Rolex of niet....

Lol

1 like

Han, of andere Rolex guru’s:
De 1601 (klink al als kenner) lijkt een mooie keuze dus ga binnenkort eens bij een juwelier binnen denk ik. In Maastricht diverse opties (Steiner en Burgers).
Maar ik zag op YouTube iets over verschil 1601 en 16014. Is er iets te zeggen over verschil in uurwerk, onderhoud etc?
Waar moet ik dan op letten bij evt aanschaf: moeten er papieren bij, wat is service interval?
Hoorde ook klokje moet ong elke 7/8 jaar flinke beurt hebben dus moet de betere juwelier dat dan al gedaan hebben? Anders kun je ook via Chrome, BVA of Catawiki kopen lijkt mij…

1601 heeft een 1570 en de 16014 een 3035. De 3035 is iets nieuwer en heeft 8 uur meer power reserve. Maar ik kan van dat verschil niet wakker liggen.

Wat jij moet bepalen is wat je mooier vindt. De 1601 heeft een stapje in de wijzerplaat (pie pan) en de 16014 heeft het niet.

1601:

Rolex_Datejust_1601_Blue_Dial_1977_Culture1_grande

16014:

Wil je er papieren bij? Dan koop je er eentje met papieren erbij :joy:

Correct. Ik zou 5/6 jaar aanhouden bij zo’n oudje. Een service bij een goede horlogemaker kost zo’n 500 en bij Rolex zelf zo’n 800.

1 like

Ai, dan moet ik wel een hele slechte horlogemaker hebben.
Al staat ie hier in’ t forum heel goed aangeschreven.:thinking:

Eigenlijk weet je de prijs pas als de service uitgevooerd is.
Vorig onderhoud en slijtage door helemaal geen onderhoud bepalen de bijkomende kosten.

En dan kan je aardig in de buurt komen bij wat @HanDavinci schreef.

Heb je geluk moet het voor 300 lukken.

4 likes

Misschien kun je iedereen helpen met het adresje en gaan er orginele Rolex onderdelen in als er iets vervangen moet worden? Dat laatste vind ik zelf belangrijker dan dat avondje uit meer of minder :sunglasses:.

1 like

Maar je moet er wel wat geduld hebben.
Dat heb ik dik voor over.

1 like

Persoonlijk vind ik die pie pan erg mooi. Ik geloof wel dat een 1601 geen quick-date heeft i.t.t een 16014, maar dat weet @HanDavinci wel denk ik. Dat is ook iets om rekening mee te houden.

NB kijk in Maastricht ook even bij Scorpione

1 like

Als eerste, wat is je vraag?

Dit viel mij op:

Die kun je er af slopen om er een leertje op te zetten. Horloges waar dit goed bij werkt zijn de OP, DJ en Explorer. Wellicht ook een vintage GMT Master II.

Sommigen zeggen de Sub, maar daar heb ik weer een hekel aan. Hoe dan ook: Je hoeft 'm niet te dragen, zo’n stalen band.

Een discrete 36mm OP, DJ of Explorer is niet patserig. Het zijn discrete, zij het veel te duur betaalde, sporthorloges met dress allure.

Ook niet waar. Ik vind veel Rolex modellen leuk, en aan andere modellen heb ik een hekel. Mijn probleem met Rolex is eerder dat ik het gewoon, eh, meh vind. Meh. Saai, nietszeggend.

Uitzonderingen? De Milgauss, de GMT Master II vintage (tot 1980) met pepsi bezel, de olijfgroene Oyster Perpetual 34. Die zijn allemaal niet saai.

Ieder merk maakt mindere en betere goden.

Tja, Grand Seiko natuurlijk. Het moet genoemd worden in een Rolex topic. :slight_smile:

Waarom? Forumregels. Seiko- en Rolex -only topics moeten horloges van het andere merk bevatten. Anders ben je niet op het forum.

Ik koop horloges om ze liever nooit meer te verkopen. Dan is een Rolex het geld niet waard.

@HanDavinci koopt een Rolex om een tijd te bezitten. Hij vindt het fijn dat ze hun waarde houden. Als je 'm koopt, drie jaar draagt en dan met winst of voor gelijke prijs verkoopt was het niet duur.

Kortom: Er zijn mooie exemplaren. Afhankelijk van hoe je er in zit zijn ze hun geld al dan niet waard.

Gewoon doen als het 't je waard is.

3 likes

Gadverdamme wat een mooi ding weer!

1 like

We have a winner!

Je had gelijk. Het moet gewoon. :kissing_heart:

1 like

Klopt. Maar dan moet je maar gewoon een beetje draaien :sunglasses: Als je graag een pie-pan wil moet je geen platte plaat nemen, dan krijg je spijt.

1 like

Jeetje boel goede tips.
Ook een boel afwegingen. Vintage of niet, stalen band kan in de kliko inderdaad.
Een horloge dat zn waarde behoud is eigenlijk gratis :-):smile: (schat, lees je mee?).
Rolex is absoluut een optie geworden naast IWC, Omega en Tag.
Kids zijn uit 2008 en 2012. Is ook een leuk idee om iets moois uit die jaren te kopen om nooit meer weg te doen. IWC pilot of portofino, Omega speedmaster of Tag Calibra 16 spreken allemaal tot de verbeelding.
De een classy, de ander sportief. De Rolex DJ op leer lijkt een echte allrounder…
Lastig lastig…
Tudor…waarom een Seat kopen als je eigenlijk een Audi wilt… maar toch mooie horloges zoals de Heritage Black Bay. Sodeju…

Ik ga jullie allemaal bedanken voor de Input. Ik zal niet 123 een Rolex kopen maar zal ze zeker wat beter bekijken en aanpassen bij mijn rondgang langs de diverse bling bling winkels in het zuiden van het land.

1 like

giphy

2 likes

Niks mis met Seats

Fixed that for you! :sunglasses:
Oh enne, als je de spreekwoordelijke Rolls al gehad hebt kom je er pas achter waarom Tudor zo gek nog niet is… :wink:

2 likes

Misschien heb je daar wel gelijk in…
Zijn zeker mooie Tudors maar ik als leek denk dan “lijkt wel een Rolex”…
Maar goed, ieder z’n smaak.

1 like

Klopt. Als je naar de ouwe subjes kijkt is dat zeker waar, ook de Black Bay heeft nog wel het oude Rolex DNA en zo nog wel meer modellen. Maar Tudor begint sinds een aantal jaar toch ook meer en meer een eigen smoel te ontwikkelen, het is al lang niet meer de Aristona onder de Philipsen vind ik. Ondanks dat het postadres van Tudor en Rolex nog steeds hetzelfde is. :wink:

Ter illustratie…

Uiteindelijk vind ik trouwens dat iedereen gewoon moet kopen waarvan ze vrolijk worden en wat past bij het financiële horlogepotje… :wink: als dat voor jou een Rolex is, doen! Ik ben zelf bezig te sparen voor een Omega.

2 likes

Stuur m maar naar me op, maak ik de verzendkosten over.

Edit: als er niet te veel rek op die oude rammelband zit, dan kan je nog een mooi flesje wijn of wat speciaalbiertjes van me krijgen ook.

2 likes

Maak dan ook maar plaats voor een veredelde rekenmachine, als je toch Grand Seiko neerlegt.

Voor het mooi had ik even kunnen poetsen, maar goed, bureaubladshot van m’n werk van een tijdje terug.

3 likes