Heb je, of weet je waar te vinden, ook een overzicht in welke periode welk model geproduceerd werd?
Lijkt me leuk om er een uit januari 1981 te hebben, maar kom vooral eind 60 en 70 tegen.
Heb je, of weet je waar te vinden, ook een overzicht in welke periode welk model geproduceerd werd?
Lijkt me leuk om er een uit januari 1981 te hebben, maar kom vooral eind 60 en 70 tegen.
De productie is in 1979 gestopt. De focus was op quartz in de 80s.
Ik vond het een uitgebreid en interessant verslag. Bedankt hier voor.
Dank voor het delen van dit stukje research over deze interessante Seiko modellen.
Mocht ik er ooit in de markt zijn kan ik hier mooi maar terug grijpen.
Goh grappig, ik post net dit en google daarna maar eens om te zien of ik nog wat kan vinden over de Seiko. Natuurlijk kom ik gewoon op het forum terecht
Nice! Zelfs met Nederlandse dag zo te zien.
Haha zo bedoelde ik het niet. Ik doelde op het dagschijf met “Zo” (zondag).
Dat klopt
Vandaag opgeduikeld. Ik had er een topic van gemaakt en heb er een linkje naartoe geplaatst in eerdere reactie. Maar erg leuk dat het nog in originele en functionerende staat is. Kan het me nog goed herinneren dat horloge. Ga nu stiekem dat vintage ook wel leuk vinden.
Ik weet niet of het erg is als ik dit oude topic weer wat leven in blaas met enkele toevoegingen van mijn (ex) horloges. Kleine algemene aanvulling, het duizend, honderd en tiental bepaalt het model en kast. Het laatst cijfer bepaalt de wijzerplaat en de markt waarvoor het horloge bestemd was. Vandaar dus de “x” als laatste nummer
6139-602x
De dokters chrono met pulsations bezel. Erg a-typisch voor een 6139 maar deze heeft acryl glas en is niet waterdicht tot 70m. Vandaar ook het ontbreken van de 70m resist platen van deze. Ik vind dit de meest dressy 6139 die er is.
6139-604x
90+% van deze horloges heeft een ghost bezel gekregen omdat de originele grijs op grijze tachy niet bestand was tegen de tand des tijds. Ook verkrijgbaar met oranje wijzerplaat, de enige 6139 met oranje plaat.
6139-701x
Qua kast identiek aan de 700x’en maar met tachymeter onder het glas. De 7010s en 7011s zijn de enige modellen met arabische cijfers als indices. Die gaan ook voor erg ongezellig prijzen over de toonbank tegenwoordig. Die van mij is een 7012.
6139-706x
Net als de Pogues heeft dit model een draaiende bezel. Bijzonder kleurrijk en uitgesproken model ook.
Maar ik zat net te tellen, er zijn er 14 in totaal toch? Er zijn er nu nog twee die niet in dit topic getoond zijn.
Ik had juist begrepen bij andere bronnen dat de witte inner bezel bij de 6139 6002 “pogue” een aftermarket versie is en geen origineel. Met de kanttekening dat de gele inner bezel door de jaren heen vervaagd en richting wit gaat. Er zwerft egens nog een foto op internet met de originele catalogus van de diverse varianten. Hierin ontbreekt zowel de witte als zwarte inner bezel. Over de zwarte is tevens discussie of dit nu wel of geen originele combi zou zijn.
Verder mooi verhaal en mooie serie
Dacht dat de zwarte ook wel Aussie Pogue wordt genoemd en echt zou zijn. Maar zelf te weinig kennis om hier zeker over te zijn
Nee de witte kan ook origineel zijn maar veelal zijn ze nep. Gele inner bezels zijn nog zeldzamer aangezien ze veelal wit verkleurde door de tand des tijds, mar ze zijn wel degelijk met zowel wit als geel geleverd
Leuk dat er een kleine (flinke, haha) aanvulling is. Bij mij staat het op een lager pitje momenteel dus leuk dat er weer wat meer info komt te staan!
Het zijn overigens 20 soorten (hoewel sommige zeer dicht bij elkaar liggen qua vorm)
Alles onder elkaar geeft
600x
601x
602x
603x
604x
700x
701x
702x
703x
705x
706x
707x
708x
710x
800x
801x
802x
803x
804x
805x
Een flinke lijst dus, maar zeker het verzamelen waard
Een gele Pogue met donkere bezel kan inderdaad een originele Aussie Pogue zijn. Met de nadruk op kan, er zijn ook enorm veel frankens natuurlijk.
Ah ja, ik had verkeerd geteld. Wel zijn natuurlijk sommige kasten uit het lijstje hetzelfde. Leuk om ze inderdaad wel allemaal gehad te hebben.
Waar heb je deze informatie vandaan? Ik zeg niet dat ik alles weet maar heb me de laatste tijd er uitgebreid in verdiept omdat de pogue op mijn verlanglijst staat.
Op de WUS website staat een heel stuk over de pogue, hier wordt zowel de witte als zwarte inner bezel bestempeld als niet origineel:
http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-6139-600x-chronograph-collectors-buying-guide-140803.html#/topics/140803
En in dit stuk worden alle originele variaties genoemd waar de witte en zwarte inner bezel variant niet in voorkomt, inclusief originele catalogus:
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/161337-seiko-6139-600x-pogue-catalog-all-variations-models.html#/topics/161337
Veel oudere info is incompleet en/of incorrect.
Dan ga ik even verder kijken op die sites voor een update Tot dan blijf ik wel even eigenwijs en haak ik af bij witte of zwarte inner bezels tot ik bevestiging heb. Zeker omdat de originele catalogus dit niet toont. Even een kanttekening bij een originele pogue:
de kleine wijzer van de, door Col. Pogue zelf gedragen, 6139 6002 is ook niet origineel gezien het niet de druppelvormige wijzer betreft.