Het grote Boderry avontuur oftewel een review van een Chinees klokje

Het vervelende van die hele Corona lockdown is dat je jezelf op een gegeven moment het leplazerus verveeld en dan rare dingen gaat doen.
Zo ook met mij en voor ik het wist had ik 2 Boderry’s gekocht. In China.
Nu weet ieder weldenkend mens dat Chinese spullen prima zijn zolang het maar telefoonhoesjes zijn maar dat je van horloges ver weg moet blijven. De replica’s zijn alom bekend en worden in grote getallen voor prijzen waar je net aan een Happymeal voor kan kopen aangeboden op Marktplaats en Ome Ali.
En toch …
Soms rolt er ergens uit een Chinese fabriek een horloge met een origineel design, een goede kwaliteit en een goede prijs. Het probleem is dat dit soort producten wordt overschaduwd door de troep die de rest uitspuugt.
Chinees staat niet altijd synoniem voor rotzooi.
Via AliExpress de fabriek van Boderry weten te bereiken en contact gezocht. Ik had al een review gezien van de Titanium BDA002T voor de prijs van 148 US incl. verzenden en die was niet verkeerd. Ik bedoel, waar vind je nog een massief titanium klok voor dat geld. Titanium band hadden ze (nog) niet maar er was wel een stalen versie van het horloge met een stalen band. Ook 148 US.
Nu ben ik wel van de Titanium horloges, ik heb een fraaie verzameling Titanium Seiko’s van rond 2000 dus heb er twee besteld. De Titanium BDS002T met zwarte plaat en de en de stalen BDA02 met blauwe plaat.
Kreeg ik nog 5% korting ook. Goudvink die ik ben.
Keurig verstuurd met DHL en na een weekje … dingdong… doos afgeleverd.

In de doos zaten 2 goed verpakte dozen en 2 draagtasjes. Kijk, daar begon het toen al mee. Draagtasjes. Ik vind dat een afknapper. Moet je als merk niet doen vind ik. Die gingen meteen aan de kant.
De horlogedozen uitgepakt. Dikke kartonnen omdoos met voorflap met daarin een zwarte,echt lederen doos met zwarte stiksels en goudkleurige opdruk. Heel fraai en degelijk. Op de doos lag een mapje met daarin een kaartje en een pasje, keurig verzorgd en handgeschreven tekst.




Horlogedoos opengemaakt en voilla, de horloges zien daglicht. Ik moet zeggen, ziet er prima uit. De horlogedoos straalt degelijkheid en luxe uit. Echt leder, fraaie binnenkant en stevige constructie. Ook de rol waar het horloge op zit is leder en van dezelfde degelijkheid als de doos.
In de doos zaten op de boden nog een schakels tooltje en een user manual.


De horloges waren verpakt on plastic en vooral voor de stalen versie met stalen band hadden ze ruim gebruikt. Ook een extra dunne laag dus het zat werkelijk overal tussen. Zonder gekheid, ik ben een kwartier bezig geweest om het plastic van beide horloges te verwijderen.

Eerst de Titanium versie maar eens gepakt.

Er vallen 2 dingen meteen op. Het gewicht van slechts 69 !! gram en de open achterzijde.
Er is een fraaie dikke lederen band geplaatst in een kleur die het beste is te omschrijven als “vintage leder” Er is een dunne laag leder gestikt tussen de band en de pols met het Boderry logo en naam erin. Er is een versteviging ingenaaid van de bandaanzet tot halverwege de band. De sluiting is matte en voorzien van gegraveerde Bpderry naam.

De kast is massief Titanium en ziet er heel netjes uit. Geen enkel slijpspoor, geen polijst sporen en glad afgewerkt. Zijkanten zijn glanzend en de bovenzijde is gematteerd. De vaste bezel is ook gematteerd en voorzien van zwarte markers en inkepingen. Ook de kroon is verassend netjes afgewerkt. Helaas geen screw-down versie.
Achterzijde is een verhaal apart. De deksel is Titanium en saffierglas (jawel, voor en achterzijde saffierglas) en heeft geen inkepingen om het los te maken maar een soort “golfjes”bij gebrek aan een betere omschrijving. Scherpe en diepe graveringen met de bijzonderheden. Al met al een zeer fraaie combinatie met een zeer hoog niveau van afwerking. Het uurwerk is een 21 Jewels Hangzhou 7200 waar ik werkelijk niets over kan vertellen. Op internet is niet echt veel te vinden over dit specifieke type maar wat ik van Hangzhou vind vertelt mij dat het niet het beste en niet het slechtste Chinese uurwerk is. We zullen zien. Optisch is het een lust voor het oog. Grijs met een opvallende goudkleurige rotor en veer. Blauwe schroef in het midden en zilverkleurige schroefjes. Ik moet zeggen, ik heb lelijkere achterzijdes gezien.
Uurwerk is een automaat het handmatig opwind mogelijkheid. Uurwerk is lawaaiig met schudden maar loopt prima. Na er enkele dagen mee gelopen te hebben loopt hij 2 secondes voor op mijn telefoon en dat is opmerkelijk accuraat voor een Chinees uurwerkje. Zelf claimen ze 28.800 vph/Hz maag ik kan dit niet controleren.






