NA: Seiko 6217-7000 World Time 1964: volledige set + verhaal!

Dag beste HF-ers,

Zoals een aantal van jullie wellicht al hebben gezien in het Grote Incoming topic en gisteren elders in een aantal topics, ben ik sinds kort eigenaar van een Seiko 6217-7000 World Time uit september 1964. Hoewel ik niet direct op zoek was naar dit model, hield ik op fora en ebay de Seiko’s World Time en Navigators (6217 en 6117 modellen) wel in de gaten. Maar ik had nog niet toegehapt, los van wat lage biedingen. Totdat deze ruim een week ineens werd aangeboden via facebook Seiko groep. Hij stond er toen slechts een aantal uur op, maar toen ik zag dat het om een volledige set ging, heb ik snel toegehapt. Er was al concurrentie maar bood aan om direct te betalen en daarmee was de deal gesloten.

Het model zelf is slechts gedurende circa 9-10 maanden gemaakt in 1964, vanaf maart tot eind van datzelfde jaar. In dat jaar werden de Olympische Spelen gehouden en Seiko was officieel tijdswaarnemer. Seiko introduceerde dat jaar 2 modellen in dat kader: de Seiko 571x One Button Chrono en deze 6217-7000 World Timer. Overigens is blijkbaar ook een versie met donkere plaat gemaakt, die veel zeldzamer is, wat ook geldt ook voor de One Button Chrono.

Mijn Seiko World Time is dus van september 1964 en is volledig origineel, inclusief de band die (voor die tijd, er zit wel wat ruimte tussen) mooi aansluit op de kastvorm. De band zelf zie je niet veel, maar ik vond een archieffoto die aangaf dat hij wel degelijk is geleverd. Hij is in erg goede staat, met wel wat gebruikelijke sporen maar niks storends. Volgens mij is zelfs het glas niet of wellicht heel vroeg ooit vervangen, getuige wat oppervlakkige krasjes en een klein putje.

Het uurwerk is Seiko’s befaamde 6217, die uiteraard ook is geleverd in de 6217-8000/1 duiker, waarvan ik er eentje uit 1966 heb. Een mooi duo heb ik dus nu…:wink: In tegenstelling tot die laatste, is de kroon van de World Timer niet gesigneerd. De kroon heeft 3 standen (gebruikelijke datum op eerste en tijd op tweede positie), waarvan de 0-positie kan worden gebruikt om de interne bezel te roteren. Voor een geografie freak als ik altijd een leuk gadget.
Het uurwerk is trouwens prima in orde en heb hem nu een kleine 20 uur om de pols met minimale afwijkingen, zeer acceptabel en wellicht dus een keertje geserviced (daar helaas geen bewijs van).

Afmeting is circa 38mm, en 19mm lugs. Horloge oogt en draagt wat kleiner dan zijn duik neefje, met name doordat hij iets minder dik is en vooral wat korter lug to lug. De (opvallend dunne) relatief fragiele band is zoals gezegd origineel en draagt erg comfortabel. Ondanks dat ik een mooie zwart/donkerblauwe lederen band overweeg, blijft hij voorlopig op deze band.

Jammer dat je het natuurlijk niet vaak ziet, maar de achterkant is toch ook wel erg gaaf, met de Olympische fakkel en uiteraard Seiko’s modelnummer en serienummer. Blijkbaar zijn de casebacks (net als de 6217 duikers) vaak vervaagd, maar deze is nog helemaal goed. Ik vermoed dat erg zuinig is omgegaan met dit horloge, wat wordt bevestigd door het feit dat werkelijke alle documentatie aanwezig: doos, omdoos, papieren (instructie), verkoop papieren etc. Blijkbaar is hij eerst in Maleisië in 1965 en later in Singapore in 1968 verkocht. De prijs leest 5 pounds, 5 shillings and 2 pence…:slight_smile: Ook een aantal kaarten met o.a. Mount Fuji erop zitten erbij.

Naast deze oude documentatie, zit er een brief bij uit 2013 (je kunt hem lezen als je de foto vergroot) van de vorige verkoper aan degene van wie ik hem nu heb gekocht. Dat levert naast een mooie set en horloge, ook nog een mooi verhaal op. Blijkbaar is het horloge van ene Leslie Sutcliffe geweest, de zogenaamde ‘fancy man’ (relatie met iemand zonder getrouwd te zijn, in die tijd niet gebruikelijk) van de grootmoeder van degene die hem in 2013 verkocht. Leslie was sergeant bij de RAF en is door de Duitsers neergehaald boven Heerlen in 1943. Hij werd een ‘prisoner of war’ en hielp blijkbaar bij de zogenaamde Great Escape, waarbij hij kaartenmateriaal maakte op basis van zijn herinneringen. Hij wist zelf niet te ontsnappen destijds (ziek), maar heeft de oorlog wel overleefd en is pas eind vorige eeuw overleden.

