NA: Frankenstein Super Compressor

Startend met de samenvatting voor het MT:


Mijn baby! :heart_eyes:

Specificatielijst:

  • Pokdalig Zwitsers gezicht - Tugaris wijzerplaat
  • Kloppend Japans hart - Miyota 8215 automatic met 40 uur reserve
  • Frans lichaam - (faux) super compressor case
  • Chinese handen
  • Russische armband - Vostok mesh
  • Nederlandsch bloed, zweet en tranen - Jan Doedel

Afmetingen:

  • 40mm zonder kroon
  • 46mm lug to lug
  • 20mm lug width
  • 13mm hoogte
  • 9mm hoogte zonder plexi

Ik was eigenlijk nooit van plan om zelf een horloge in elkaar te breien, maar tijdens m’n zoektocht naar mooie horloges, kwam ik langs de Longines Legend Diver (plaatje hieronder)

En ik vond hem prachtig,een dubbele kroon met interne bezel, maar ik had hier niet het geld voor over, omdat dit van het budget van mijn echte graal zou afgaan, zie hier.
Op basis van diverse zelfbouw topics en ebay, specifiek, de verkoper van de “landeron super compressor”, die ook zelfbouw kits aanbiedt, kwam ik op het idee om zelf horloge onderdelen te kopen en zelf in elkaar te zetten.

In eerste instantie gold onderstaande van de ebay aanbieder ter inspiratie.
s-l500

Van deze behulpvaardige meneer (seller:landeron) heb ik alleen de case aangeschaft.
op ali express vervolgens het miyota uurwerk, een sandwich wijzerplaat :heart_eyes: en wijzers.

Omdat de kroon op 4 zit (eerder kwart voor vier), moeten de voetjes van de wijzerplaat verplaatst worden. Dit probleem kan op een chique manier worden opgelost, of iets minder elegant maar werkzaam. Optie drie is lijmen, dus ik heb voor de tweede oplossing gekozen.

Na langdurig prutsen (ik snap nu waarom horloges zo duur zijn, wat een gepriegel), had ik het eindelijk het volgende voor elkaar.

Door al dat gepriegel ben ik er nu wel achter dat de handigste volgorde als volgt is:

  1. Bevestig het uurwerk aan de dikke metalen spacer (Tag Heuer, lezen julli mee?)
    s-l5002
  2. Bevestig de wijzerplaat
  3. Bevestig de wijzers
    Voor stap 3 is een loupe echt aan te raden! mIn eerste instantie was mijn volgorde, 2,3,1

Reeds vervuld met euforie plaatste ik het uurwerk met wijzerplaat in de behuizing, waarna vrij snel de euforie vervaagde in een teleurstelling, want toen ik de stift probeerde te plaatsen bleek dat de wijzerplaat te groot was, waardoor het geheel niet paste :cry:

Zie hier mijn eerste poging tot het oplossen van dit probleem:


Ik zou dit niet echt een succes willen noemen :smile:
Stiekem had ik al twee wijzerplaten, omdat ik de eerste al verziekt had met schoonmaken. Kun je zien aan die vlek naast het datumvenster. De wijzerplaat en handen die nu over zijn komen in een tweede zelfmaakhorloge, met als beredenering voor mezelf dat het zonde was om zoveel gereedschap voor maar één horloge aan te schaffen.


Achteraf bleek dit een teken van boven te zijn, omdat ik nu op het idee kwam om mijn liefde voor sandwich dials maar even op een lager pitje te zetten en m'n liefdelust voor dikke vetten indices kon gaan botvieren! Daar bij wilde ik dikke rechte wijzers en op de goede gok wat besteld en alles past perfect!


De uurwijzer valt precies nog voor de index!

En de minutenwijzer kwam precies hoog genoeg uit!

De secondwijzer bleek eigenlijjk iets te lang, maar ik kon het voor elkaar boksen dat deze boven de interne bezel uitviel!


Alsof het er voor gemaakt is!
De wijzerplaat lijkt (en is) best beschadigd, maar net als bij bijvoorbeeld bij een Grand Seiko, je ziet sommige dingen pas echt als van heel dichtbij kijkt en foto’s doen het horloge geen recht :wink:
Zie bv deze vagere foto, waarbij de wijzerplaat rechtsonder loopt van azuurblauw naar heel donkergrijs, als een koraalrif in Micronesië.

Hierbij ook nog wat macroshots van de kast, beginnende met de lugs. Schitterend!

De gearceerde kronen


Een niet al te boeiende case back

Dikke plexi er op!

Een lumeshot omdat het kan

Hieronder het totaalplaatje:

En uiteraard nog een paar wristshots!


20181014_160926_HDR|375x499

Net zoals met echte baby’s, er zijn twee soorten baby’s. Lelijke en hele lelijke, maar als kersverse ouder van dit horloge zit ik op een roze wolk en ik vind hem fantastisch! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

56 likes

Leuk om te lezen :+1::+1::+1:

1 like

Mijn beste,

Interessant om te lezen, mooi om te zien en een resultaat dat er mag zijn!!
Mijn complimenten dan ook voor deze geslaagde creatie!!
Geniet er met volle teugen van. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Prachtig relaas van een knap stukje huisvlijt :ok_hand:

1 like

Supercool :+1:
Heeft een beetje een vintage uitstraling. Mooi man!

1 like

Mooi knutselwerk! Mazzel dat die plaat zo mooi past :smile:

1 like

Ik vind het knap.

1 like

Dank u allen! Vind het leuk om deze nieuwe hobby (het knutselen) te delen, waarbij ik zoveel mogelijk de frustratie uit mijn verhalen probeer te houden :grin:

Ja, ben er zelf ook heel blij mee hoe alles uiteindelijk is uitgepakt. Vele malen mooier dan het “originele” idee dat ik had. Gelukkig heeft het lot ingegrepen.

Dat laatste is geen mazzel, want ik heb vermoedelijk tien uur gespendeerd op eBay om een leuke wijzerplaat te vinden van 29mm met dikke, vette, shiny markers. Nog steeds trouwens, want het liefst had ik een champagnekleur die neigt naar zilver met sunburst willen hebben, maar die heb ik nog steeds niet gevonden.

2 likes

Dank u!

Leuke hobby, mooi resultaat, geniet er van, :+1:

1 like

Mooo verhaal, en mooie fotos veel plezier er mee

1 like

Respect!!!

1 like

Heb echt twee linkerhanden, maar met focus, geduld (heel veel geduld),voldoende tijd en een euro of 30? aan “gereedschap” kan echt iedereen dit.

2 likes

Leuk projectje! Met een beetje vallen en opstaan kun je uiteindelijk echt mooie dingen maken. :+1:

1 like

Een handgemaakt uniek horloge, goed gedaan Jan, geniet er van :slight_smile:

1 like

Daar hou ik van ,leuk om te lezen ,leukhorloge :relaxed:

1 like

Funny

1 like

Goed gedaan! :+1:t3:

1 like

Mooi verhaal en prachtig gedaan. Geniet ervan!

1 like

Mooi reslultaat, geniet ervan

1 like