Voorzijde. Ik had gekozen voor de zwarte plaat.
De plaat zit achter een saffier glas en is simpel en zonder opsmuk. Klein goudkleurig Boderry logo en in het wit de naam en klein het woord “automatic”
Datumvenster en grote lume uurmarkers. De uur, minuten en secondewijzer zijn voorzien van een lume tip. Secondewijzer is zwevend. De wijzers zijn zwart. En daar zit nu net het probleem. Zwarte wijzers tegen een zwarte achtergrond is geen goed idee. Vooral niet als alleen de tip van de wijzer voorzien is van lume. Als je het horloge in een bepaalde hoek hou is er niets aan de hand maar de tijd is verdomd lastig af te lezen. En dat is toch wel een dingetje bij een horloge.
Ook de lume heeft een levensduur van minuten. Al met al een zwaar minpuntje.

Overall conclusie van de BDA02T
Doos en verpakking absoluut top.
Bouwkwaliteit horloge is zeer hoog, geen afgeraffeld model en veel zorg aan afwerking besteed. Saffierglas voor en achter, mooi achterdeksel en een heel mooi uurwerk om te zien.
Draagcomfort is zeer goed. 69 gram en niet te groot 43mm zonder en 46 mm met kroon
Aflezen is slecht, lume is slecht en de kroon is geen screw down.
Zijn definitief minpuntjes
Voor 125 euro incl. verzenden zijn er definitief slechtere horloges met veel en veel mindere specs. Ik bedoel, Titanium, saffierglas, automaat en hoge afwerking. Als er witte wijzers op zouden zitten, scoort deze een 8 van 10.


De stalen versie is qua bouw hetzelfde maar dan in staal. Ok glanzend aan de zijkanten en gematteerd aan de bovenzijde. Dezelfde hoge afwerking. De stalen tikt 157 gram aan en dat is ook niet verkeerd. De band is een mooie zware kwaliteit met geschroefde schakels !!
Sluiting is een variant van de folding clasp met extra veiligheid. Solide slot van Stainless Stell (nee geen spelfout van mij)
Passing op de kast is waanzinnig krap en de solid end-links zitten als gegoten aan de kast. Werkelijk hele mooie passing zonder ook maar enkele vorm van speling of beweging.
Voor deze (blauwe plaat) hebben ze zilverkleurige wijzer genomen. Iets beter dan de zwarte van de Titanium versie maar nog steeds geen jubelstemming. Ook de lume is slecht.


De horloges hebben 125 euro per stuk gekost en dat is zeker niet teveel. De afwerking van beide modellen zijn zeer hoog en de horloges zien er optisch ook prima uit. Geen overdadige opsmuk en het uurwerk blijft heel fraai om naar te kijken .
Als ze bij Boderry andere wijzers zouden plaatsen en iets aan die beroerde lume zouden doen, hebben ze zowaar een kwalitatief hoogstaand horloge gemaakt met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Je moet even door de blabla van het kaartje en de spelfout op de sluiting heen kijken en dan komt er zowaar een fatsoenlijk horloge boven drijven. Een topper naar Chinese maatstaven, een aparte middenklasser met uitschieters naar boven en naar beneden naar Europese maatstaven. Qua bouwkwaliteit zeker op hetzelfde niveau als Seiko en Citizen en ik zou zelf durven zeggen dat het hoger is dan het gros van deze merken.
Ik ga eens kijken of ik de heren en dames van Boderry over kan halen om een Titanium op te sturen met witte wijzers.
Ik laat het weten.

Check de site uit

45 likes

Ziet er goed uit. Die zwarte wijzers zijn wel wat jammer inderdaad. Misschien kunnen ze gelijk nieuwe wijzers toesturen als je een horloge besteld? Vast iemand die die voor je wil wisselen.

Leuke review in elk geval en geniet ervan!

Lijkt me echt een goede bang for buck. Kost de helft van de michael kors van men vriendin, is automaat, ziet er mooi uit en de reviews die ik gelezen heb, zijn toch ook allemaal positief over de kwaliteit.

Heb je soms nog een foto waar je de horloge aan hebt?

Ik hoor bijna “inkoopactie!”…

1 like

Deze review zou ook mooi hier gelinkt kunnen worden.
Best gaaf horloge eigenlijk!
https://www.horlogeforum.nl/t/show-your-chinese-specials/218888

1 like

Naast een Invicta 1953

De passing van de end link aan de kast is echt niet normaal zo nauwsluitend. Geen fractie van een millimeter beweging.

3 likes

Leuke review. En fraaie horloges!

De kwaliteit is helemaal niet slecht van Chinezen horloges.
Maar onder de 100 euro moet je natuurlijk ook niet veel verwachte.
Heb zelf ook 2 Corgeut horloges van E 100,00
En de kwaliteit is heel hoog.


Leuke review!

Ziet er goed uit veel draagplezier.
En misschien een horlogemaker zoeken die de wijzers wit wil maken voor je?
Zou de afleesbaarheid zeker ten goede komen.

Toffe bezels hoor!

1 like

Had ik als laatste optie al in gedachten maar ik ga eerst eens kijken of Boderry witte wijzers los kan leveren.
Scheelt een boel werk (dus geld)
Maar bedankt voor de tip !!

1 like

Leuke review. Ik word altijd wel vrolijk als ik dit soort verhalen van onbekende merken lees, al dan niet Chinees. :+1:
Ziet er niet verkeerd uit.

Inderdaad, een keer wat anders dan de gebruikelijke dertien-in-een-dozijn stalen bezel met keramische- of aluminium inlay.

Bezel lijkt nog een klikje naar links te moeten of de inlay is niet goed uitgelijnd of de foto vertekent of…

Hij stond niet helemaal goed inderdaad op deze foto!
Maar is wel goed !

1 like

Zag deze al een keer voorbijkomen, een Chinees met een eigen design, moet niet gekker worden. Wat is de waterdicht rating eigenlijk?