Via bijgevoegde sites vond ik daarover nog wat informatie: “In the early hours of 14 May 1943 a burning plane crashed into a house in my hometown of Heerlen, The Netherlands, setting the house on fire. At a few miles’ distance a wounded airman was found and taken to hospital. He was reported to be severely wounded., he suffered from a fractured pelvis. The hospitalized airman appeared to be Leslie Sutcliffe, born in Eccles on 27 July 1921. Address: 99 Grasmare Crescent”.
http://www.214squadron.org.uk/personnel_s_m.htm (bij zijn naam volgen nog wat links)
http://www.heerlenvertelt.nl/2012/07/luchtalarm-boven-heerlen (bij het kopje ‘de crash’ staat hij ook vermeld).

Kortom, een mooi verhaal, een mooie set en een mooie horloge. De combi is voor mij werkelijk waar onbetaalbaar mooi, ik had zulke dingen nooit durven dromen. Voor wie overigens meer informatie wil over de 6217-7000 en zijn opvolgers kan het beste even hier doorheen scrollen: http://wristsushi.proboards.com/thread/11404/seiko-6217-7000-world-review

En nu dan een redelijk aantal foto’s, met achtereenvolgens de omdoos, doos, diverse papieren en rekeningen etc. en uiteraard foto’s van het horloge zelf, inclusief bandje en achterkant.

Hij zal vast nog wel eens langskomen binnenkort in diverse topics…:slight_smile: Bedankt voor het lezen en kijken! Michael.

51 likes

Tof verhaal! Leuk dat je dit deelt. Goede aanwinst op deze manier.

1 like

Man, man, wat een mooi verhaal en wat een mooie klok!
Bedankt en geniet ze.:+1:

1 like

Mijn beste,

Leuk om te lezen en vooral ook om te zien!!
Proficiat, dan ook met deze prachtige aanwinst.
Ik wens je er vele aangename momenten mee!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Dit is een blijvertje verwacht ik.
Leuk :+1:
Gr.Wander

1 like

Leuk man ! En dit uit mijn geboortejaar.

Genieten !

1 like

Wat leuk om je verhaal te lezen. Je was niet bang om alles uitgebreid te vertellen en dan is het klokje zelf ook nog erg mooi. Veel plezier ermee!

1 like

Mooie klok en een mooi verhaal! :+1:

Van harte! :relaxed:

1 like

Mooi design en verhaal.Als 'ie in een verkooptopic komt, houd ik het zeker in de gaten.

1 like

Tsjonge, gaaf verhaal en een hele mooie klok. Bedankt voor het delen.

1 like

In het kader van de laatste veiling van Gerard Reve’s brieven en manuscripten:

Welk een heerlijk verhaal, en wat heb ik het pakketje van brieven, certificaten, rekeningen, doos en horloge toch geil beloerd. :slight_smile:

1 like

Wat een fantastische set en een gaaf verhaal! Dit vind ik een van de mooiste Seiko’s!:heart_eyes:

1 like

Gaaf verhaal en klok!!
Geniet ervan…

1 like

Wat een prachtige aanwinst, hopelijk zien we hem hier vaak voorbijkomen in de WRUW :smiley: :thumbsup:

1 like

Mooie achtergrond informatie over deze Seiko’s :+1:t2: Dit is natuurlijk een droomset voor iedere vintage liefhebber/verzamelaar. Geniet ervan!

1 like

Heel mooi en super compleet!

Groeten van z’n broertje

1 like

Thanks mannen!

Samen met zijn duik neefje absoluut blijvers​:+1:t2::blush:

Heel erg gaaf!

Verhaal van de eigenaar doet me denken aan de 'great escape Rolex’
https://www.antiquestradegazette.com/news/2015/165000-record-for-great-escape-rolex/

1 like

Cool inderdaad, dank voor het delen. Had die gemist denk ik eerder.

Een heel mooi horloge. Bijzonder dat alles er nog bij is (plus meer). Zelf heb ik een variant uit '71 (die met de kussenvormige kast), maar deze vroege vorm is veruit mijn favoriet!! Proficiat.

1 like