Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Jij weet donders goed dat ik kamperen háát, en anders had je het kunnen afleiden, vervelende betweter.

4 likes

Als je een emmer tandpasta koopt wel.

2 likes

Laat jij je nou maar niet afleiden. :wink:

1 like

Wat word er precies bedoeld met een ‘SunBurst’? En hoe weet ik of een horloge dit heeft? Of heeft elk horloge dit? :roll_eyes: (Mijn username zegt het al)…

1 like

Het glanzen van de wijzerplaat. Als het oppervlak op een bepaalde manier is afgewerkt, kan een wijzerplaat net zo mooi glanzen als een CD.

Mijn Seiko heeft het niet:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/d/a/9/da9960de2cb68a200bcc3f8ae743c459aebeb625.jpg

Mijn Remova wel:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/f/1/7f12ede6feeeb4b759b83b1fff683e32b8757441.jpg

3 likes

Ik heb inmiddels Sietjs topic gelezen. Ik weet dat ik een saggerijn kan zijn, maar wat een geleuter zeg. Na alle onzinberichten over de eigen vakantie van forummers en diarree eruit te hebben gefilterd, moet de conclusie blijkbaar luiden dat de meeste mensen op vakantie als een dolle met hun armen zwaaien tussen rotspartijen. Daarna lopen ze via de slechte buurt naar het strand en kwakken hem in het zand. Waterdicht is trouwens een drogreden, want 90 procent van de forumleden heeft duikers door het hele huis slingeren.

Slechts enkelen slaan de plank ongenadig raak. Die zal ik hieronder citeren:

Dank aan @Zodiac, @Bidle, @Fate_Amenable_To_Change en @Horloge17 voor de juiste duiding.

12 likes

Sunburst gemarkeerd :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

5 likes

Gast!

4 likes

Ik kan mij best voorstellen dat je een goedkoper horloge mee op vakantie wilt nemen, en dat je in een andere tijdzone best wel de twee tijdzones naast elkaar wilt kunnen zien.

?

3 likes

Voor mij is een vakantiehorloge een soort one night stand die geen moer kost.

Ook ik wil genieten van mijn horloges op vakantie, maar ik ga niet met een horloge van 10k naar een Grieks eiland omdat ik weet dat ik onrust ondervind van elke keer dat ik hem afdoe. En ga nou niet lopen lullen over een kluisje etc. want er wordt gestolen als de raven.

2 likes

Goeie vraag.

We zitten hier op een horlogeforum en we zijn gek op allerlei technische details van een horloge.
Eigenlijk zouden we graag piloot, diepzeeduiker of james Bond zijn, maar in real life brengt 90% van de forumdeelnemers 38-40 uur per week door met het achter een bureau zitten en naar een beeldscherm staren.
Bij deze inspannende bezigheid wordt dan met graagte een duur horloge gedragen die het liefst waterdicht, schokbestendig en absoluut niet van nieuw te onderscheiden is.
Deze dure horloges worden ook niet gekocht met het doel waar ze oorspronkelijk voor ontwikkeld zijn, maar om 's nachts in bed te kunnen dromen over avonturen die we nooit mee zullen maken.
Een horloge uit de collectie mag ook vooral geen krasjes of wat voor beschadigingen dan ook oplopen. Dit verminderd de waarde. En we hebben een horloge niet om te gebruiken maar als waardevaste investering.

Maar zo af en toe, met name tijdens vakanties, willen we wel eens gek doen. Zomaar het zwembad bij het all-in resort inspringen, na de turbulente vlucht naar de Turkse costa’s. Op het strand liggen met al die verschrikkelijke, schurende, zandkorreltjes. Een 1-daagse trektocht door de ruige natuur van de veluwe in je genderneutrale ANWB-winkel kleding met je nordic walking stokken.

Voor dit soort spannende bezigheden heb je dan een apart horloge nodig om de kostbare exemplaren uit je collectie te ontzien.
Dit is dan het zogenaamde ‘vakantie horloge’. Een horloge die je gewoon kunt dragen als je achter je bureau weg komt. Een horloge die gewoon de tijd aangeeft. Een horloge die het gewoon blijft doen als het een keertje regent of als je je handen wast. Een horloge die zelfs blijft werken als je eens een keer in je handen klapt als je één van je koters aanmoedigt tijdens de mini-playbackshow op de camping.

Oftewel gewoon een goedkope Seiko dus.

23 likes

Je moet @Blauwbeer wel echt persoonlijk hebben hè?

Ik heb overigens ontzettend genoten van je bericht (en de andere berichten hier), maar mijn likes zijn op. :innocent:

4 likes

Is inderdaad hipster geleuter, net als al dat gedoe met “wat is je EDC blabla” https://everydaycarry.com/

Als ik op vakantie ga dan pak ik gewoon een horloge uit mijn verzameling, ik hoef er niet speciaal ééntje voor te kopen.

5 likes

Het is dus maar net wat je er zelf onder verstaat :wink:
Ik vind het wel allemaal leuke reacties.
Zelf ben ik het @MartijnV eens

en dan het liefst de meest foute die erbij zit :joy::joy:

2 likes

Niet mee eens. De strekking wel, maar wat is er mis met een horloge uit je collectie bestempelen als vakantiehorloge? Waarom zou je collectie überhaupt beperkt zijn tot horloges van 10k? Volgens mij zijn er legio Hf-ers die horloges hebben in de prijswijdte €50 tot een paar honderd of duizend euro.

In mijn collectie zit gewoon een aantal horloges wat ik mee durf te nemen op vakantie. Simpelere horloges? Hoeft niet eens, als ze maar minder sentimentelere waarde hebben. Mijn auto gaat ook mee, die pikken ze misschien wel net zo makkelijk of makkelijker tegenwoordig en is waardetechnisch veel meer waard.

Nerd talk.

Heb jij nog nooit “lullen” in je mond genomen?

That’s it, waar is mijn vlag?

Ik heb dat woord nooit in de mond genomen op het forum.

Edit: omdat ik e.e.a. heb geclusterd staat W.E’s reactie erboven in plaats van eronder. Verwarring alom.

Oh dear.
Dit topic roept meer vragen op dan het beantwoordt.

Verder: volledig eens.

Dat is heel wat wat je daar beweert.

:joy::+1:

1 like