Horloge wordt 's avonds moe

Forumleden,

Dit is een Seiko 5 5126 8110 “G.O.D.", uit 1968. Ooit op het forum verkregen middels een wat ingewikkelde constructie, maar dat is een ander verhaal. Let niet op het poolcommandobandje, ik had een dolle bui.
Met het horloge is iets geks aan de hand.

In de ochtend slinger ik dit horloge even aan, doe het om en zie de rest van de dag tevreden dat het keurig tijd houdt. Ik ben een avondmens en ga vrij laat naar bed. Zodoende viel me op dat de nauwkeurigheid die het horloge overdag tentoonspreidt, laat op de avond bij lange na niet wordt gehaald. Alsof het wilde zeggen “jij kunt wel lang op willen blijven, maar ik wil terug naar de horlogekist bij de andere horloges”. Omdat ineens een kwartier achterlopen niet normaal is heb ik het fenomeen nader bestudeerd.

Wat bleek: laat in de avond, ergens tussen 22.30 uur en 23.45 (het verschilt) stoppen de grote en de kleine wijzer ermee. Voor langere tijd. Ondertussen blijft de secondewijzer lustig doorlopen. Geen enkel probleem voor de secondewijzer, hij tikt gezellig zijn rondjes. Onderwijl doen de andere wijzers niks. Ze reageren als het ware niet op het harde werken van de secondewijzer, die steeds voorbijkomt en ‘doe eens wat’ zou moeten roepen. Na een tijd, zeg 20 minuten, een half uur, beginnen de andere wijzers langzaam weer te bewegen. Met de nadruk op langzaam, want de achterstand op de werkelijke tijd blijft oplopen. Al die tijd is het datumverzet bezig dag en datum langzaam ter verschuiven.
En dan, ergens ver na middernacht komt het hele geval weer op gang.

Voor mensen die niet zo’n lezer zijn een samenvatting:

  • horloge loopt goed tot plm 22.30
  • hierna gaat het stilstaan, maar de secondewijzer tikt door
  • uren later komt hij weer op gang.

Wat kan dit zijn? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het verzetten van de datum ermee te maken heeft. Maar is het niet raar dat de secondewijzer doorloopt? Is het reparabel? En zo ja is dat rendabel?

Kan een technisch onderlegd forumlid hier antwoord op geven? Mijn dank zou beregroot zijn.

5 likes

Ja.

Nee.

Maar peter komt zo met een beter antwoord. :zipper_mouth_face:

2 likes

Minuutpijp slipt net iets te makkelijk, denk ik. En dan net in die mate, dat dit alleen in de “zwaarste” periode van de dag, de datumverzetting, optreedt.

In mijn ervaring is het dan wel zo, dat de urenwijzer door blijft lopen als dit optreedt… :thinking:

Als je de wijzers handmatig verdraait, voelt dat ook vrij licht aan toevallig…?

@Koen, of welke gevorderde knutselaar/pro dan ook, jij nog een zinnige toevoeging/correctie?

6 likes

@peterlc

Zou het niets te maken kunnen hebben met dat de datum verzet teveel kracht van de veer kost? Zon seiko 5 is van 22.00 tot 4 ofzo bezig met dag/datum verzetten…?

Ik moet eigenlijk mijn waffel houden natuurlijk.

2 likes

Dan zou het horloge helemaal moeten stoppen met lopen, en dat gebeurt dus niet… :slight_smile: Verder niet heel gek geredeneerd hoor.

2 likes

Het verstellen van de tijd gaat zeer soepel. Een hamster zou er bij wijze van spreke geen enkele moeite mee hebben.

Nee, die houdt halt. In eendrachtige samenwerking met de minutenwijzer.

Niks menselijks is een horloge vreemd.

:roll_eyes:

2 likes

Typerend voor een minuutpijp die een kneepje nodig heeft. Moet er eerst even af daarvoor. Is best een ingreep, moet een hoop voor los - vooral datumsysteem. En eerst wijzers en plaat uiteraard. @Aad57, klusje voor jou…?

3 likes

Gelukkig. Zo kennen we je graag. :+1:

Maar wellicht lust jouw tijdwijzer ook wel een alcoholische versnapering? Is het haar manier om te zeggen: ‘vent, schenk ons ook eens even wat in.’

Ik probeer ook maar mee te denken …

Of breng haar eens naar een priester? Voor een rituele uitdrijving? 🤷🏽

1 like

Ai. Het is een horloge dat nog geen honderd euro waard is. Lijkt me dat de kosten de baten gaan overstijgen.

Dat wist je natuurlijk al voordat je dit topic startte.
Nu is het een afweging ‘is het me emotioneel waard’ of ‘vuilnisbak’ :sunglasses:

(Eindelijk heb ik ook iets gepost over ‘emotionele waarde’ :sunglasses:)

2 likes

Dat denk ik ook hoor. :wink:
Nu is het wachten op een gerespecteerd lid die een gewaardeerd lid te hulp schiet en de minuten- en urenwijzer weer in het gareel krijgt.

4 likes

Neenee, dit was niet bedoeld om een gratis hobbyist te vinden. Ik was gewoon nieuwsgierig. Ik heb geen spat verstand van techniek. Voor hetzelfde geld had iemand gezegd: ah ja, de frutsel van de takkel is losgegaan. Effe openmaken en weer vastklikken. Tientje.

7 likes

De frutsel moet je juist even van de takkel afhalen. Hiervoor gebruik je het best een takkelaar. Op marktplaats veelvuldig aangeboden voor een tientje. Even een tikje op de trampie geven en met een takkeltang de frutsel weer op de takkel plaatsen. Wel even rekening houden met de frutsel-takkel afstand. Dit moet ongeveer 0.02 mm zijn maar dit moet je tussen 22:00 en 04:00 even in de gaten houden.
Loopt het horloge binnen deze uren te snel, dan de frutsel-takkel afstand iets kleiner maken.

Da’s dan 15 euro.
Je mag het opsturen in een blanco envelop :blush:

9 likes

Eerst een cent overmaken. Ik stuur wel een tikkie.

https://takkel.me/j1o2i38u948z3hr89ez8r3a3

5 likes

image

4 likes

Ik denk liever niet aan ‘een gerespecteerd lid dat’. :thinking:

3 likes

Maar dan komt hij niet aan. :thinking:

4 likes

Je kunt het horloge doneren aan een liefhebber die het gebruikt als studieobject.
Zie het als ‘ter beschikking stellen aan de wetenschap’.
Gewoon, voor een betere wereld !

2 likes

Die richting zal het ook wel opgaan. Studie-object, reparatie of onderdelen. Ik zal denk ik een kleine bijdrage vragen als troost voor mezelf.