Ze zijn er nog, mijn vader heeft ze nog liggen.
Mijn eerste mechanische horloge want kwarts was er nog niet. Een birmesa automatic die mijn vader ooit zelf nog heeft gedragen. Aan het bandje is wel te zien dat ik nog erg jong was.
De grap is dat het na zeker veertig jaar weer direct aan het tikken gaat en nog prima loopt. Ik was toentertijd verguld met mijn “gouden” horloge, Het draagt de sporen van gebruik, het heeft veel gezien aan de pols van een jochie wat natuurlijk nergens op lette.
De volgende is ook een hele leuke, de klok van pa. Ongeveer helft zeventiger jaren is die gekocht door mijn vader. Naar zijn zeggen toen voor 350 gulden nieuw gekocht. Een Seiko automaat met stopwatch. Geen tussentijden maar ook deze tikte direct weer na wat bewegen. Wat hebben mijn broer en ik gelachen om die idioot grote klok. We noemden het de Big Ben, een reiswekker etc. In mijn gedachten was het nog steeds een monster…
Hij is platter en ongeveer net zo groot als mijn Tissot PRC200 chrono
En nu, nu vind ik hem eigenlijk best wel heel gaaf
Eigenlijk best leuk dat vintage en wie weet komt daar toch ook een collectie van. Ik heb in ieder geval weer met plezier naar wat oude herinneringen gekeken en leuk dat ze er nog zijn en nog werken.
Ah, een kenner? Ja, die zit er nog bij maar geen extra schakels meer. Trouwens een hele aparte band. Erg dun en ik ben alleen de dikke banden gewend en wist niet dat ze zo dun ook bestonden
De prijs die je noemde leek me eerst nogal hoog. Ik weet dat instap 3 wijzerhorloges in 1970 bij zo’n 25 gulden begonnen namelijk.
Ik ben eens gaan zoeken en ik zie hier dat een Rolex Sub in 1975 ca $350 was (uit de grafiek uitgelezen):
Dat deed me denken dat 350 gulden voor een Seiko best veel was.
Echter, in een catalogus uit 1975 vind ik een waarschijnlijke prijs van 19.000 yen voor de unicompax Seiko chrono’s.
edit: ik kan even niet vaststellen hoeveel dat was en ik ga nu even niet verder zoeken. later, of iemand aners.
Die prijzen is altijd een lastig verhaal. Het luxe horloge bestond toen nog niet echt en een Rolex was een toolwatch. De prijs van een sub lag dus relatief veel lager. Zo’n Seiko 6139 kostte destijd rond de 110$ en die Sub dus 350$. Ook kan je historische munteenheden niet zomaar vergelijken vanwege inflatie. Ik weet niet of het horloge destijds 350 gulden koste, in ieder geval wel 200+ denk ik.
Heel attent van je Nils, vooral het chronograafje vind ik een super match met dit bandje, thx!! Die band van jou lijkt er totaal niet op, die ik al had met de ronde rupsgaten van bovenaf wel maar die heeft massieve schakeltjes. Wel weer wat om op mijn mini verlanglijstje te zetten zo´n vouwstaal bandje - een fantastisch tijdsbeeld vind ik!!