NA: J. Doedel watch No. 002

Hallo allemaal,

Hartelijk welkom bij de introductie van mijn tweede DIY creatie. Gelijk maar met de deur in huis vallend voor de luie lezers, de samenvatting in plaatjesvorm.

Het bastaardkind van een Black Bay Dark hommage en Omega 1957 Seamster/Railmaster wijzerplaat in sandwich vorm. plus bijbehorende wijzers.
Ook hier tikt een Miyota 8215 uurwerk de secondes weg. Prima ding voor het geld (~30 euro)
Verder een seat belt nato strap om het af te maken.

Afmetingen:

  • 41mm zonder kroon
    
  • 50.8! mm lug to lug
    
  • 22mm lug width
    
  • 13mm hoogte
    
  • 15mm hoogte met nato
    

De enige reden dat dit horloge ontstaan is, komt omdat ik het zonde vond om de wijzerplaat (en wijzers) te laten verstoffen, daar deze niet paste in mijn eerste project. Zie:

Hier heb ik dus op AliExpress een PVD coated kast bij gezocht, met saffierglas, waarbij reflecties op geen enkele manier gehinderd worden door enige vorm van AR coating.
De bezel kan zelfs draaien en heeft 90 clicks.

Hoofdpijn die door de creatie van dit horloge werd veroorzaakt kwam door een te krappe spacer. De oplossing hiervoor bleek noeste arbeid, krimpen van metaal en enige druk.


De noeste arbeid en door luiheid veroorzaakt alternatief voor een vijl links. Enige druk werd uitgeoefend door de tang rechts.

De vriezer werd ingezet om de atomen in het uurwerk (in een luchtdicht zakje) iets minder snel te laten trillen, hopende dat het dan makkelijker zou worden om deze te plaatsen.
Al met al, het uurwerk zit nu vrij strak in de spacer :grin:

Verder vond ik het wit van het datumwiel niet zo mooi, dus ook daar is een high tech oplossing voor verzonnen:


Voordeel hiervan is dat als je een andere kleur wilt, je alleen een doekje er over hoeft te halen en een nieuwe kleur naar wens hoeft te pakken. Ben benieuwd hoe dit op de langere termijn er uit zietā€¦

Dan volgen er nu nog wat meer fotoā€™s. Te beginnen met die van de kast:


Ziet er best nog aardig uit. Ook hiervan ben ik benieuwd hoe deze er op den duur uitzien na wat aanvaringen met een gespachtelputzte muur.


Sandwich dial!

Altijd een spiegel bij de hand!


Shot van de zijkant

En een lumeshot:

Heb nog geen killershot van het horloge, dus deze nog maar een keertje om af te sluiten:

Mijn liefde is niet zo groot als voor mijn eerste kindje, dit was toch meer een ā€œmoetjeā€, maar toch vind ik deze ook :heart_eyes:
Hartelijk dank weer voor uw aandacht!

31 likes

:joy: I like the way you think.

Leuk gedaan! Veel plezier ermee!

2 likes

Van een afstand zou ik denken dat het een limited edition Seamaster 300 is. Cool.

2 likes

Denk best dat je hem voor de prijs van een seamaster mag overnemen van de TS :stuck_out_tongue_winking_eye:.

On topic: Leuk gedaan man, creatieve oplossing met noeste arbeid

2 likes

Mooi hoor!
Gefeliciteerd met deze creatie.

1 like

Lekker bezig met een mooi resultaat.:ok_hand:
Veel plezier in de donkere knutsel-uurtjes komende winter.:smiley::roll_eyes:

1 like

Leuke horloge geworden!!

(DYIā€¦ ??)

1 like

Zeer creatief en mooi gedaan!!! :clap:t3:

1 like

Nice! I like it! Vooral de viltstift. Waar ken ik dat ook alweer van?

2 likes

Moest DIY do it yourself zijn. Verbeterd in de tekst, bedankt voor de vraag.

1 like

Aaaah, balen. Had hem in de stickers moeten laten! :money_with_wings:
Voorlopig houd ik deze nog wel eventjes hoor!

Dankjewel :pray:

4 likes

Lekker bezig, Jan! Ik heb mijn schaarse tijd in andere zaken moeten steken, maar ga binnenkort weer lekker aan de slag!!

1 like

Dat heb je mooi gemaakt.

1 like

Nice.

1 like

Haha leuke creatie en dat voor zo weinig geld! Gewoon heel gaaf :+1:t2:

1 like

Leuk resultaat en een hƩƩrlijk weglezend verhaal. :+1:

1 like

Er zijn leuke Russen voor minder te koop hoor. Deze heb ik incoming voor maar 55 euro

Ter vergelijking, hierbij de kosten van dit horloge:
Kast: 47,27 als je hem in staal wil is deze wel wat goedkoper te vinden
Wijzerplaat: 9,46
Wijzers: 7,26
Uurwerk: 30,78
Nato: 13,40
Totaal: 108,17

En uiteindelijk is zelfbouw een stukje duurder dan een kant en klaar product kopen, maar geeft wel meer voldoening! Alhoewel, het valt best mee. De goedkoopste met deze kast (kant en klaar) is iets van 85. Als je dan je ā€œeigenā€ wijzerplaat en wijzers plaatst, dan kom je alsnog in de buurt van dat bedrag.

5 likes

Uiteindelijk kost een auto in losse onderdelen ook meer dan een kant en klare nieuwe. Het feit dat je het zelf maakt, vind ik de grootste voldoening geven. Dan mag het best iets duurder.

1 like

Leuk project en fijn verwoord met de nodige plaatjes. :+1:

1 like