt ook…

Beter denk ik …
maar ik begrijp niet waarom het zwaartepunt daar moet liggen
onder ideale omstandigheden lijkt me dat dat zwaartepunt
midden op /boven het asje ligt,


ik snap dat het lastig is maar kun je zo’n kort uiteinde niet
zwaarder maken ?

Zou het echt zo’n probleem zijn? Mijn 45 jaar oude Tissot (PR 516) heeft helemaal geen “contragewicht” aan de secondewijzer:

En nee, hij is niet afgebroken, dit is origineel. :wink: :sunglasses:

1 like

@Arie_Kabaalstra, Schotelveren heb ik nog liggen, dus dat is een makkelijke keus.

@Carpe_tempus, om het zwaartepunt exact in het center te krijgen moet in een flinke prop toevoegen…

Dit kan niet de bedoeling zijn :scream:
Met platina kan ik 4.5x lager, dus 0.4mm i.p.v. 1.7mm :wink:

Ik kan het mij bijna niet voorstellen, maar de secondewijzer (zonder verdikking) zou ongeveer 0.02 gram gaan wegen!

@wbcoupe, Ik weet niet hoe belangrijk het is, ik heb het her en der gelezen, ik moet me er nog wat meer in verdiepen, ik kan mij voorstellen dat het bij elk uurwerk anders is.

@Carpe_tempus, om het zwaartepunt exact in het center te krijgen moet in een flinke prop toevoegen…

ach… met een prop verarmd uranium valt dat wel mee :smiley:

Als je goed kijkt in de Documentatie van een Uurwerk… daar staat ook het nodige in over maximaal gewicht en zwaartepunten van wijzers… :smile:

Optimaliter ligt het zwaartepunt van een wijzer in het hart van de as… 't kan ook best zonder… maar het is beter voor het nauwkeurig lopen dat de boel een beetje in balans is… anders moet 't uurwerkje elke keer zo’n zware wijzer mee omhoog slepen… en… heel erg zwaar hoeft een secondenwijzer niet te zijn om de boel te verstieren… ik heb eens een experimentje gedaan… snippertje messingplaat 0.2 dik… gaatje erin… en dat op de secondenwijzeras gezet… snippertje was 4 mm breed ofzo… geen contragewicht… mooi dat ie em niet rond kreeg?

even out off the box denken,
Zou het voor de afleesbaarheid niet beter zijn om een uurwerk te hebben waarbij eerst de minutenwijzer op de as gaat,
en daarboven de urenwijzer ?
nu is dat omgekeerd waardoor je door die extra hoogte/parallax
niet altijd de minutenwijzer boven het juiste minutenstreepje ziet.

Uiteraard een klein probleem maar alle beetjes helpen om een horloge
nét even wat beter te maken he.

1 like

goeie gedachte… maar dan moet je het uurwerk heel anders gaan ontwerpen… de urenwijzer word vanaf de centrale as aangedreven, door de minuutpijp via een tandwieloverbrenging naar het urenrad. om dat om te bouwen… dat wordt een hele lastige…
't is daarom dat men ervoor gekozen heeft Chapterringen te maken…

Ooops wat een (denk)werk alleen al om een secondewijzer. Zo storend is / was hij nou ook weer niet.
Maar geloof ook dat ik daarom al eens eerder had verwezen naar de Citizen, omdat deze een soort logo aan de achterzijde van de secondewijzer hebben, leek mij eerder altijd sier, maar begrijp nu dat dat ook voor het gewicht is.
En om daar nu een mini vogel te maken wordt te priegel, en misschien zelfs poppenkast.
Een hele korte secondewijzer lijkt mij ook mooi, maar dan wel goed verlicht, dichtbij de as.

Ik hou mijn mond even en lees gewoon weer ff

:smile:

Seiko ne15b
Regulation hands unbalance
Hour : Less than 1.50 μN·m ( 150 mg·mm )
Minute : Less than 1.25 μN·m ( 125 mg·mm )
Second : Less than 0.20 μN·m ( 20 mg·mm )

Miyota 9015
Balanceable weight of hands
Second hand Max. 0.60μN ・m
Minute hand Max. 1.25μN ・m
Hour hand Max. 1.50μN・m

De Miyota heeft meer vermogen…
Nu nog even begrijpen wat het inhoud en dan kunnen we weer verder.

Dit zijn de maximum momenten die het uurwerk aankan. (kracht x arm)
Het moment van je wijzer kun je uitrekenen door de afstand van het zwaartepunt van de wijzer naar de as te vermenigvuldigen met de kracht van de wijzer.

In het geval van de Miyota geven ze alleen de krachten (in Newton) aan, bij de Seiko ook de massa; die kun je eenvoudig in elkaar omrekenen: 1 kg is ongeveer 10 N (zolang je op aarde blijft tenminste :smile:)

Succes! :smile:

Zo even Cousins leeg gekocht… :yum:

Diverse gereedschappen, O-ringen, verbruiksmaterialen en een Miyota 9015 uurwerk.
Als tussenoplossing heb ik een mineraalglaasje met de juiste diameter en dikte besteld, geen idee wat de bolling is.
Binnenkort eens contact opnemen met Horlogeglas.nl, eens kijken wat zij kunnen met een saffier glaasje op maat.

Nu nog kijken waar ik aan een kleine hoeveelheid Super-LumiNova® in de kleur C1 of C3 en donker oranje kan komen.

2 likes

Ik denk dat je bij een iets te grote hoeveelheid luminova
je dat hier op het forum wel kwijt kunt .

Dus maar meteen een kilo bestellen dan :smile:

Ik ben wat aan het stoeien geweest met de seconden wijzer, hier een aantal mogelijkheden die de revue gepasseerd hebben. Ik heb al een keus gemaakt maar ik ben wel benieuwd naar jullie voorkeur.

1 of 5
Sodeknetter, zo op het plaatje is het een plaatje

9, met afstand.

1 like