Mooi bling bling is niet lelijk.. Rado Conway

Mooi bling bling is niet lelijk, dat was in ieder geval mijn gedachte bij deze recente nieuwe aanschaf. Een Rado Conway uit de seventies. Op het forum zie ik niet zo vaak een Rado voorbij komen, of het nou vintage of nieuw is. Ik vind het zelf wel een sympathiek merk, met in het verleden interessante productinnovaties op het gebied van krasvastheid zoals de bekende keramiek armbanden (’‘high tech ceramics’’) in o.a. de Sentra lijn. Rado valt ook op door hun regelmatig opvallende design, hoewel dat zeker bij de sixties en seventies modellen m.i. wel eens ‘‘over the top’’ kan zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het soms gedurfde design juist wel leuk aan de Rado’s.

Dit exemplaar, een gold capped Rado Conway, is afgezien van de blingfactor (die ik zelf wel retro en cool vind) eigenlijk een vrij ‘‘normaal’’ en ingetogen model. Geen malle vorm, geen briljantjes op de dial (wat je regelmatig vaak ziet bij andere Rado’s uit dit tijdperk) maar een helderwitte wijzerplaat en strakke tijdsmarkeringen. Eigenlijk oogt hij nog redelijk modern. Hij heeft gelukkig ook nog de originele vergulde armband en kroon. En niet onbelangrijk, hij houdt nog goed de tijd, dus hij hoeft niet binnenkort voor een beurt weg.

Hieronder is wat ik er verder qua specificaties over heb kunnen vinden:

  • automaat, uurwerk ETA 2879, 17 jewels
  • Exacte productiedatum is onbekend, maar gezien de combinatie van
    het serienummer en uurwerk is dat ws. 1972 of 1973.

Uiteraard heeft dit oude model ook het bekende rode Rado ankertje, dat vrolijk naar links en rechts kan slingeren. Ik ben heel blij met deze vintage Rado en iedere keer als ik zin heb in wat bling bling aan de pols, heb ik nu iets leuks voorhanden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en als jullie nog wat meer weten te vertellen over de Rado Conway dan is dat welkom, want op internet heb ik niet zo gek veel over dit model gevonden…

14 likes

Elegant vintage horloge :ok_hand:

Ik meen, dat Rado een eigen nummer aan hun calibers gaf zoals 410 en 412, maar misschien vergis ik mij wel :thinking:

1 like

Ik heb hier nog een foto van het uurwerk, op 3 uur is heel klein ‘‘2879’’ te lezen… verder geen eigen Rado aanduiding te zien op dit uurwerk.

1 like

Klopt. Ook gewoon de ETA-nummers. Misschien alleen voor een gemodificeerde ETA een RADO nummer. Anyway, een erg leuke aanwinst :+1:

1 like


Leuk een Rado, zie ze inderdaad niet veel hier op het forum. Dit is de mijne.
Groet Martijn

1 like

Binnenkort verwacht ik nog een andere Rado. Misschien wordt dan eens tijd om hier een Rado-only draadje te beginnen… of was die er al? :grin:

U vraagt, wij draaien

1 like

Thx! Gelukkig, natuurlijk was die er al… :smiley:

En daarvóór: Rado Only :rofl::wink:

1 like

Rado heeft hele leuke horloges gemaakt vind ik. Vooral dat bewegende ding aan de bovenkant is een leuke eyecatcher.

1 like

Eigenzinnig spul altijd van Rado. Niet altijd mijn ding maar deze is inderdaad wat ingetogen :slight_smile:

Die correlatie zou ik niet zo hard op rekenen hoor. Ook nog netjes lopende werkjes kunnen al droog draaien of zelfs gaar zijn.
Is de foto van jouw horloge of van andere? Mijn horlogemak(k)er klaagt altijd dat als Rado pakkingen een zekere leeftijd hebben tot vervelende kauwgum worden. Tijdig vervangen is het devies dan. Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat deze niet zo lang geleden een beurt heeft gehad, dan heb je geluk. Even op de timegrapher bij iemand zou ik in elk geval altijd doen.

1 like

[quote=“michael360, post:7, topic:202543”]
U vraagt, wij draden
[/quote] :rofl:

Dank voor de info, wist ik niet! :thinking: