NA: Seiko 6139 en 6117

Dag allemaal,

De laatste tijd ben ik weer iets meer van de vintage Seiko’s qua aankoop en draag ik ze ook meer. De andere horloges krijgen nog wel tijd hoor, maar ik wissel meer af.

Recentelijk weer 2 nieuwe aanwinsten binnen vlak na mijn vakantie. Het gaat om een Seiko 6139-6002 met de zwarte plaat (dus niet de Pogue met gele/gouden plaat). Ik vind hem qua kleurencombinatie beter geslaagd moet ik zeggen. Nadeel is wel dat deze nog een flinke opknapbeurt nodig heeft. Volgens mij heeft @PeterLC daar wel zin in…:slight_smile: In ieder geval werken de chrono en dagverzet niet of niet goed en uurwerk heeft beurtje nodig.

Een ander leuk aspect van deze is de datering van het horloge. Daarover heeft o.a. @koekoek nog een topic geopend op het seiko forum en is er nog een extra topic zelfs voor aangemaakt:

http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/277226-pogue-caseback-mystery-93xxxx-horse-shoe-water-resistant.html

http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/277713-quick-way-spot-1969-made-6139-60xx.html

De ‘geleerden’ zijn het er niet over eens, maar ik ga er zelf vanuit dat het horloge uit maart 1979 is en niet uit maart 1969. Met name het feit dat het uurwerk het b type is (later dus) en het feit dat er resistant (niet proof of zelfs resist) opstaat en de 6002 ook wat later het leven zag zijn voor mij de belangrijkste aanwijzingen. De horseshoe caseback is wel één van de laatste die werd gebruikt; veel modellen namen hiervan al rond midden van de jaren '70 afscheid.

Een paar eigen foto’s, waarvan 1 direct met de andere nieuwe aanwinst:

Het andere horloge is dus ook gelijk herkenbaar voor sommigen: de 6117-6400, opvolger van de 6217 World Time varianten (de 7000 en 7010). Ik heb deze met name aangeschaft omdat hij een mooie aanvulling is op mijn recentelijk verworven 6217-7000 (full set) uit 1964. Voor degenen die dat topic hebben gemist hierbij nog even de link:

Ik heb hem met name gekocht omdat de maat iets groter is; het scheelt enkele mm maar draagt net iets forser om de pols; de 6217 is niet groot ondanks dat hij fijn draagt.

Nog een paar foto’s, inclusief zijn kleinere oudere voorganger. Bedankt voor het lezen en kijken.
Groet, Michael.

19 likes

Nice! Dat zijn echt de leukere (uit de niet-duikers-range, die 62MAS van je is buitencategorie natuurlijk) modellen die ze bij Seiko hebben gemaakt. :thumbsup:

1 like

Die beker laat ik even aan mij voorbijgaan, dank u. :smile: In Engeland zitten een paar goeroe’s voor die 6139’s, tenzij er forumleden zijn die zich er aan willen wagen…?

1 like

Erg mooi dit :+1:

1 like

Die wordtimer :sunglasses:

2 likes

WORLDTIMERS! Heel cool :sunglasses:

1 like

Heel mooi🖒…zag laatst een Citizen worldtimer op Catawiki in hele mooi staat…en die ging voor heul veul geld ervandoor😊

1 like

Mijn beste,

Een fraai duo aan HorlogeGenot!!
Veel plezier ermee!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Weer twee heel mooie aanwinsten :+1: Veel succes met de 6139, zal het zeker waard zijn om te laten opknappen.

1 like